شیبا
معنی کلمه شیبا در لغت نامه دهخدا

شیبا

معنی کلمه شیبا در لغت نامه دهخدا

شیبا. ( ص ، اِ ) از پهلوی چیباک ، شیپاک ، تندرو: آژی شپاک ؛ مار تیز در رفتار، مار شیبا. ( یادداشت مؤلف ). مار افعی.( برهان ) ( انجمن آرا ) ( از جهانگیری ) ( آنندراج ) ( یادداشت مؤلف ). || ( ص ) مار شیبا؛ بگمانم بمعنی گزنده و عذاب دهنده است ، مقابل مار بی زهر که نگزد وعذاب نکند، چه شیب بمعنی عذاب است. ( یادداشت مؤلف ). موذی : مار شیبا؛ مار گزنده. مار موذی :
کسی کش مار شیبا برجگر زد
ورا تریاق سازد نی طبرزد.( ویس و رامین ).سر دیوار او پر مار شیبا
جهان از زخم آنها ناشکیبا.( ویس و رامین ).کنون بِپْسیچ تا تیمار بینی
جدائی را چو شیبا مار بینی.( ویس و رامین ).وکیل و قاضیم اندر گذر کمین کرده است
بکف قباله دعوی چو مار شیبائی .حافظ.|| شیفته و دیوانه که افسون نپذیرد. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). || آشکار. هویدا. ظاهر. || زر و طلا. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه شیبا در فرهنگ معین

(شَ یا ش ) ۱ - (ص . ) آشفته . ۲ - شیفته ، دیوانه . ۳ - (اِ. ) افعی .

معنی کلمه شیبا در فرهنگ عمید

مار افعی: سر دیوار او پُر مار شیبا / جهان از زخم او شد ناشکیبا (فخرالدین اسعد: ۱۸۷ ).

معنی کلمه شیبا در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - آشفته شیفته . ۲ - دیوانه ۳ - ( اسم ) افعی .

معنی کلمه شیبا در فرهنگ اسم ها

اسم: شیبا (دختر) (فارسی) (تلفظ: šibā) (فارسی: شيبا) (انگلیسی: shiba)
معنی: شیوا، آشفته، شیفته، ( = شیوا )، شیوا آشفته، پریشان

معنی کلمه شیبا در فرهنگستان زبان و ادب

{PERT} [مدیریت-مدیریت پروژه] ← شیوۀ بازبینی و ارزیابی برنامه

معنی کلمه شیبا در دانشنامه عمومی

شیبا ( به ژاپنی: 芝, Shiba ) یکی از محله های توکیو پایتخت ژاپن است که در منطقهٔ میناتو واقع شده است.
• جی آر، خط یامانوته، ایستگاه تاماچی
• متروی توئی، خط میتا، ایستگاه میتا
شیبا (جمهوری آلتای). شیبا ( به لاتین: Shiba ) یک منطقهٔ مسکونی در روسیه است که در جمهوری آلتای واقع شده است.
شیبا (سگ). شیبا اینو ( انگلیسی: shiba inu، ژاپنی: 柴犬 ) یک نژاد سگ شکاری از ژاپن است. نژادی از اندازه کوچک تا متوسط، کوچکترین نژاد این سگ از شش نژاد اصلی و مشخص اسپیتز سگ بومی ژاپن است.
شیبا اینو یک سگ کوچک، هوشیار و چابک است که به خوبی با مناطق کوهستانی و مسیرهای پیاده روی کنار می آید، همچنین شیبا اینو در اصل برای شکار پرورش داده می شد. به نظر می رسد شیبا اینو اغلب با نژادهای دیگر سگ ژاپنی مانند آکیتا اینو یا هوکایدو اشتباه گرفته می شود، اما شیبا اینو نژادی متفاوت با خط خونی مشخص، خلق و خو و کوچکتر از سایر نژادهای سگ ژاپنی است.
بدن شیبا با عضلات رشد کرده جمع و جور است. نرها ۳۵–۴۳ سانتی متر ( ۱۴ تا ۱۷ در ) در جدوگاه و ماده ها ۳۳ تا ۴۱ سانتی متر ( ۱۳ تا ۱۶ اینچ ) هستند. وزن متوسط در اندازه ترجیحاً برای نرها ۱۰٫۵۰ کیلوگرم ( ۲۳ پوند ) برای ماده ها، ۸ کیلوگرم ( ۱۸ پوند ) است و استخوان ها در هر دو جنس متوسط هستند.
شیباها میل دارند که از خود طبیعتی مستقل نشان دهند. از استانداردهای تولید مثل ژاپنی:
این سگ روحیه قوی دارد و به طبیعت خوب و احساس بی هنری خود افتخار می کند. شیبا می تواند به سرعت با قدم های کشیده خود حرکت کند.
اصطلاحات «روحیه قوی» ( ژاپنی: 悍威, kan'i ) ، «ذات خوب» ( ژاپنی: 良性, ryōsei ) و «بی هنری» ( ژاپنی: 素朴, soboku ) تفسیرهای دقیقی دارند که موضوع بسیاری از بحث ها است.
شیبا اینو نژاد نسبتاً سخت گیری است و نیاز دارد که حالت پاکیزه خود را حفظ کند. آنها غالباً پنجه دستان و پاهای خود را لیس می زنند که تا حدی به گربه ها شباهت دارد. این سگ ها به طور کلی در راه خودشان بیرون می روند تا خودشان را تمیز نگه دارند. توله سگ های شیبا اینو به دلیل ذات تند و غرور انگیزشان به راحتی وسایل خانه را خراب می کنند و در موارد بسیاری خراب کردن وسایل خانه باعث آسیب به خودشان می شود. معمولاً صاحبان آنها بعد از غذا دادن به آنها و خوابیدنشان آنها را در بیرون خانه قرار می دهند. کافی است به شیبا یاد بدهید چگونه از توالت فرنگی استفاده کند تا خودش کار خودش را انجام دهد.
مشخصه بارز نژاد اصطلاحاً «جیغ شیبا» است. هنگامی که به اندازه کافی تحریک عصبی یا ناراضی شود، فریادی بلند می زند. این می تواند هنگام تلاش برای اداره سگ به روشی رخ دهد که غیرقابل قبول باشد. این سگ همچنین ممکن است در دوره های شادی زیاد مانند بازگشت مالک پس از غیبت طولانی یا ورود مهمان انسانی مورد علاقه، صدایی کاملاً مشابه ایجاد کند.
معنی کلمه شیبا در فرهنگ معین
معنی کلمه شیبا در فرهنگ عمید
معنی کلمه شیبا در فرهنگ فارسی
معنی کلمه شیبا در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه شیبا در فرهنگستان زبان و ادب

معنی کلمه شیبا در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی شِیباً: پیرها (جمع أشیب)
معنی شَیْباً: به جهت پیری
معنی ﭐشْتَعَلَ: شعله ور شد -درخشید(ﭐشْتَعَلَ ﭐلرَّأْسُ شَیْباً :موهای سفید را به شعله تشبیه کرده است)
ریشه کلمه:
شیب (۳ بار)
«شِیب» (بر وزن سیب) جمع «اشیب» به معنای «پیر» است، و در اصل از مادّه «شیب» (بر وزن عیب) و «مشیب» به معنای سفید شدن مو گرفته شده.
سفید شدن موی همچنین است (راغب) «شاب الرجل یشیب شیباً: لبیض شعره» . آن درکنایه از پیری است. شیب به کسر اول. در آیه . جمع اشیب به معنی پیران، موو سفیدان است (مجمع) . سپس از بعد ضعف و طفولیت قدرت و نیروی جوانی داد، آنگاه از بعد جوانی ناتوانی و پیری قرار داد. صحاح از اصعی نقل می‏کند: شیب سفیدی موی و مشیب وارد شدن بدان وقت است .

معنی کلمه شیبا در ویکی واژه

آشفته.
شیفته، دیوانه.
افعی.

جملاتی از کاربرد کلمه شیبا

ارگ عباس خان شیبانی مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان خوسف، روستای ماژان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۱۳۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بفرمود، کآرند گردان خبر که چون گشت شیبانی بدگهر؟
ابراهیم شیبانی در قرمیسین (کرمانشاه) درگذشته و بر اساس منابع موجود در همانجا نیز به خاک سپرده شده‌است.
مرالصبا عبثا و ابیض ناصیتی شیبا، فحتی متی یسود کراسی
نا آرامی‌های فروردین ۱۳۹۷ خوزستان مجموع تجمعات اعتراضی مردم عرب در اهواز و چند شهر دیگر نسبت به یکی از برنامه‌های شبکه دو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. این اعتراضات به مرور به خشونت و پرتاب گاز اشک آور در مرکز شهر اهواز کشیده شد. رسانه‌ها از دستگیری ۱۰۰ نفر از معترضین را اطلاع‌رسانی کردند. این تجمعات از اهواز به ماهشهر، آبادان، خرمشهر و شیبان کشیده شد.
که شیبانی اوزبک کفر کیش برون می نهد پای از حد خویش
قطب ملت زریر شیبانی مفخر آل و زینت گوهر
و از ایشان بود ابواسحق ابراهیم بن شیبان القَرمیسینئ رَحْمَةُ اللّه عَلَیْهِ، پیر وقت خویش بود و صحبت ابوعبداللّه مغربی کرده بود و صحبت خوّاص و پیران دیگر.
آتش جنوب فیلمی به کارگردانی آلن برونت و نویسندگی آلن برونت و جمشید شیبانی محصول سال ۱۳۵۵ است.
و الشّهد و الشّهد. ابو عمرو شیبانی میگوید: هر چیزی که تو آن را بدل کراهیت داری، آن کره است بفتح، و هر چه مشقّت آن بر تن است آن کره بضمّ. و ابو عبید و جماعتی گفته‌اند: کره بفتح مصدر است و کره بضمّ اسم است، ای اسم ما کرهته. و گفته‌اند: بفتح از اکراه دیگری است و بضمّ از کراهیّت نفس خویش، و جز ازین گفته‌اند، و الصّحیح أنّهما لغتان قاله ابو علی الفسوی.
ابراهیم شیبان گوید، رحمة اللّه علیه: «عِلْمُ الفناءِ و البقاءِ و یَدُورُ علی إخلاصِ الوَحْدانیَّةِ و صِحَّةِ العُبودیَّةِ، و ما کانَ غیرَ هذا فَهُوَ المَغالیطُ و الزّندقةُ.»
هنرجویان ارشد اوشیبا رویکردهای مختلفی به آی‌کی‌دو داشتند ولی امروزه آی‌کی‌دو در سراسر جهان در سبک‌های مختلفی تدریس می‌شود.
شنیدم ز شیبانیان غیور مگر ارقم بن کلیب از غرور
شیخ الاسلام گفت: کی نام وی ابرهیم بن محمد بن محمویه بود، شیخ اهل اشارت و حقایق ونشان تصوف در زمان خود بنشاپور. شیخ خراسان در وقت خویش، اصل و مولود وی بنشاپور بوده و عالم بوده بانواع علوم،از حفظ سنن و علم تواریخ، و مختص بعلم حقایق و یگانهٔ مشایخ در وقت خود. شاگرد ابراهیم شیبان بود، و شبلی و واسطی دیده، و صحبت کرده با شبلی و با بوعلی رودباری و مرتعش و بوبکر طاهر ابهری٭ و جز از ایشان از مشایخ نشاپور. بآخر عمر بمکه رفت و حج کرد، و آنجا می‌بود مجاور، تا برفت در سنه سبع و ستین و ثلثمائه فی ربیع الاول.
ابراهیم شیبانی پس از ۱۹ سال عضویت در هيأت عامل بانک مرکزی، در مرداد ماه سال ۱۳۸۶ در پی اختلاف نظر با سیاستهای اقتصادی محمود احمدی نژاداز ریاست بانک مرکزی استعفا کرد. شیبانی پس از رفتن از بانک مرکزی در سال ۱۳۸۷ به عنوان سفیر ایران در اتریش، اسلوونی و اسلواکی منصوب شد. وی پس از بازگشت به ایران به تدریس در دانشگاه تهران ادامه داد و از سال ۱۳۹۳ به عضویت شورای راهبردی روابط خارجی درآمد. شیبانی در سال ۱۳۹۵ از دانشگاه تهران بازنشسته شد. از شیبانی تاکنون چهار کتاب شعر به نامهای تراز (۱۳۸۱)، فروغ جاودان (۱۳۸۲)، گرمای گهواره (۱۳۸۳) و نوا (۱۳۹۷) منتشر شده است.
سر دیوار او پر مار شیبا جهان از زخم او شد ناشکیبا