شلاقی

معنی کلمه شلاقی در لغت نامه دهخدا

شلاقی. [ ش َل ْ لا ] ( ص نسبی ) منسوب به شلاق. || قسمت باریک تر تنه درخت تبریزی و سپیدار که در نجاری و خرپاکوبی متداول است و از لحاظ قطر میان تیر و دستک واقع میشود. || ( اصطلاح بنایی ) پرتاب کردن گچ با دست و جز آن در میان درزی که دست در آن نتوان کرد. ( یادداشت مؤلف ). || در تداول عوام ، تند. سریع: شلاقی برو و برگرد. ( یادداشت مؤلف ).
- شلاقی رفتن ؛ به سرعت تمام رفتن. تند و تیز حرکت کردن. بسرعت. چاپاری : شلاقی خود را به رفقا رسانید. ( فرهنگ فارسی معین ). بسرعت و بعجله کاری را به انجام رسانیدن. ( فرهنگ لغات عامیانه ).

معنی کلمه شلاقی در فرهنگ معین

( ~ . ) [ تر - فا. ] (ق مر. ) به سرعت .

معنی کلمه شلاقی در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - به سرعت چارپاری : شلاقی خود را بر قفا رسانید . ۲ - ( صفت ) شلاق خورده تازیانه خورده .

معنی کلمه شلاقی در ویکی واژه

به سرعت.

جملاتی از کاربرد کلمه شلاقی

در آبان ۱۴۰۰ سرپرست اداره کل امور عشایر استان کرمانشاه جمعیت عشایر این استان را نزدیک به ۸۰ هزار نفر در قالب ۱۴۱۰۹ خانوار معادل با حدود ۷/۸ درصد جمعیت عشایری کشور و ۴/۳ جمعیت استان اعلام کرد که در ۱۴ ایل و ۱ طایفهٔ مستقل زندگی می‌کنند. همهٔ عشایر کرمانشاه دورهٔ ییلاقی خود را در استان کرمانشاه می‌گذرانند، اما برای گذراندن دوره قشلاقی علاوه بر مناطق گرمسیری استان، گاه به استان‌های ایلام، لرستان و حتی خوزستان کوچ می‌کنند. کوچ پاییزهٔ عشایر استان کرمانشاه در ماه مهر انجام می‌شود و معمولاً ۳۰ تا ۴۵ روز ادامه دارد. عشایر استان کرمانشاه در موسم کوچ مسافت‌هایی بین یک کیلومتر تا ۱۳۰۰ کیلومتر را می‌پیمایند.
این منطقه نمونه‌ای منحصر به فرد از باقیماندهٔ جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی است. حدود ۱/۳ منطقه از برکه، آببندان و تالاب‌های مشجر تشکیل شده‌است. از گونه‌های مهم گیاهی می‌توان از نی، لویی، انار وحشی، توسکای قشلاقی، ازگیل، لرگ، لیلکی، تمشک و غیره نام برد.
سازمان امور عشایر ایران طبق سرشماری سال ۱۳۸۷ خورشیدی جمعیت عشایر ییلاقی این استان را ۱۱٫۵۰۰ نفر و ۳٫۰۰۰ خانواده معرفی می‌کند. همچنین جمعیت قشلاقی ساکن در این استان را ۹٫۸۸۱ نفر و ۱٫۸۶۷ خانوار معرفی می‌کند. همدان هجدهمین استان از نظر جمعیت عشایر است و یک درصد جمعیت این استان را عشایر تشکیل می‌دهند که ۹۵٫۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی این استان را در اختیار دارند. همچنین ۶۰٫۵ درصد از عشایر همدان باسواد هستند.
اسد قشلاقی ۱، روستایی در دهستان اصلاندوز غربی بخش مرکزی شهرستان اصلاندوز در استان اردبیل ایران است.
میل‌گیری: سایه‌زدن، میل‌گیر آهسته یا سرمچ، میل‌گیری شلاقی، شیرین‌کاری، میل‌سنگین
شایان ذکراست که این روستا تا سال 1387تابع استان آذربایجان شرقی شهرستان کلیبر بخش خداآفرین بوده است اما تقسیمات کشوری که در دوران اخیرصورت گرفت باعث گردید همراه دو روستای همجوار دیگر به نامهای مدینه لو و کجی قشلاقی به استان اردبیل واگذار گردد.
اجاق قشلاقی یک روستا در ایران است که در بخش ارشق شهرستان مشگین‌شهر در استان اردبیل واقع شده‌است.
اسدقشلاقی شماره ۳، روستایی در دهستان اصلاندوز غربی بخش مرکزی شهرستان اصلاندوز در استان اردبیل ایران است.
«از آبادی‌های دهستان یورتچوی شرقی از توابع بخش کورائیم شهرستان نیر که در سمت شمال شرقی دهستان قراردارد و از شمال با دهستان رضاقلی قشلاقی، از شرق با دهستان کورائیم و از غرب با روستای ساقیزچی مجاورت دارد و درسال ۱۳۹۰ تعداد ۳۹ خانوار سکنه و ۱۰۱ نفر جمعیت داشته‌است.»
صنایع صبح پارلار آسیا، در سال ۱۳۷۹ توسط «جعفر صبحی قشلاقی» از اعضای هیئت علمی دانشکده برق دانشگاه تبریز در این شهر، تأسیس گردید. اولین سیستم اتوماسیون تولیدی این شرکت مربوط به دستگاه تست انتهای خط تولید یخچال بود که در سال ۱۳۷۹ طراحی و تولید شد. به دنبال آن نیز در سال ۱۳۸۱ اولین محصول تولیدی شرکت، تحت عنوان کلید کولر کنترل از راه دور، طراحی و سپس به تولید انبوه رسید. این امر زمینه‌ساز تولید سایر محصولات شرکت در سال‌های بعد گردید.