شرکا

معنی کلمه شرکا در لغت نامه دهخدا

شرکا. [ ش ُ رَ ] ( ع اِ ) شرکاء. شریکها و انبازها و همدستان. ( ناظم الاطباء ). رجوع به شرکاء و شریک شود.

معنی کلمه شرکا در فرهنگ عمید

= شریک

معنی کلمه شرکا در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - انباز مشارکت همدست جمع : شرکا(ئ ) یا شریک جرم . کسی است که قسمتی از اعمال اصلی جرم را انجام داده است . یا شریک مال . کسی است که با دیگری در کل ثروت یا سرمایه تجارت شریک است .

معنی کلمه شرکا در فرهنگستان زبان و ادب

{company} [اقتصاد] اشخاصی که با وجود شراکت در سرمایه، نام آنان در عنوان بنگاه درج نمی شود

معنی کلمه شرکا در ویکی واژه

اشخاصی که با وجود شراکت در سرمایه، نام آنان در عنوان بنگاه درج نمی‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه شرکا

مغرب با فاصله‌ای کمتر از ۱۵ کیلومتر بر روی دریا به جنوب کشور اسپانیا و در واقع قاره اروپا متصل می‌شود و همین امر باعث گردیده این کشور به عنوان پلی دو قاره آفریقا و اروپا را به یکدیگر متصل نماید. این کشور یکی از شرکای تجاری اروپا علی‌الخصوص فرانسه می‌باشد، عواملی همچون نزدیکی راه، زبان مشترک و قوانین جاری و از همه مهم‌تر اراده سیاسی این امر را تسهیل نموده‌است.
اتَّبِعْ ما أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ مقاتل حیان گفت: مشرکان او را وا ملّت پدران خویش میخواندند، و میگفتند: تو بدین پدران خویش باز آی. اگر آن را پس آوردی بودی ما ترا کفیل‌ایم، ایستاده‌ایم بدان، و بر خود میگیریم. رب العالمین آیت فرستاد که: اتَّبِعْ ما أُوحِیَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ تو بر پی آن باش که بتو فرستاده‌اند از قرآن و وحی، و بدان عمل کن، و کاربند باش. آن گه گفت: لا إِلهَ إِلَّا هُوَ کلمه توحید درین میان آوردن معنی آنست که: سخن ایشان مشنو، و ایشان را برین کلمه توحید خوان که: «لا إِلهَ إِلَّا هُوَ». و گفته‌اند: معنی آنست که بر پی قرآن رو، آن قرآن که خدای یکتای یگانه فرو فرستاد، ثم قال: وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِینَ از آن آیتها است که آیت سیف آن را منسوخ کرده.
قوله: أَ لَمْ یَرَوْا یعنی اهل مکه کَمْ أَهْلَکْنا قَبْلَهُمْ مِنَ الْقُرُونِ الم یعتبروا بمن هلک قبلهم فیؤمنوا مخافة ان ینزل بهم مثل ما نزل بمن قبلهم. مشرکان مکه را میگوید: نه نگرند و عبرت نگیرند بآن گذشتگان و رفتگان ازین جهان و جهانیان داران و ستمکاران که ما چون ایشان را هلاک کردیم و از خانه و وطن برانداختیم و نام و نشان ایشان از زمین برگرفتیم، نترسند اینان که با ایشان همان کنیم که با آنان کردیم. اهل کلّ عصر قرن سمّوا بذلک لاقترانهم فی الوجود، و «کم» موضعه نصب باهلکنا، و الجملة فی تقدیر النّصب بیروا.
درخواست پناهندگی: پس از یک‌ماه و نیم کشمکش، پوتین از اسنودن خواست تا دیگر اطلاعات خود را افشا نکند. پوتین همچنین تأکید کرد اجازه نخواهد داد اسنودن به روابط کشورش با شرکای آمریکایی خود لطمه وارد کند. نهایتاً روسیه پناهندگی موقت یک‌ساله به اسنودن اعطا کرد.
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ و الفتحُ ﴿۱﴾ هنگامی که یاری خدا و پیروزی بر مشرکان مکه فرا رسد، ﴿۱﴾
کرد کار ذوالفقار انگشت تو با مشرکان دست خود روزی که بیرون ساختی از آستین
از زمان تأسیس شرکت در سال ۱۹۳۰، آلن و اوری همواره رشد صعودی داشته تا به یکی از شرکتهای بزرگ دنیا تبدیل شده و این رشد شامل تعداد وکلا و درآمد بوده‌است. این شرکت با بیش از ۵۰۰۰ کارمند که شامل بیش از ۵۰۰ تن از شرکا در ۴۳ شعبه می‌شود، خدمات خود را در اروپا، آمریکا، استرالیا، آفریقا و خاورمیانه ارائه می‌دهد.
قوله تعالی: لَمْ یَکُنِ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ نزول این آیت در شأن قومی است که ایمان آوردند از هر دو فریق، از اهل کتاب و مشرکان قریش.
یک قهرمان سابق اتومبیل‌رانی رالی، که اکنون از اقبالش کم شده‌است، شرکای جدیدی پیدا می‌کند تا دوباره وارد یک مسابقه رالی مشهور شود.
ثَمانِیَةَ أَزْواجٍ هشت تا که چهار جفت‌اند هر یک زوج آن دیگر مِنَ الضَّأْنِ اثْنَیْنِ از میش دو، یکی نر یکی ماده وَ مِنَ الْمَعْزِ اثْنَیْنِ و از بز دو، یکی نر یکی ماده قُلْ ای محمد! مشرکان را گوی آلذَّکَرَیْنِ حَرَّمَ دو نر حرام کرد اللَّه أَمِ الْأُنْثَیَیْنِ یا آن دو ماده؟ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَیْهِ أَرْحامُ الْأُنْثَیَیْنِ یا آنچه رحم هر دو ماده بر آن مشتمل است از بچه نازاده نیز نَبِّئُونِی خبر کنید مرا بِعِلْمٍ بحجتی إِنْ کُنْتُمْ صادِقِینَ (۱۴۳) اگر می‌راست گوئید که اللَّه این کرد.
جبرئیل آورید و گفت بران خون این مشرکان به گرد جهان