شکست خورده

معنی کلمه شکست خورده در لغت نامه دهخدا

شکست خورده. [ ش ِ ک َ خوَرْ / خُرْ دَ / دِ ] ( ن مف مرکب ) منهزم. شکست یافته : لشکر شکست خورده ؛ مغلوب. ( یادداشت مؤلف ). کاغی. ( منتهی الارب ). هزیمت یافته و فرارکرده از جنگ. ( ناظم الاطباء ). و رجوع به شکست خوردن شود. || ترکیده و ترک خورده. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه شکست خورده در فرهنگ عمید

۱. شکست یافته، هزیمت یافته، مغلوب.
۲. (قید ) با حالت مغلوبیت و ناکامی.

معنی کلمه شکست خورده در فرهنگ فارسی

( صفت ) مغلوب شکسته یافته .

معنی کلمه شکست خورده در ویکی واژه

sconfitta

جملاتی از کاربرد کلمه شکست خورده

جویا شکست خوردهٔ در دست تا زدل آهی کشیده گرد کند شیشه ریزها
صبح ۲۵ مرداد خبر اقدام نصیری در شهر منتشر شد و همه دانستند که کوششی برای برکناری مصدق صورت گرفت و ناموفق بود. کودتای ۲۵ مرداد شکست خورده‌است.

پس از پایان جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۷ چهار کشور اصلی پیروز در جنگ جهانی دوم شامل شوروی، آمریکا، انگلیس و فرانسه اقدام به تقسیم کشور شکست خورده آلمان به چهار بخش مجزا کردند. با این که تمام شهر برلین در قسمت تحت نفوذ شوروی قرار گرفته بود و ابتدا تصور می‌شد که تمام این شهر توسط شوروی اداره خواهد شد ولی به دلیل اهمیت و ویژگی‌های خاص برلین این اتفاق رخ نداد و قرار شد که این شهر با آنکه در داخل خاک آلمان شرقی قرار گرفته ولی میان چهار کشور اصلی پیروز در جنگ تقسیم شود.

استنجر در کتاب خود یعنی خدا: فرضیه شکست خورده استدلال می‌کند که خدایی دارای صفات علم مطلق، نیکی مطلق و قدرت مطلق - که او خدای ۳۰ می‌نامد - نمی‌تواند از جهت منطقی وجود داشته باشد. استدلال‌های مشابهی برای رد وجود خدایی دارای ویژگی‌های مختلف را می‌توان در کتاب مایکل مارتین و ریکی مونیر، عدم امکان خدا یا مقالهٔ «استدلال خواص ناسازگار» یافت.
ابو محمد حسن امیرکا یا میر کیا بن ابوافضل ثائری معروف به امیرکا یکی از علویان و پسر سوم ابوالفضل الثائر بود که در رقابت بر سر حکومت بر هوسم شرکت داشت. او معاصر با ابن داعی و ابومحمد ناصری بود و روابط پر فراز و نشیبی با این دو داشت. سرانجام در نبردی از ابومحمد ناصری که توسط بوییان حمایت می‌شد، شکست خورده و کشته شد.
مانا ز تیپ غمزه و توپ نگاه یار شاه شکست خورده ی برگشته لشکری
آزادی برای انتخاب: یک بیانیه شخصی تأکید می‌کند که بازار آزاد برای همه اعضای یک جامعه به بهترین وجه کار می‌کند، نمونه‌هایی از چگونگی کارایی بازار آزاد را بررسی می‌کند و مدعی می‌شود که بازار آزاد می‌تواند مشکلات را در جایی که رویکردهای دیگر شکست خورده باشند حل کند. کتاب در ژانویه ۱۹۸۰ مشتمل بر ۲۹۷ صفحه و ۱۰ فصل منتشر شد. این کتاب به مدت ۵ هفته در لیست پرفروش‌های ایالات متحده قرار داشت.
طبق نظر آندره کارلف ناشر روس، مشکل اصلی در شکست نجیب الله، خودداری حکومت جدید روسیه از نرساندن محصولات نفتی در سال ۱۳۷۱ (۱۹۹۲) به دلایل سیاسی (عدم تمایل دولت یلتسین به پشتیبانی از کمونیست‌های سابق الحمایه)، مؤثرترین مانع در سقوط دولت وقت کابل بود. از سوی دیگر اعلام وفاداری ژنرال عبد الرشید دوستم و نیروی ازبک تحت فرمانش در اسفند ۱۳۷۰ (مارس ۱۹۹۲) به نفع مجاهدین، سقوط نجیب الله را شدت بخشید و ضربه نهایی را وارد ساخت و سرانجام در فروردین ۱۳۷۱، نجیب الله و دولت کمونیست شکست خورده و حاکمیت به گروه‌های مجاهدین واگذار شد.
ماموریت های شکست خورده نیز با علامت † مشخص شده اند.