شران
معنی کلمه شران در لغت نامه دهخدا

شران

معنی کلمه شران در لغت نامه دهخدا

شران. [ ش ُ / ش ِرْ را ] ( نف ) پیاپی ریزنده و روان. ( برهان ) ( آنندراج ). روان و پیاپی ریزنده. ( ناظم الاطباء ).
- باران شران ؛ به اعتبار پیاپی ریختن و به این معنی به کسر «ش » هم آمده است و عربان ثجاج گویند. ( برهان ) ( آنندراج ).بارانی که پیاپی ریزد. ( ناظم الاطباء ).
شران. [ ش َرْ را ] ( ع اِ ) جانوری است که به پشه ماند. شرانة، یکی آن ، یا آن مگس ریزه است که در شبانگاه پدید آید. ( از منتهی الارب ) ( از ناظم الاطباء ). || ( اِمص ) بدی و ایذا و اذیت و آزار. ( ناظم الاطباء ).
شران. [ ش ِرْ را ] ( اِخ ) شهر مهم ساتراپی مزپتامی ( بین النهرین امروزی ) و امروز معروف به حران است که بواسطه عبور حضرت ابراهیم و شکست کراسوس معروف شده.

معنی کلمه شران در فرهنگ معین

(شُ رّ ) (ص فا. حامص . ) ۱ - پیاپی ریزان و روان . ۲ - باران .

معنی کلمه شران در فرهنگ عمید

شرنده، در حال شریدن، ویژگی آبی که پیاپی فروریزد و روان باشد.

معنی کلمه شران در فرهنگ فارسی

شریدن
۱ - ( صفت ) پیاپی ریزان و روان . ۲ - باران .
جانوری است که به پشه ماند شرانه یکی آن یا آن مگس ریزه است که در شبانگاه پدید آید .

معنی کلمه شران در دانشنامه عمومی

شران ( به عربی: شران ) یک منطقهٔ مسکونی در سوریه است که در Afrin District واقع شده است.
شران ۲٬۵۹۶ نفر جمعیت دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه شران

آکیتن-لیموزن-پواتو-شرانت ۵٬۸۰۸٬۵۹۴ نفر جمعیت دارد.
کتاب مانیفست حزب کمونیست تاکنون چندین بار توسط مترجمان مختلفی به زبان فارسی ترجمه شده و توسط ناشران مختلفی به چاپ رسیده‌است.
معاشران که مقیمان کوی خمّارند چو بنگری ز دو عالم فراغتی دارند
نعرهٔ تدر رسد درو-‌‌ شران بانگ مور جلوهٔ‌ عالم دهد در چشم پیلان چشم مار
معاشران همه در پای خم ز دست شدند منم که بر سر خود دست چون سبو شدم
در سال ۱۹۸۲ به تورنتو نقل مکان کرد و شهروند کانادا شد. در آنجا برای روزنامه‌های گلاب اند میل، واشینگتن پست، نیویورک تایمز مطلب می‌نوشت و برای شبکه رادیو و تلویزیون کانادا مرور کتاب انجام داد. مانگوئل تا سال ۲۰۰۰ در کانادا بود و در آن سال به فرانسه رفت و در منطقه پواتو-شرانت فرانسه یک ساختمان قدیمی را خرید بازسازی کرد. او چندین دوره دربارهٔ ادبیات و کتاب در دانشگاه‌های مختلف جهان برگزار کرده است.
در سال ۱۹۵۰ تولید مداد پیشران (یا مداد نوکی) آغاز شد که اولین آنها از چوب ساخته شد. چهار سال بعد، برند «لوموکالر» به ثبت رسید. این برند برای طراحی طیف وسیعی از ماژیک‌های استدلر مورد استفاده قرار گرفت. سر مارس در سال ۱۹۵۸ به لوگوی قطعی استدلر تبدیل شد. این لوگو از آن زمان تاکنون چندین تغییر در سبک داشته‌است که آخرین آن در سال ۲۰۰۱ بود.
آمرام به سفارش نیروی هوایی و دریایی آمریکا طراحی شده و جایگزینی برای موشک‌های ایم-۷ اسپارو است. آمرام در مقایسه با اسپارو سریع‌تر، کوچک‌تر و سبک‌تر است و قابلیت بهتری برای درگیری با اهداف کم ارتفاع دارد. هزینه تولید هر فروند از موشک آمرام حدود ۳۸۶ هزار دلار اعلام شده‌است که از این رقم حدود ۶۹ درصد هزینه سیستم هدایتی، ۹ درصد سیستم کنترل، ۹ درصد فیوز، ۶ درصد پیشرانه، ۶ درصد بدنه، و فقط ۲ درصد مربوط به کلاهک جنگی آن است.
ساقی قدحی قلندری‌وار در ده به معاشران هشیار
خواهم دهن مبشرانت را مانند صدف پر از درر کرده
نگرش ویژه دویل نسبت به شخصیت خلق کرده‌اش باعث با دوام شدن آن شخصیت شده بود. اما او در در سال ۱۸۹۳ و در داستان مشکل نهایی شرلوک هولمز را توسط پروفسور جیمز موریارتی از بین برد. پس از آن ناشران زیادی درخواست دادند تا دویل دوباره شرلوک هولمز را زنده کند، ناشران حاضر بودند مبالغ بسیار زیادی را پرداخت کنند، که این کار باعث شهرت بیشتر شرلوک هولمز شد.
مُعاشران همه خوش روی و مهربان بودند یکی نبود که بدخوی و زشت آیین بود
اهداف اصلی این ماموریت نشان دادن پرتاب دوباره، بازگشت امن شاتل و خدمه بود.در عین حال کارایی کلی، ماشین مدارگر، موشک پیشرانه سوخت جامد و مورد بررسی قرار می‌گرفت.
تا بداند رتبه خویش و نهد از سر غرور از جنابش عرشرانه پایه واپس کرده اند
معاشران سبکروح بوی پیرهنند به دوش چرخ گران هیکل مسیحا نیست
نیروی پیشرانش همواره از طریق موتور هواپیما تولید می‌شود
برون نیایم از آنجا چو فانی از مستی معاشران گرم از مجلس فنا رانند
در طراحی اکوسیستم نوآوری باید ساختاری طراحی شود تا بازیگران، نقش‌ها و ارتباطات، مدل‌های کسب‌وکار و عملیات، قوانین و آیین‌نامه‌ها، مدل‌های حکمرانی و حاکمیتی، پیشران‌ها و فرایندهای جذب و نگهداشت بازیگران تعیین شود.
هیچ کس از معاشران هم سفرم نمی‌شود ترسم از این مسافرت جان به در آید از تنم