شکست دادن

معنی کلمه شکست دادن در لغت نامه دهخدا

شکست دادن. [ ش ِ ک َ دَ ] ( مص مرکب ) شکستن :
به دست غلامان مستش دهم
به چوب شبانان شکستش دهم.نظامی.|| منهزم کردن. مغلوب کردن. هزیمت دادن. دچار شکست ساختن : هزم ، هزیمت ؛ شکست دادن لشکر دشمن را. ( از یادداشت مؤلف ). منهزم کردن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه شکست دادن در فرهنگ فارسی

( مصدر ) مغلوب کردن پیروز شدن بر .

معنی کلمه شکست دادن در ویکی واژه

sconfiggere

جملاتی از کاربرد کلمه شکست دادن

ایرانیان به رهبری کوروش بزرگ با شکست دادن سلسله مادها در سال ۵۴۹ پیش از میلاد، دومین سلسله و دومین شاهنشاهی ایرانی را تأسیس کردند. با گسترش امپراتوری ایرانیان، آیین زرتشتی به مورخان یونانی مانند زانتوس، اودوکسوس کنیدوسی و ارسطو معرفی شد که هر کدام تاریخ متفاوتی از زندگی زرتشت می‌دهند، اما طبیعتاً او را پیامبر ایرانی می‌دانستند و وی را «استاد مغ‌ها» می‌نامیدند.: ۱ 
سال ۲۰۰۴: در این سال منچستر یونایتد در آغاز سوپرجام انگلیس را به خانه برد. آنها تیم آرسنال را در ضربات پنالتی و با درخشش تیم هاوارد دروازه‌بان تازه‌وارد این تیم را شکست دادند. در لیگ برتر این بار پس از تیم‌های آرسنال و چلسی در رده سوم ایستاد. در جام حذفی نیز در بازی فینال ۳ بر صفر میلوال را برد و قهرمان شد. در لیگ قهرمانان اروپا در یک‌هشتم نهایی مغلوب پورتو با مربیگری خوزه مورینیو شد و از گردونه مسابقات حذف شد.
البته قیام‌ها پس از تلفات قابل توجهی سرکوب شدند. سامرست مقصر شناخته شد و در ماه اکتبر از قدرت برکنار شد. هم محافظه کاران و هم اصلاح طلبان به اشتباه فکر می‌کردند که حرکت اصلاحاتی آغاز شده سرنگون خواهد شد. جانشین سامرست جان دادلی بود که به عنوان نایب السلطنه بالفعل و رئیس جدید شورای خصوصی نیز خدمت می‌کرد. وارویک اجرای بیشتر سیاست اصلاحی را وسیله ای برای جلب حمایت پروتستان‌ها و شکست دادن رقبای محافظه کار خود می‌دانست.
احمد دیلمی ملقب به معزالدوله و مُکَنّیٰ به ابوالحسین فرزند بویه، از امیران بوییان بود که در سال ۳۲۵ خورشیدی (۳۳۴ قمری) موفق به شکست دادن خلیفه عباسی المستکفی بالله شد.
اسماعیل عبادی توانست در هشتمین روز بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴، اینچئون، کره جنوبی در بخش تیمی ماده کامپوند، به همراه مجید قیدی و امیر کاظم‌پور با شکست دادن تیم ملی تیراندازی با کمان فیلیپین به نشان برنز مسابقات دست یابد. همچنین وی موفق شد با برتری بر حریف هندی خود در فینال کامپوند مردان مدال طلا را بر گردن بیاویزد.
«کارنیج» یک سیمبیوت بسیار قوی است. میزبان اصلی سیمبیوت کارنیج (فرزند سیمبیوت ونوم) قاتل زنجیره‌ای به نام «کلتوس کسدی» است (کسدی هم سلولی سابق «ادی براک» بود) و به همین دلیل ظاهر و نیروهایش خیلی به «ونوم» شباهت دارد اما قدرت‌های بیشتری دارد به طوری که در اولین حضورش اسپایدرمن و ونوم با کمک رید ریچاردز توانستند او را شکست دهند او به مراتب نسبت به ونوم بی‌رحم‌تر است و فقط از هرج و مرج و قتل‌عام لذت می‌برد. اسپایدرمن اغلب برای شکست دادن او به کمک ونوم نیاز پیدا می‌کند. کسدی بارها سیمبیوتش را از دست داده ولی در نهایت آن دو پیش هم برگشته‌اند.
در اواسط قرن هفتم:۱۸‏(۶۴۲–۸۷۰) و در حمله اعراب به ایران، مسلمانان عرب، امپراتوری ساسانی را در جنگ‌های ولجه، نهاوند و قادسیه شکست دادند. اعراب سپس به سوی شرق سرزمین ایران حمله‌ور شده و در سال ۶۴۲ شهر هرات را تسخیر کردند