شقایق
معنی کلمه شقایق در لغت نامه دهخدا

شقایق

معنی کلمه شقایق در لغت نامه دهخدا

شقایق. [ ش َ ی ِ ] ( از ع ، اِ ) شقائق. گیاهی که شبیه است به گل خشخاش وبه تازی شقائق النعمان گویند. ( ناظم الاطباء ). لاله دختری. ( ریاض الادویة ). لاله. ( لغت فرس اسدی ) ( بحر الجواهر ). لاله داغدار. لاله نعمان. لاله دلسوخته. شقائق. لاله بشکنک. الاله. آلاله. شقر. ( یادداشت مؤلف ). گیاهی است یکساله به ارتفاع 30 تا 60 سانتیمتر از تیره خشخاش که غالباً در مزارع و کشتزارها میروید. گلش منفرد و بزرگ و زیبا برنگ قرمز و شامل دو کاسبرگ است که مانند خشخاش زود می افتند. تعداد گلبرگها چهار و تعداد پرچمها زیاد است و بعلاوه در قاعده گلبرگهای آن غالباً لکه های سیاهرنگ دیده میشود. قسمت مورد استفاده این گیاه در گلبرگهای آن است که باید پس از جمعآوری بسرعت خشک شود تا خراب نگردد و به رنگ تیره درنیاید. و آنرا در تداوی بکار برند. خشخاش بری. خشخاش منثور. خشخاش بستانی. ( فرهنگ فارسی معین ) :
جام کبود و باده سرخ و شعاع زرد
گویی شقایق است و بنفشه ست و شنبلید.کسایی.از تیغ مردان حقایق زمین رنگ شقایق گرفت. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 273 ).
شقایق سنگ را بتخانه کرده
صبا جعدچمن را شانه کرده.نظامی.چو شاپور آمد آنجا سبزه نو بود
ریاحین را شقایق پیشرو بود.نظامی.بنفشه با شقایق در مناجات
فلک میگفت فی التأخیر آفات.نظامی.گیا خود همان قدر دارد که هست
وگر در میان شقایق نشست.( بوستان ).خواب از خمار باده نوشین بامداد
بر بستر شقایق خودروی خوشتر است.سعدی.گل بوستان رویت چو شقایق است لیکن
چه کنم به سرخرویی که دلی سیاه داری.سعدی.- شقایق ارمنستانی ؛ یکی از گونه های شقایق نعمانی است. ( فرهنگ فارسی معین ). و رجوع به شقائق النعمان شود.
- شقایق بری ؛ نوعی از شقایق است شبیه نبات خشخاش. ( از تحفه حکیم مؤمن ).
- شقایق بستانی ؛ نوعی از شقایق که در بوستان روید و برگ آن از برگ شقایق بری کوچکتر باشد. ( از تحفه حکیم مؤمن ).
- شقایق پوش ؛ کنایه از سرخرنگ. کنایه از رنگارنگ :
زمین نطع شقایق پوش گشته
شقایق مهد مرزنگوش گشته.نظامی.

معنی کلمه شقایق در فرهنگ معین

(شَ یِ ) (اِ. ) گیاهی است یکساله از تیرة خشخاش که غالباً در مزارع و کشتزارها م ی روید. گلش منفرد و بزرگ و زیبا به رنگ قرمز است .

معنی کلمه شقایق در فرهنگ عمید

گیاهی شبیه خشخاش با برگ های بریده و گل های سرخ که در انتهای گلبرگ های آن لکۀ سیاهی وجود دارد. لالۀ حمرا، لالۀ سرخ، لالۀ نعمانی، شقایق نعمان، شقایق النعمان.
* شقایق دریایی: (زیست شناسی ) نوعی مرجان به شکل استوانه که روی صخره های کف دریا پیدا می شود.

معنی کلمه شقایق در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - خواهر . ۲ - قسمت فوقانی خارجی صدف استخوان صدغ که صاف و محدب است و عضله گیجگاهی به آن می چسبد و در عقب آن شیاری است که محل عبور شریان گیجگاهی عمقی خلفی است گیجگاه . ۳ - همه استخوان صدغ را نیز شقیقه یا استخوان شقیقه نامند . ۴ - درد نصف سر ۵ - زمین سخت واقع بین باغها جمع : شقائق .

معنی کلمه شقایق در فرهنگ اسم ها

اسم: شقایق (دختر) (عربی) (طبیعت، گل) (تلفظ: šaqāyeq) (فارسی: شقايق) (انگلیسی: shaghayegh)
معنی: نام نوعی گل سرخ رنگ، ( در گیاهی ) گلی سرخ رنگ، گیاهی یک ساله و علفی یا کاشتنی این گل که بیشتر در مزارع، دشت ها و دامنه های کوهستان می روید، کاسه بشکنک، گلی سرخ رنگ با چهار گلبرگ که در قاعده گلبرکگهایش لکه سیاهی هست

معنی کلمه شقایق در فرهنگستان زبان و ادب

{Papaver} [زیست شناسی- علوم گیاهی] سرده ای از شقایقیان با حدود 120 گونۀ یکساله یا دوساله یا چندسالۀ مقاوم در برابر سرما که در نواحی معتدل افریقا و اوراسیا و امریکای شمالی می رویند و شامل گیاهانی مانند شقایق قرمز و خشخاش می شوند

معنی کلمه شقایق در دانشنامه عمومی

گل شقایق، لاله داغدار یا لاله خودروی گیاهی خودرو و وحشی با گل هایی به رنگ سرخ با چهار گلبرگ و شمار زیادی پرچم است. علی اکبر دهخدا این گل را لاله خوانده که در عربی، شقایق و در انگلیسی، پاپی خوانده می شود. شقایق در فرهنگ ایرانی به تیره، زیرتیره و گونهٔ مشخصی از شقایقیان گفته نمی شود و تنها، نامی کلّی برای اشاره به گل های علفی و سرخ رنگ بهاریِ شقایقیان بوده است.
دانه های شقایق می توانند صدها سال به صورت نهفته و غیرفعال باقی بمانند تا هنگامی که شرایط مساعدی پیدا کنند و رویش خود را از سر بگیرند.
در سال ۱۸۰۴ فردریش زرتورنر، داروساز آلمانی، خشخاش گل شقایق را جدا کرد تا از آن داروی ضد درد مرفین را بسازد. او در آغاز این دارو را «مورفیوم» نامید که از نام مورفئوس، خدای خواب و رؤیا در اساطیر یونان باستان گرفته شده بود. استقبال از این دارو در آن هنگام چنان زیاد شد که در سراسر لندن بساط تریاک کشی پا گرفت.
در جنگ جهانی اول با آغاز بهار گرم سال ۱۹۱۵ مزرعهٔ فلاندر در نزدیکی ایپر، درغرب بلژیک تبدیل به دشتی زیبا گل های شقایق شود. این منظره به اندازه ای چشم نواز بود که یکی از نیروهای کانادایی، سرهنگ دوم جان مک کری شعری به نام در دشت فلاندرز در وصف آن سرود. اکنون شقایق نماد همه کسانی است که در جنگ می جنگند و جان می بازند.
بر پایه پژوهش کازیمیرسکی نزد ایرانیان هر گل که گلبرگ های آن به رنگ خون و وسط آن سیاه باشد بنام لاله یا شقایق خوانده می شده است. ولی بیشتر tulipe را شقایق نعمانی نامیده اند. سه گل لاله، شقایق، و شقایق نعمانی گیاهان کاملاً متفاوتی هستند. اما گونه هایی از این سه گیاه که دارای گل هایی قرمز رنگ همراه با لکه ای سیاه در مرکز گل هستند بسیار به یکدیگر شباهت دارند. مترجمان اروپایی شعرای شرقی شقایق نعمانی را anemone ( آنِمون ) ترجمه کرده اند و یکی دانستن این گیاه با شقایق و همچنین لاله خطاست؛ زیرا سردهٔ شقایق ( نام علمی: Papaver ) متعلق به تیرهٔ کوکناریان یا شقایقیان ( نام علمی: papaverces ) است در صورتی که شقایق نعمانی به تیرهٔ آلاله ( نام علمی: Ranunculus ) تعلق دارد.
در ادبیات فارسی، قلب سیاه رنگ شقایق، به «داغ» تشبیه شده که از هجران و دوری یار به وجود آمده است. حافظ می گوید:
شقایق (آلبوم). شقایق نام چهارمین آلبوم داریوش اقبالی است. این آلبوم شامل ۱۰ قطعه است.
شقایق (سرده). شقایق ( نام علمی: Glaucium ) ، ( به انگلیسی: horned poppy ) یا خشخاش شاخدار ( سرده یا جنس ) نام یک سرده از تیرهٔ شقایقیان، زیرتیرهٔ پاپاوروئیده است. حدود ۲۵ گونه سالانه، دوسالانه یا چند ساله علفی گیاه گلدار در خانواده پاپاوروئیده، بومی اروپا، شمال آفریقا، و جنوب غربی و مرکزی آسیا. این سرده معمولاً در سالین زیستگاه ها، از جمله ساحلها و نمک دان ها یافت می شود.
این سرده ( جنس ) در ایران یازده گونه گیاه علفی یکساله و چند ساله دارد.
• شقایق اصفهانی Glaucium calycinum ( انحصاری ایران )
• شقایق شاخدار ( گونه ) Glaucium corniculatum ( انحصاری ایران )
چند گونه زیر علاوه بر ایران در عراق، آناتولی، یونان، سوریه، سینا، ماورای قفقاز، افغانستان، پاکستان، آسیای مرکزی و ترکمنستان نیز می رویند.
• شقایق درهم تنیده Glaucium contortuplicatum
• شقایق زیبا Glaucium elegans
• شقایق خانقینی Glaucium haussknechtii
• شقایق گل درشت Glaucium grandiflora
• شقایق ایرانی ( شقایق شرابه ای ) Glaucium persicum / Glaucium fimbrilligerum
• شقایق شاخدار زرد Glaucium flavum
• شقایق خراسانی ( شقایق کم لوب ) Glaucium paucilobum
• شقایق تماشایی Glaucium pulchrum
• شقایق لوب تیز Glaucium oxylobum
• شقایق افغانی Glaucium afghanicum
• شقایق شاخدار Glaucium corniculatum
• شقایق شاخدار زرد Glaucium flavum
• شقایق عربی Glaucium arabicum
• Glaucium acutidentatum
• Glaucium aleppicum
• Glaucium calycinum
• Glaucium cappadocicum
• Glaucium caricum
• Glaucium contortuplicatum
• Glaucium cuneatum
• Glaucium elbursium
• Glaucium elegans
• Glaucium elegantissimum
• Glaucium fimbrilligerum
• Glaucium golestanicum
• Glaucium grandiflorum
• Glaucium insigne
• Glaucium leiocarpum
• Glaucium mathiolifolium
• Glaucium oxylobum
• Glaucium pulchrum
• Glaucium quadratifolium
• Glaucium refractocarpum
معنی کلمه شقایق در فرهنگ معین
معنی کلمه شقایق در فرهنگ عمید
معنی کلمه شقایق در فرهنگ فارسی
معنی کلمه شقایق در فرهنگ اسم ها
معنی کلمه شقایق در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه شقایق در دانشنامه عمومی

معنی کلمه شقایق در دانشنامه آزاد فارسی

گیاهان متعلق به دو جنس خشخاش (Papaver) و Glaucium. در این گیاهان علفی، گل ها جداگلبرگ و منفردند و دارای دو کاسبرگ و چهار گلبرگ زودافت اند. میوه در جنس اول، به صورت کپسول کروی و در جنس دوم به صورت خورجین بلندی است. پهنک برگ دارای تقسیمات شانه ای کم عمق یا عمیق است. از جنس Papaver، بیش از ۴۰ گونۀ مختلف و از جنس Glaucium بیش از سیزده گونه در نقاط مختلف ایران می روید.

معنی کلمه شقایق در ویکی واژه

(گیاهی): گیاهی است یکساله از تیره خشخاش که غالباً در مزارع و کشتزارها می‌روید. گلش منفرد و بزرگ و زیبا به رنگ قرمز.

جملاتی از کاربرد کلمه شقایق

در ایران این رمان توسط شهریار بهترین به فارسی ترجمه شد و با عنوان آزمایش مرگ در سال ۱۳۶۸ توسط انتشارات شقایق به چاپ رسید.
ارغوان جام عقیقی به سمن خواهد داد / چشم نرگس به شقایق نگران خواهد شد
در هاون عقیق شقایق نسیم صبح از بس‌که سوده غالیه و مشک ولادنا
عارض گلرنگ او بین وز شقایق دم مزن سنبل سیراب او گیر وز ریحان درگذر
دشتهایی مملو از شقایق، بابونه، و گل گاو زبان در اردیبهشت ماه در این منطقه دیده می‌شود.[نیازمند منبع]
از جذابیت‌های این مجموعه بازی محسن تنابنده در نقش یک پیر زن بود. در ابتدا قرار بود نقش پیرزن به شقایق دهقان سپرده شود که در نهایت این نقش توسط محسن تنابنده ایفا شد.
چمن طراز جنونیم و دشت و کوه از ماست به مهر داغ شقایق بود قباله ما
بر لب ساغر گل، عکس می شورانگیز بر کف دست شقایق، قدح نوشگوار
اولین اکران مردمی فیلم آزاد به قید شرط در تاریخ ۲۶ مهرماه سال ۹۶ همزمان با اکران این فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم کمبریج انگلستان و با حضور حسین شهابی کارگردان، امیر جعفری، دیبا زاهدی، شقایق فراهانی، لیلا اوتادی و جمعی دیگر از بازیگران این فیلم در پردیس سینمایی ملت تهران برگزار شد.
مجوعۀ بیوه مردان سیاه در کل شامل ۶۶ داستان است که در شش جلد منتشر شده است. در ایران جلد اول این مجموعه با عنوان باشگاه معما با ترجمهٔ فرزانه طاهری توسط انتشارات شقایق به چاپ رسیده است.
سرخ و سیه شقایق هم ضدّ و هم موافق چون مؤمن و منافق پنهان و آشکارا
جام کبود و بادهٔ سرخ و شعاع زرد گویی شقایق است و بنفشه‌ست و شنبلید
ای بسا برگ شقایق که دمادم در باغ از سرشک من و خوناب جگر می روید
از شقایق کشت زار شنبلید و یاسمن بر زمین پیداست همچون زر پنهان بوده سال
در اواخر دههٔ شصت و اوایل دههٔ هفتاد خورشیدی انتشارات شقایق و انتشارات پاسارگاد با چاپ کتاب‌هایی مانند هیولایی از فضا نوشته رابرت هاین‌لاین، مرد مصور (ری بردبری) و کتاب‌هایی از آسیموف مانند خدایان هم و حلقه‌های زحل در زمینه ترجمه این گونه آثار تلاش کردند.
پنجه اش همچو شقایق ز حنا گیرد رنگ دست عاشق چو به خاک کف پای تو رسد
قطر باران چو دانه‌های گهر بر شقایق چکیده همچو دُرر
کتاب‌های «راز عشق»، «چخوف»، «تولستوی»، «کاترین کبیر»، «شقایق و برف»، «شب مار سفید»، «روزهای خاکستری» شماری از کتاب‌های ترجمه شده ترویا به زبان فارسی هستند.
این ایستگاه که در بلوار فردوس غرب، انتهای بلوار شقایق جنوبی و در نزدیکی بزرگراه باکری قرار دارد.
پس از واقعهٔ انفجار تروریستی در دفتر حزب و کشته‌شدن بهشتی و یارانش، احمدعلی راغب در سوگِ این واقعه، سرودهای «حدیث درد» (شقایق‌های پرپر)، «وافریادا» و «بهشتی سیرت» را ساخت.