شکر
معنی کلمه شکر در لغت نامه دهخدا

شکر

معنی کلمه شکر در لغت نامه دهخدا

شکر. [ ش َ ک َ / ش َک ْ ک َ ] ( اِ ) سکَّر. عسل القصب. سقخارن. معرب آن سُکَّر و فرانسه آن سوکر. با شکر از یک اصل است ، و گاهی در نظم به تشدید کاف آید. و در تداول عموم به کسر «ش » است. ابوالشفاء. ( یادداشت مؤلف ). عصیر بسیار شیرینی که از بعضی نباتات مانند نیشکر و چغندر استخراج میکنند و از آن قند و نبات و شربت و حلوا میسازند. ( ناظم الاطباء ). عصاره نباتی است مثل نی و بی تجویف که بعد از طبخ منعقد گردد، و آنرا برحسب مراتب نامهاست ، مثلاً هرگاه بی تصفیه باشد سکر احمر نامند و ترجمه آن بفارسی شکر سرخ بود و چون بار دیگر طبخ داده و صاف کرده در ظرفی ریزند که دُرد او جدا گردد سلیمانی خوانند و چون طبخ دیگر داده در قالب صنوبری ریزند فانیز گویند و اگر در طبخ ثالث مبالغه نموده باشند ابلوج و قند مکرّر نام باشدو هرگاه در قالب مستطیلی متساوی الطرفین ریزند مسمی گردد به قلم ، و چون طبخ دیگر داده در شیشه ریزند موسم شود به نبات قرازی ، و چون با آب طبخ داده با کفچه ٔبسیار بر هم زنند تا منعقد گردد و به ریسمان کشند به فانیز خزایی و سنجری تسمیه کنند و اکثر قسم صلب قند مکرر را مخصوص این قسم دانسته اند. و ناب و تر از صفات اوست و با لفظ نوشیدن و خاییدن و خوردن و شکستن و بستن مستعمل. ( آنندراج ). چیزی باشد که قند و نبات و چیزهای دیگر از آن سازند. ( برهان ). زراعت نیشکر درقدیم در سیستان و سلیمانیه مرسوم بوده است. عصیر شیرینی که از چغندرقند یا نیشکر گیرند و از آن قند و نبات و انواع شیرینی سازند و برای شیرین کردن چای و مواد دیگر بکار برند. ( فرهنگ فارسی معین ) :
آن ترنج و شکّرش برداشت پاک
وَاندر آن دستار آن زن بست خاک.رودکی.بی قیمت است شکّر از آن دو لبان اوی
کاسد شد از دو زلفش بازار شاه بوی.رودکی.تلخی و شیرینیَش آمیخته ست
کس نخورد نوش و شکر بآپیون.رودکی.تا صبر را نباشد شیرینی شکر
تا بید بوی نَدْهد برسان داربوی .رودکی.از وی [ از خوزستان ] شکر و جامه های گوناگون... خیزد. ( حدود العالم ). عسکر مکرم ، شهری است با سواد بسیار و خرّم و بانعمت و همه شکر جهان ، سرخ و سپید و قند از آنجا افتد. ( حدود العالم ).
همه یال اسبان پر از مشک و می
شکر با درم ریخته زیر پی.فردوسی.شکر جست و بادام و مرغ و بره

معنی کلمه شکر در فرهنگ معین

(ش کَ ) [ په . ] (اِ. ) ۱ - عصارة شیرینی که از چغندر قند یا نیشکر گیرند. ۲ - کنایه از: سخن شیرین . ۳ - در ترکیب با برخی واژه ها معنای خوش و دلنشین می دهد. مانند: شکر - خواب ، شکرخند، شکرلب .
( ~ . ) پسوندی که معنای شکار کننده و نابود کننده می دهد، مانند: دشمن شکر.
(شُ ) [ ع . ] ۱ - (مص ل . ) سپاسگزاری کردن . ۲ - (اِمص . ) سپاسگزاری . ۳ - (اِ. ) سپاس .

معنی کلمه شکر در فرهنگ عمید

سپاسگزاری کردن، سپاس داشتن، ثنا گفتن بر احسان کسی، سپاس، سپاسگزاری.
۱. = شکردن
۲. شکرنده (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): دشمن شکر.
۱. مادۀ بلوری، سفید، و شیرینی که از چغندر قند یا نیشکر گرفته می شود و برای ساختن قند و نبات یا شیرین کردن بعضی خوراکی ها و آشامیدنی ها به کار می رود.
۲. (صفت ) [مجاز] خوشایند، مطبوع (در ترکیب با کلمۀ دیگر ): شکرخواب.

معنی کلمه شکر در فرهنگ فارسی

نام معشوقه اصفهانی خسرو پرویز که ذکر وی در خسرو و شیرین نظامی آمده .
( اسم ) ۱ - شکار . ۲ - ( اسم ) در ترکیبات به معنی شکار کننده و صید کننده و شکنده آید : دشمن شکر .
جمع شکیر

معنی کلمه شکر در فرهنگ اسم ها

اسم: شکر (دختر) (سانسکریت)
معنی: ماده بلوری شیرین و سفیدرنگ، زیبارو، نام معشوقه اصفهانی خسروپرویز پادشاه ساسانی در منظومه خسرو و شیرین

معنی کلمه شکر در دانشنامه عمومی

شِکَر ماده ای است خوراکی و جامد با فرمول شیمیایی C12 - H22 - O11 و به صورت عام به تمامی مواد شیرین گفته می شود. شکر شامل گلوکز، فروکتوز، گالاکتوز است که در بسیاری از گیاهان، میوه ها و لبنیات و … وجود دارد. نزدیک به ۸۰٪ از شکر تولیدی در جهان از نیشکر و مابقی از چغندر قند به دست می آید. برزیل به تنهایی حدود نیمی از شکر دنیا را تولید می کند.
با افزایش مصرف شکر افزوده در اواخر قرن بیستم، محققان اقدام به بررسی اثرات رژیم غذایی غنی از شکر افزوده ( به ویژه شکر تصفیه شده ) بر روی سلامتی و تندرستی انسان نمودند. مصرف بیش از اندازهٔ شکر افزودنی، می تواند چاقی، دیابت، بیماری قلبی - عروقی، سرطان و پوسیدگی دندان را به همراه داشته باشد سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۵ میلادی، توصیه مؤکدی مبنی بر کاهش مصرف شکرهای افزوده برای بزرگسالان و کودکان به میزان کمتر از ۱۰٪ از کل انرژی دریافتی داشته است. این سازمان همچنین مشوق کاهش آن به کمتر از ۵٪ می باشد.
نیشکر گیاه بومی جنوب شرق آسیا و جنوب آمریکا است. شکر در دوران باستان در شبه قاره هند اما در آن زمان عرضه آن به صورت گسترده و با قیمتی ارزان نبوده از همین رو عسل به عنوان شیرین کننده در اکثر نقاط جهان مورد استفاده قرار می گرفته است. تحقیقات نشان می دهند که شکر برای اولین بار در هندوستان مورد استفاده قرار گرفته است. در ۵۱۰ قبل از میلاد امپراتور پارس ها به نام داریوش با هدف کشورگشایی به سمت هندوستان رفت و با فتح کردن آن سرزمین با گیاهی آشنا شد که امروزه به نیشکر شهرت دارد. پادشاه داریوش دریافت که آن ها موادی غیر از عسل اما دارای شیرینی خاصی هستند. تا آن زمان در اکثر ممالک از عسل برای شیرین کردن استفاده می شد. کم کم به افرادی که دریافتند گیاه نیشکر دارای خاصیت شیرین کنندگی است افزوده شد. [ نیازمند منبع]
شربت حاصل از عصاره گیری از نیشکر یک نوشیدنی محلی و غیر مهم بود تا اینکه تاجران مسلمان با آوردن نیشکر از هند به نقاط گرمسیری از جمله مصر بعدها توانستند از شیره آن کریستال شکر را بسازند و با روش های مختلف آن را خالص سازی کنند.
پس از کریستال سازی، به تدریج شکر در تهیه غذاها، دسرها و شیرینی جات در کشورهای اسلامی و سپس چین به کار رفت. با این حال شکر تا قرن هجدهم میلادی همچنان در اروپا جزو کالاهای لوکس و تجملی به حساب می آمد.
شکر (ترانه سیستم آو ا داون). «شِکَر» ( به انگلیسی: Sugar ) تک آهنگی از گروه موسیقی پراگرسیو متال سیستم آو ا داون است که در سال ۱۹۹۹ میلادی منتشر شد.
شکر (شهرستان قره بوره). شکر ( به قرقیزی: Шекер، شەکەر ) یک منطقهٔ مسکونی در قرقیزستان است که در استان تلاس واقع شده است. شکر ۳٬۵۷۳ نفر جمعیت دارد و ۱٬۱۶۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
شکر (فیلم ۲۰۱۳). شکر ( انگلیسی: Sugar ) فیلمی آمریکایی است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به شنیا گرایمز، کوربین بلو، مارشال آلمن، آستین ویلیامز، ناستاسیا کینسکی و وس استودی اشاره کرد.
شکر (محیط میزکار). شِکَر ( به انگلیسی: Sugar ) نام یک محیط میزکار می باشد که به صورت متن باز و با آرمان فراهم آوردن یک محیط تعاملی برای یادگیری کودکان ارائه می گردد. شِکَر به عنوان بخشی از پروژه یک رایانه همراه برای هر کودک توسعه می یابد و رابط کاربری پیشفرض لپ تاپ های خانواده ایکس او - ۱ می باشد، ولی می تواند بر روی سخت افزارهای مختلفی اجرا شود. شِکَر قابلیت اجرای زنده بر روی USB یا لوح فشرده را داراست و می توان از طریق توزیع های گنو/لینوکس مختلفی، از آن بهره جست یا می توان از طریق مجازی سازی آن را روی ویندوز یا مک اجرا نمود.
معنی کلمه شکر در فرهنگ معین
معنی کلمه شکر در فرهنگ عمید
معنی کلمه شکر در فرهنگ فارسی
معنی کلمه شکر در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه شکر در دانشنامه عمومی

معنی کلمه شکر در دانشنامه آزاد فارسی

شِکَر (sugar)
کربوهیدراتی شیرین، بلوری و حل شدنی. منابع عمدۀ آن ساقۀ نیشکر و چغندرقند است. ساکاروز قندی دی ساکارید است و هر مولکول آن از دو واحد قند ساده (مونوساکارید)، یعنی گلوکُز و فروکتوز، تشکیل می شود. به آسانی هضم می شود و از منابع اصلی انرژی بدن است. شکر در آشپزی و صنایع غذایی به منزلۀ شیرین کننده، و در غلظت بالا به منزلۀ مادۀ نگه دارنده مصرف می شود. مصرف بیش از حد آن از علل پوسیدگی دندان و چاقی است. در بریتانیا، کاربرد ساکاروز در ترکیبات غذای کودک ممنوع است. شکر از قرن ۸م در اروپا شناخته و مصرف شده است. منبع اصلی ساکاروز نیشکر مناطق گرمسیری (ساکاروم اُفیسیناروم) است که دوسوم شکر جهان از آن حاصل می شود. در مناطق معتدل، ساکاروز را از چغندرقند (بتا وولگاریس) به دست می آورند. از شیرۀ درخت افرا، ذرت خوشه ای، و درخت خرما نیز کمی شکر به دست می آید. از طریق عمل آوری بلورهای شکرخام، که از حرارت دادن شیرۀ نیشکر حاصل می شوند، شکر قهوه ای (خام)، شکر سرخ، و شکر زرد تولید می شود. اگر این شکرها را تصفیه و از صافی های خاص عبوردهند شکر سفید، ازجمله شکر دانه درشت، شکر دانه ریز، و خاکه قند به دست می آید. شربت حاصل از شکر خام ملاس نام دارد. با عمل آوری این ماده، گلدن سیروپ (شربت طلایی) یا شهد، و با تخمیر ملاس، نوشیدنی الکلی رُم به دست می آید. ملاس حاصل از شیرۀ چغندر قند تلخ تر از آن است که انسان آن را مصرف کند. پسماند لیفی نیشکر باگاس نام دارد و در تولید کاغذ، خوراک دام، و سوخت کاربرد دارد. دانشمندان نوع جدیدی از نیشکر را پرورش داده اند که دارای شکر کمتر و قابلیت سوخت بهتر است. از مجموع حدود ۹میلیون هکتار کشت چغندرقند در اروپا، روسیه، اوکراین، گرجستان، بلاروس، و ارمنستان، و ۱۳میلیون هکتار نیشکر در کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری سالانه ۱۰۰میلیون تن شکر خام تولید می شود. معمولاً سالانه در هر هکتار نیشکر بیش از بیست تن، و در هر هکتار چغندرقند، حداکثر هفت تن شکر به دست می آید. از میان ۱۰۰ کشور تولیدکنندۀ نیشکر، هندوستان و برزیل به ترتیب، با ۳ و ۲.۵میلیون هکتار زمین زیر کشت بزرگ ترین کشورها تولیدکننده محسوب می شوند. برای بسیاری از کشورها، مثل باربادوس و جزیره موریس، تولید شکر بخشی حیاتی از اقتصاد ملی است. با این همه، یارانه هایی که اتحادیۀ اروپا به تولیدگان اروپایی چغندرقند می دهد، بر بازارهای جهانی و درآمد حاصل از صادرات بسیاری از کشورهای تولیدکنندۀ شکر در جهان سوم تأثیر گذاشته است.

معنی کلمه شکر در دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] شُکر، اصطلاحی قرآنی و اخلاقی به معنای سپاسگزاری و قدردانی زبانی و عملی از نعمت های خدا. عارفان مسلمان، شکر را به سه نوع زبانی، قلبی(علمی) و عملی تقسیم می کنند. شکر زبانی اعتراف گفتاری به نعمت، شکر قلبی دانستنِ نعمت از خدا، و شکر عملی اطاعت در رفتار و کردار از بخشنده نعمت (مُنعِم) بیان شده است.
بنابر آیات قرآنی، شکر به نفع خود انسان است و شکر یا ناسپاسی، هیچ نفع یا ضرری برای خداوند ندارد؛ زیرا خدا از انسان و افعال او غنی و بی نیاز است. بر همین اساس، شکر نعمت باعث برکت و افزون شدن آنها می شود. امیرالمومنین، شکر را نشانه ایمان و تقوا و مایه برکت و حفظ نعمت ها خوانده است.
شکر در لغت به معنای شناخت احسان و نیکوکاری و انتشار آن است و در اصطلاح، به معنای به یادآوری و شناخت نعمت های خدا و اظهار قلبی و زبانی و عملی آنهاست. در زبان فارسی، غالبا کلمه «سپاسگزاری» معادل «شکر» انگاشته می شود که معادل دقیقی نیست.
[ویکی اهل البیت] شکر برترین مقامات نیکان و عمده توشه مسافران به عالم نور است، و آن موجب دفع بلا و باعث افزونی نعمت ها است. و از این رو به آن بسیار ترغیب شده است و خداوند آن را وسیله ای برای زیادتی نعمت قرار داده است.
شکر از برترین اعمال است و از سه عنصر: علم، حال و عمل تنظیم می شود.
علم همان اصل و ریشه شکر است که حال را به وجود می آورد، و حال عمل را به ارمغان می آورد.
علم، عبارت از آن است که بدانی نعمت، استقلال ندارد و وابسته به نعمت دهنده است.
و حال، همان شادی و سروری است که از نعمت دادن او به انسان دست می دهد.
و عمل، اقدام به چیزی است که مقصود و محبوب منعم است. این عمل ممکن است توسط قلب، زبان یا اعضای دیگر انجام شود.
[ویکی الکتاب] معنی شَکَرَ: شکر کرد (شکر به معنای آن است که نعمت ولی نعمت را طوری به کار بزنی که از انعام منعم آن خبر دهد(درراه درست استفاده کنی ) و یا ثنای او بگویی که چه نعمتها به تو ارزانی داشته است ، و هر کدام باشد منطبق با عبادت او میشود )
معنی أَشْکُرَ: که شکر کنم
معنی ءَأَشْکُرُ: آیا شُکر می کنم
معنی تَشْکُرُواْ: که شکر کنید
معنی تَشْکُرُونَ: شکر می کنید
معنی یَشْکُرْ: شکر کند
معنی یَشْکُرُ: شکر می کند
معنی یَشْکُرُونَ: شکر می کنند
معنی ﭐشْکُرُواْ: سپاسگزاری کنید-شکر کنید
معنی لَا یَشْکُرُونَ: شکر نمی کنید - سپاسگزاری نمی کنید
معنی ﭐشْکُرْ: سپاسگزاری کن-شکر کن
معنی شَاکِرٌ: سپاسگزار - شکر گزار
ریشه کلمه:
شکر (۷۵ بار)
[ویکی فقه] شکر (ابهام زدایی). واژه شکر ممکن است در معانی ذیل به کار رفته و یا اسم برای اشخاص ذیل باشد: معانی• شکر (به ضم شین)، اصطلاحی دینی و اخلاقی، به معنای قدردانی کردن از خدا• شکر (منطق)، یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق و به معنای تقریر خطیب از محاسن و منافع امر واقع شده در گذشته• شکر (به فتح شین)، ماده ای شیرین و دارای کاربرد فقهی اعلام و اشخاص• شکر بن احمد بغدادی، عالم، فقیه، متکلم و ادیب شیعی قرن سیزدهم و چهاردهم
...
[ویکی فقه] شکر (به ضم شین). شُکر، اصطلاحی دینی و اخلاقی، به معنای قدردانی کردن از خدا می باشد و منظور از آن سپاسگزاری در حوزه نیت، گفتار و رفتار است.
شکر در لغت به معنای شناخت نعمت و سپاسگزاری از منعم است. جوهری شکر و ثنای الهی را انجام دادن اعمال نیک در برابر منعِم دانسته است. راغب گفته تصور نعمت در ذهن و اظهار آن در گفتار و کردار است. نیز آن را با استناد به آیۀ۹ سوره انسان، شُکور نامیده اند. شکرگزاری با قلب، زبان و عمل، در روایات اسلامی نیز به همین معنی آمده است و امام صادق (علیه السّلام) می فرماید: «مَنْ اَنعَمَ اللهُ علَیهِ بنِعمةٍ فَعَرَفها بِقلبِهِ فَقَد اَدّی شُکرها؛ هر کس نعمت خدا داده را با دل بشناسد، شکرش را ادا کرده است.» و نیز می فرماید: «شکرُ النِّعمةِ اجتِنابُ المحارِمِ و تمام الشُّکرِ قَولُ الرَّجلِ: الحمدُ للهِ رَبِّ العالَمینَ؛ شکر نعمت، دوری از کارهای حرام است و شکر کامل، گفتنِ «الحمد للِّه ربِّ العالَمینَ» است.» برخی عرفا، در کنار شکر لغوی، از شکر عرفی نیز نام برده اند. شکر لغوی اعم از شکر عرفی است، چرا که هم شکر و سپاس خدا و هم غیر او را در بر می گیرد، اما شکر عرفی فقط به معنای تشکر از نعمت های الهی است. یعنی، بین این دو نوع شکر نسبت عموم و خصوص مطلق برقرار است. خواجه عبدالله انصاری شبه معانی سه گانۀ معرفت نعمت و قبول نعمت و ثنای آن، و غزالی به علم، حال (شادمانی قلبی از نعمت) و عمل، که در واقع هر دو نوع معنا بر هم منطبق اند، اشاره کرده اند.
ارکان شکر
یکی از ارکان اساسی در معنای شکر، شناخت و معرفت نعمت است، زیرا راهی است برای معرفت منعِم شکر سه رکن دارد: رکن نخست آن عبارت است از شناخت صاحب نعمت با همه اوصافِ درخور او و نیز شناخت اصل نعمت از جهت نعمت بودن. تمامیت و کمال این شناخت به این است که بنده تمامی نعمت ها را از جانب خدا بداند و اینکه منعم حقیقی او است و همه واسطه ها مطیع حکم او و مسخر امر اویند. رکن دوم شکر عبارت است از حالتی که از این شناخت حاصل می شود؛ یعنی خضوع و فروتنی و خشنود شدن از نعمت های الهی از این جهت که هدیه ای از جانب منعم و بیانگر لطف و عنایت او نسبت به بنده اش می باشد. رکن سوم، نتیجه آن حالت؛ یعنی عمل است که به قلب، زبان و دیگر اعضای بدن (جوارح) تعلق می گیرد. عمل قلب، قصد تعظیم و ستایش منعم و تفکر در مخلوقات و کارها و آثار لطف او است. عمل زبان اظهار تعظیم و ستایش خدای متعال و دعوت به معروف و بازداشتن از منکر و مانند آن است. عمل جوارح، استفاده از نعمت های ظاهری و باطنی او در طاعت و عبادت و خودداری از به کارگیری آنها در معصیت و نافرمانی او است. البته توفیق شکر، خود نعمتی است که موجب شکر دیگری می گردد؛ از این رو، نهایت شکر، اعتراف به ناتوانی از آن است.
دیدگاه عرفا
برخی عرفا شکر نعمت را مشاهدۀ بخشش همراه با نگهداشت حرمت، و برخی دیگر آن را اعتراف به نعمتِ منعِم و اقرار به ربوبیت او همراه با خضوع و فروتنی معنا کرده اند.
اقسام شکر
...
[ویکی فقه] شکر (به فتح شین). شکر ماده ای شیرین است، که از برخی گیاهان استخراج می شود. در قدیم شکر از نیشکر استخراج می شد و منظور روایات هم این شکر است. از عنوان یاد شده در بابهای صلات، صوم، حج و اطعمه و اشربه سخن گفته اند.
هرچند امروزه از چغندر قند نیز شکر می گیرند، لیکن در گذشته شکر از نیشکر- که به عربی «قصب السکر» می گفتند- گرفته می شد. مراد از آن در روایات نیز همین نوع شکر است. این ماده غذایی در گذشته به لحاظ مراتب تصفیه آن دارای انواعی از سرخ و سفید و سلیمانی و طبرزد و غیر آن بود. به گفته برخی، شکر قبل از آنکه تصفیه شود، شکر سرخ و چون دوباره پخته و تصفیه گردد و در ظرفی ریخته شود که درد آن جدا گردد، شکر سلیمانی و اگر سه بار پخته و صاف و دُرد آن جدا شود، قند مکرر نامیده می شود که اکثر، نوع سفت قند مکرر را شکر طبرزد نامند. برخی گفته اند: در پخت سوم، اگر به مقدار یک دهم شیر تازه بیفزایند و بجوشانند تا سفت شود، آن را طبرزد گویند. بعضی، شکر طبرزد را به شکر سفید تعریف کرده اند.
خواص داروئی شکر
در برخی روایات، خوردن شکر همراه با آب خنک برای مداوای تب سفارش شده است. همچنین در روایات، از شکر به عنوان غذایی سودمند یاد شده و نوع طبرزد آن دوای بلغم و نوع سلیمانی اش دوای بیماری وبا معرفی شده است.
احکام شکر
بنابر آنچه در روایات آمده، خوردن شکر، بویژه قبل از خوابیدن مستحب است.افطار کردن روزه با شکر مستحب است. همچنین مستحب است کسی که برای نماز عید فطر می رود، اولین غذایی که می خورد خرما، مویز و یا شکر باشد. بر مسافر مستحب است هنگام سفر جز سفر زیارتی امام حسین علیه السّلام- نیکوترین و بهترین توشه را بردار که شکر از آن جمله است.
[ویکی فقه] شکر (قرآن). در قرآن مجید به شکرگزاری از خداوند اشاره شده است.
لزوم شکرگزاری به درگاه خدا ، هنگام آشامیدن شیر چارپایان :... انا خلقنا لهم مما عملت ایدینا انعما...؛ و لهم فیها منفع و مشارب افلا یشکرون.
شکرگزاری برای نعمت آب آشامیدنی شیرین
لزوم شکرگزاری به درگاه خدا، برای نعمت آب آشامیدنی شیرین:افرءیتم الماء الذی تشربون؛ لو نشاء جعلنه اجاجا فلولا تشکرون.
[ویکی فقه] شکر (منطق). شکر، یکی از اصطلاحات به کار رفته در علم منطق بوده و به معنای تقریر خطیب از محاسن و منافع امر واقع شده در گذشته است.
خطابه بر سه نوع است: مشاوَرات، منافَرات و مشاجَرات.
← مشاوره
شکر که یکی از انواع مشاجره است به معنای سپاس گزاری و تشکر از آن چیزی است که در گذشته واقع شده است. شکر به این است که خطیب، کمالات و فضایلی که در زمان گذشته قائم به کسی یا چیزی بوده است را بازگو کند؛ مثلاً اگر انسان است فضایل او را بیان کند و اگر از جمادات است کمالات سزاوار به حال او را بازگو کند.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • مظفر، محمدرضا، المنطق.
...
[ویکی فقه] شکر( به فتح شین). شکر ماده‏ای شیرین است، که از برخی گیاهان استخراج می شود. در قدیم شکر از نیشکر استخراج می شد و منظور روایات هم این شکر است. از عنوان یاد شده در بابهای صلات، صوم، حج و اطعمه و اشربه سخن گفته‏اند.
هرچند امروزه از چغندر قند نیز شکر می‏گیرند، لیکن در گذشته شکر از نیشکر- که به عربی «قصب السکر» می‏گفتند- گرفته می‏شد. مراد از آن در روایات نیز همین نوع شکر است. این ماده غذایی در گذشته به لحاظ مراتب تصفیه آن دارای انواعی از سرخ و سفید و سلیمانی و طبرزد و غیر آن بود. به گفته برخی، شکر قبل از آنکه تصفیه شود، شکر سرخ و چون دوباره پخته و تصفیه گردد و در ظرفی ریخته شود که درد آن جدا گردد، شکر سلیمانی و اگر سه بار پخته و صاف و دُرد آن جدا شود، قند مکرر نامیده می‏شود که اکثر، نوع سفت قند مکرر را شکر طبرزد نامند. برخی گفته‏اند: در پخت سوم، اگر به مقدار یک دهم شیر تازه بیفزایند و بجوشانند تا سفت شود، آن را طبرزد گویند. بعضی، شکر طبرزد را به شکر سفید تعریف کرده‏اند. خواص داروئی شکر در برخی روایات، خوردن شکر همراه با آب خنک برای مداوای تب سفارش شده است. همچنین در روایات، از شکر به عنوان غذایی سودمند یاد شده و نوع طبرزد آن دوای بلغم و نوع سلیمانی‏اش دوای بیماری وبا معرفی شده است. احکام شکر بنابر آنچه در روایات آمده، خوردن شکر، بویژه قبل از خوابیدن مستحب است. افطار کردن روزه با شکر مستحب است. همچنین مستحب است کسی که برای نماز عید فطر می‏رود، اولین غذایی که می‏خورد خرما، مویز و یا شکر باشد. بر مسافر مستحب است هنگام سفر جز سفر زیارتی امام حسین علیه السّلام- نیکوترین و بهترین توشه را بردار که شکر از آن جمله است.
[ویکی فقه] شکر(به ضم شین). شُکر، اصطلاحی دینی و اخلاقی، به معنای قدردانی کردن از خدا می باشد و منظور از آن سپاسگزاری در حوزه نیت، گفتار و رفتار است. از عنوان یاد شده در باب صلات و نذر سخن گفته اند.
شکر در لغت به معنای شناخت نعمت و سپاسگزاری از منعم است. جوهری شکر و ثنای الهی را انجام دادن اعمال نیک در برابر منعِم دانسته است.نیز آن را با استناد به آیۀ۹ سوره انسان ، شُکور نامیده اند. برخی عرفا ، در کنار شکرلغوی، از شکر عرفی نیز نام برده اند.شکر لغوی اعم از شکر عرفی است، چرا که هم شکر و سپاس خدا و هم غیر او را در بر می گیرد، اما شکر عرفی فقط به معنای تشکر از نعمت های الهی است.یعنی، بین این دو نوع شکر نسبت عموم و خصوص مطلق برقرار است.خواجه عبدالله انصاری شبه معانی سه گانۀ معرفت نعمت و قبول نعمت و ثنای آن، و غزالی به علم، حال (شادمانی قلبی از نعمت) و عمل، که در واقع هر دو نوع معنا بر هم منطبق اند، اشاره کرده اند.

معنی کلمه شکر در ویکی واژه

پانیذ، قند، جسم سفید شیرین.
شکری

جملاتی از کاربرد کلمه شکر

چون مگس چند زند بر سر دست فیض را لب شکری می‌باید
شکر که مظلومی و ظالم نه‌ای آمن از فرعونی و هر فتنه‌ای
شکر آنرا که حق مفوض کرد عالمی را به دولت تو امور
لعلت به صواب هیچ کس دم نزند رای شکری با همه عالم نزند
گلشکر آن را که نبود مستند لقمه را ز انکار او قی می‌کند
تو هر صورت نمایی را مدان از اهل این معنی که نی هر بحر مروارید ونی هر نی شکر دارد
زنند آینه پیل و زنگ و زد گویی ز گرد لشکر منصور چرخ آینه وار
وصف تو ز طبع من عجب نیست چون در ز صدف چو شکر از نی