شطرنجی

معنی کلمه شطرنجی در لغت نامه دهخدا

شطرنجی. [ ش ِ / ش َ رَ] ( ص نسبی ) منسوب به شطرنج. ( ناظم الاطباء ). کسی که شطرنج بازی می کند. ( ناظم الاطباء ). مرادف شطرنج باز است. ( آنندراج ). شطرنج باز. ( غیاث اللغات ) :
از آن مثل گذشت که شطرنجیان زنند
شاهان بیهده چو کلیدان بی کده.عسجدی ( دیوان ص 34 ).شطرنجی ثنای توام قائم زمانه
کز نطع مدحت تو برون لشکری ندارم.خاقانی.زآبنوس شب و روز آمده بر رقعه دهر
دو سپه کالت شطرنجی سودا بینند.خاقانی.ای بس شه پیل افکن کافکند به شه پیلی
شطرنجی تقدیرش در ماتگه حرمان.خاقانی.چنین فیل در عرصه کارزار
ندیده ست شطرنجی روزگار.نورالدین ظهوری ( از آنندراج ). || ( اِ ) غذایی که از آمیزش اقسام حبوب پخته می خورند. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به شطرنج شود. || قسمی از نان. ( ناظم الاطباء ) ( فرهنگ فارسی معین ). || قسمی از فرش. ( ناظم الاطباء ) ( از غیاث اللغات ) ( از فرهنگ فارسی معین ). اسم فرشی است که از پشم ملون به الوان و ریسمان رنگارنگ بافته باشند. ( از یادداشت مؤلف ). نوعی از بساط گستردنی معروف و بدین معنی هندی معرب است و اصلش شترنگی ؛ یعنی چیزی که منسوب باشد به صد رنگ یعنی الوان کثیره و این معنی در او ظاهر است. ( آنندراج ). || نوعی جدول بندی با خانه های مربع. پیچازی. پچازی. منقش به نقوش مربع. کاغذ و پارچه که دارای خانه های مربع باشد. ( از یادداشت مؤلف ). چهارخانه. خانه خانه :
در نماز آر به سجاده شطرنجی رخ
تا بری دست به طاعت ز صغار و ز کبار.نظام قاری.
شطرنجی. [ ش َ رَ ] ( اِخ ) دهقان علی سمرقندی. از شاعران و حکیمان معروف ماوراءالنهر در قرن ششم هجری قمری بود. نوشته اند که وی شاگرد سوزنی بوده. ( فرهنگ فارسی معین ). او راست کتاب العطر. ( ابن ندیم ).

معنی کلمه شطرنجی در فرهنگ عمید

ویژگی پارچه یا چیزی دیگر که دارای نقش های چهارگوشه، مانند صفحۀ شطرنج باشد.

معنی کلمه شطرنجی در فرهنگ فارسی

دهقان علی سمرقندی از شاعران و حکیمان معروف ماوارئ النهر (قر.۶ ه. ). نوشته اند که وی شاگرد سوزنی بوده .
۱ - ( صفت ) منسوب به شطرنج . ۲ - کسی که شطرنج بازی کند . ۳ - قسمی نان . ۴ - قسمی فرش و گستردنی .

جملاتی از کاربرد کلمه شطرنجی

ابوحفص، عمر بن عبدالعزیز شهرت‌یافته به شطرنجی (؟ - ۸۲۵م) شاعر و شطرنج‌باز عراقی در سدهٔ دوم هجری بود. او نزد خانوادهٔ مهدی، خلیفهٔ عباسی بزرگ شد. هنگامی که مهدی درگذشت به دخترش عُلیّه پیوست. او همواره نزد علیه بود و شاعرِ او نامیده می‌شود. شطرنجی در شعرگویی همچنین از یحیی بن خالد برمکی و هارون‌الرشید درآمد داشت.
او در خلق مسابقهٔ رالی مونت-کارلو در سال ۱۹۱۱ نیز نقش داشت و همچنین استفادهٔ بین‌المللی از پرچم شطرنجی برای پایان مسابقات نیز پیشنهاد او بود. از سال ۱۹۷۹، آخرین پیج پیست موناکو (با نام پیشین «پیچ گازومتر») درست پیش از خط پایان، برای بزرگداشت او با نام «ویراژ آنتونی نوگس» نامگذاری شد.
در اینوقت شطرنجی روزگار که منصوبه بین است و بازی شمار
ما چو شطرنجیم اندر برد و مات برد و مات ما ز تست ای خوش صفات
تو هرگز هیچ شطرنجی نبردی به شطرنج اندرون رنجی نبردی
همه به کار خروشان چو مرغ بی هنگام ولیک مات چو شطرنجیان بی تدبیر
در نماز آر بسجاده شطرنجی رخ تابری دست بطاعت زصغار و زکبار
ز آبنوس شب و روز آمده بر رقعهٔ دهر دو سپه کالت شطرنجی سودا بینند
الکساندر پیچوشکین معروف به قاتل شطرنجی مخوفترین قاتل روسیه که ادعا کرده بود برای پر کردن ۶۴ خانه شطرنج آدم می‌کشد. وی مرتکب به قتل ۴۸ (اثبات شده) نفر که اکثر آنها در طی ۵ سال (۲۰۰۱-۲۰۰۵) در حوالی پارک بتسا صورت گرفتند شد.
اسکیپ مک‌دونالد کار خود را به عنوان دستیار ویرایشگر صدا در دهه ۱۹۸۰ آغاز کرد. در طول این مدت، او بر روی دروازه بهشت (۱۹۸۰)، همه چیز سخت است ، و مرده‌ها شطرنجی نمی‌پوشند به کارگردانی کارل راینر (۱۹۸۲) و مردی با دو مغز (۱۹۸۳) کار کرد. پس از اتمام فیلم برادران کورسیکی چیچ و چونگ در سال ۱۹۸۴، مک‌دونالد دومین همکاری خود را با فیلمساز مایکل چیمینو، پس از دروازه بهشت ، با سال اژدها در سال ۱۹۸۵ انجام داد.
بسی این رقعه گستردند و ناگه مهره برچیدند هم آخر مات شد استاد شطرنجی چو لیلاجی
ابواسحاق، ابراهیم بن محمّد بغدادی شهرت‌یافته به ابواسحاق شطرنجی همچنین به ابن اقلیدسی (؟ -۹۴۲م) (نسب: ابراهیم بن محمد بن صالح) شطرنج‌باز و نویسنده عراقی بود. منصوبات الشطرنج اثر برجستهٔ اوست و در این رشته، سرآمد بوده است.
شه شطرنجی ار تو کژ ببازی به شمس الدین تبریزی تو نردک
آنچه ترسیم می‌شود در این بخش نمایش داده می‌شود. اینجا در واقع میز کار نرم‌افزار است. این بخش در حالت پیش فرض به صورت یک دفتر شطرنجی تقسیم شده است.
طبق تصویری در کتاب تاریخ رشیدالدین، پرچم غزنویان معمولاً قرمز بوده است و غزنویان اغلب از طرح شطرنجی به عنوان نشان استفاده می‌کردند. هر چند برخی نوشته‌های موجود مربوط به آن زمان چنین می‌نمایاند که آنان پرچمی مزین به همای طلایی یا شیر طلایی حمل می‌کردند. قزوینی در قرن ششم هجری چنین نقل می‌کند در آن زمان، پادشاهان شیعی پرچم‌هایی به رنگ‌های سبز و سفید و سایر پادشاهان، کماکان به رسم عباسیان پرچمی سیاه‌رنگ داشتند در حالی که سلاطین سلجوقی از رنگ‌های سبز، سرخ و زرد بهره می‌بردند.
پیش شطرنجی تدبیر چو بر نطع امور از پی نظم جهان کرد بساط شطرنج
سفرهٔ چرخ و نان شطرنجی چیست تا در سماط او سنجی؟
آیدین حسینف در ۳۱ اوت سال ۱۹۵۷ زاده شد. اولین قدم‌های خود را در بازی شطرنج در کلاس ولادیمیر باگیروف در باشگاه «بوروستنیک» برداشت. بعد از «ولادیمیر ماکوگونوف» آموزش شطرنج دید. او فاقد مربی در طول کارنامه شطرنجی خود بود و جزئیات این بازی را خودش آموخت. در سال ۱۹۸۸، عنوان استاد بین‌المللی شطرنج را کسب کرد (سومین استادبزرگ در تاریخ شطرنج آذربایجان). بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۶ مسئولیت مربیگری فدراسیون شطرنج کشور قطر را به عهده داشت.