شش پر

معنی کلمه شش پر در لغت نامه دهخدا

شش پر. [ ش َ /ش ِ پ َ ] ( ص مرکب ، اِ مرکب ) نوعی از گرز آهنین که دارای شش پهلو می باشد. ( از آنندراج ) ( از غیاث اللغات ) ( ناظم الاطباء ). چوب دستی ضخیم و محکم که بر سر آن قطعه آهنی شش پهلو نصب کرده باشند و در تداول عوام شش برنیز تلفظ شود و شاید بدین مناسبت باشد :
غمنامه دشمن سیه رو
بسته ست به بال شش پر او.محسن تأثیر ( از آنندراج ).چون خانه مسدس زنبور می شود
از باد شش پر غضب پرنیان برف.محمد سعید اشرف ( از آنندراج ).ریخته از شش پر هیبت شکوه
مورچه زلزله در مغز کوه.علاءالدین فائز ( از آنندراج ).|| گل شش پر. سرنگون. گل سرخ. ( یادداشت مؤلف ). رجوع به سرنگون ( گل... ) شود.

معنی کلمه شش پر در فرهنگ معین

( ~ . پَ ) (اِمر. ) ۱ - نوعی گرز آهنین که دارای شش پهلو باشد. ۲ - چوبدستی ضخیم و کوتاه دارای سری گرد که به وسیلة خطوط به شش قسمت شده و بر آن میخ های درشت کوبیده باشند.

معنی کلمه شش پر در فرهنگ عمید

۱. نوعی گرز آهنی شش پهلو.
۲. چوب دستی کلفتی که بر سر آن میخ های درشت کوبیده باشند.

معنی کلمه شش پر در فرهنگ فارسی

۱ - نوعی گرز آهنین که دارای شش پهلو باشد . ۲ - چوبدستی ضخیم و کوتاه دارای سری گرد خطوط بشش قسمت شده و بر آن میخهای درشت کوبیده باشند .
گرز، آهنی که دارای شش پهلواست، چوبدست کلفت میخ

معنی کلمه شش پر در ویکی واژه

نوعی گرز آهنین که دارای شش پهلو باشد.
چوبدستی ضخیم و کوتاه دارای سری گرد که به وسیلة خطوط به شش قسمت شده و بر آن میخ‌های درشت کوبیده باشند.

جملاتی از کاربرد کلمه شش پر

همی بود پیشش پرستارفش پراندیشه و دست کرده به کش
زنهار ز سعی و کوشش پر باطل فریاد ز عمر ضایع بیحاصل
حاصل این کزلبس خویشش پرده ساخت که نفوذ آن قمر را می‌شناخت
کثرت عاشق به بالا برد کار حسن را شمع ما از جوشش پروانه بال و پر گرفت
دل از یاقوت گوشش سفته تر گشت دو چشمش همچو گوشش پر گهر گشت
کوشش پرواز همت بین که در اقلیم حسن با وجود صد گلستان در قفس افتاده‌ام
خداوند به ادعای خود، مشابه باور معمول ادیان سامی، انسان را از آب و خاک آفرید در حالی که به باور ایشان فرشتگان درگاه ابدیت همه از جنس آتشند؛ و آتش به باور آن‌ها بر گل ﴿ممزوج آب و خاک﴾ ارجحیت دارد. از این رو وقتی خداوند از همه فرشتگان بارگاهش ﴿از جمله ملک مقرب، طاووس﴾ می‌خواهد که در مقابل ساخته دست او، آدم، تعظیم کنند، ملک طاووس «شیطان» از این دستور نابجای ایزدی سر می‌پیچد و از همان زمان سر به شورش می‌گذارد، شورشی که تا روز محشر ادامه خواهد داشت و ایزدیان آن را شورشی بر حق و از روی حکمت خداوند می‌دانند و شیطان را لعن نمی‌کنند و معتقدند که در آخرالزمان او مشمول لطف و بخشش پروردگار خواهد شد.
خواجه آمد از سرا بیرون چه دید رنگ از رو وز سرش هوشش پرید
جنس ماده از نظر اندازه مشابه است، با نوارهای مرمری برجسته و پوشش پرهای پشتی رنگارنگ‌تر از نر. پرهای سفید آشکار او مانند نر است که با الگوهای مشخص است. تاج ماده از نظر ریخت‌شناسی متفاوت است، با پرهای سفت‌تر که سطح بیشتری را در امتداد پس‌سر و بالای پشت گردن اشغال می‌کند. دم ماده مانند دم نر کشیده و به صورت جانبی فشرده‌است اما طول آن بسیار کوتاه‌تر است. متوسط طول ماده ۷۴–۷۵ سانتیمتر (۲٫۴۳–۲٫۴۶ فوت) است. علی‌رغم اینکه از نظر طول ماکیان‌سانان دو شکل جنسی دارد، وزن نر فقط ۲۰ درصد بیشتر از ماده است. وزن متوسط حدود ۱٫۵ کیلوگرم (۳٫۳ پوند) است.
اگر ایمپلنت در پروتئین‌های ماتریکس خارج سلولی پوشانده شود، سیستم ایمنی واکنش متفاوتی نشان خواهد داد. پروتئین‌های اطراف ایمپلنت در خدمت «پنهان کردن» ایمپلنت از سیستم ایمنی ذاتی هستند. با این حال، اگر ایمپلنت در پروتئین‌های آلرژی زا پوشانده شده باشد، ممکن است پاسخ ایمنی سازگار بیمار آغاز شود. برای جلوگیری از چنین واکنش ایمنی منفی، ممکن است داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی تجویز شود، یا بافت اتولوگ بتواند پوشش پروتئینی تولید کند.
استقرار ۱۴۴۰ ماهواره اول در ۷۲ صفحه مداری، هر یک شامل ۲۰ ماهواره انجام خواهد شد. اسپیس‌اکس نخستین منظومه ۶۰ ماهواره‌ای را در ماه مه ۲۰۱۹ به مدار ۴۵۰ کیلومتری (۲۸۰ مایل) پرتاب کرد و در آن زمان انتظار می‌رفت که حداکثر شش پرتاب با ۷۲۰ ماهواره (۶۰ * ۱۲) در سال ۲۰۱۹ برای پوشش مداوم در سال ۲۰۲۰ داشته باشد.
راه دیگر وانشد برکوشش پرواز ما بی‌پر و بالان همین چاک قفس پیموده‌اند
درخت زندگانی رسته از تن به پیشش پرده گشته خود و جوشن
ز آتشش پروا ندارد دل من حالت پروانه دارد دل من
تا پایان سال ۱۹۵۶، از ۲۴ پرتابگر این موشک رونمایی شد و در مجموع ۴۸ پرتابگر تا پایان سال ۱۹۵۷ به تولید رسید؛ تا آن زمان حدود ۲۰۰ فروند از این موشک نیز ساخته شد. آر-۵ام در تیپ‌های دارای شش پرتابگر در هر کدام یا هنگ‌های دارای چهار پرتابگر در هر کدام عرضه شد. واحد میدانی اصلی این موشک برابر با یک لشکر بود که هر کدام دارای دو باتری با یک پرتابگر بودند. تیپ‌ها و هنگ‌ها در کاپوستین یار، کالینینگراد، آلمان شرقی (از ژانویه تا سپتامبر ۱۹۵۹)، استان ولگوگراد در لیتوانی، خاور دور روسیه و اوکراین مستقر شدند.