شراره
معنی کلمه شراره در لغت نامه دهخدا

شراره

معنی کلمه شراره در لغت نامه دهخدا

شراره. [ ش َ رَ / رِ ] ( ع اِ ) جرقّه. ( یادداشت مؤلف ). خدره. ( نصاب الصبیان ). نیم سوخته. ( دهار ). آتشپاره و جرقه آتش. ( ناظم الاطباء ) :
سر نوک نیزه ستاره ببرد
سر تیغ تاب از شراره ببرد.فردوسی.از بیم تو بهراسد در چرخ ستاره
پنهان شود از سهم تو در سنگ شراره.منوچهری.حراقه وار درزنم آتش به بوقبیس
ز آهی که چون شراره مجزا برآورم.خاقانی.از شراره آه مشتاقان دل
آتش عنبرفشان برکرد صبح.خاقانی.شراره زان ندارد پرتو شمع
که این نور پراکنده است و آن جمع.نظامی.هیمه بسیار را شراره ای کافی است. ( از شاهد صادق ).
|| زبانه ٔآتش. ( ناظم الاطباء ).
- شراره کارزار؛ اشتداد جنگ. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه شراره در فرهنگ معین

(شَ رَ یا رِ ) [ ع . شرارة ] (اِ. ) واحد شرار، جرقه .

معنی کلمه شراره در فرهنگ عمید

ریزۀ آتش که به هوا می پرد، جرقه.

معنی کلمه شراره در فرهنگ فارسی

واحد آن شرار، ری ه آتش که بهوابپرد، جرقه
بد شدن متصف شدن به شر

معنی کلمه شراره در فرهنگ اسم ها

اسم: شراره (دختر) (عربی) (طبیعت) (تلفظ: šarāre) (فارسی: شَراره) (انگلیسی: sharare)
معنی: درخشش، روشنی، جرقه، شرار، پاره ای از آتش که به هوای پرد، اخگر

معنی کلمه شراره در فرهنگستان زبان و ادب

{flare} [نجوم] پدیدۀ فوران و انفجار ماده در فام سپهر یا تاج خورشید یا هر ستارۀ دیگر که موجب آزاد شدن انرژی زیاد و سیلی از ذرات باردار پرانرژی می شود

معنی کلمه شراره در دانشنامه عمومی

شراره (پادکار). شَراره یا جرقهٔ منحرف کننده ( به انگلیسی: Flare ) شعله خودنمای هوایی پادکار فروسرخ است که برای جلوگیری از آشیانه یابی فروسرخ یا حرارت یابی موشک زمین به هوا یا موشک هوابه هوا به کار می رود.
اخلال در آشیانه یابی حرارتی زمانی آنقدر ابتدایی بود که در حملات هوایی ناتو علیه صرب ها ۹۸–۹۹ اغلب گودال هایی اطراف سنگرها را از فضولات گاو پر می کردند تا حرارت حاصله از تخمیر آن در طول شب موشک ها و بمب ها را منحرف کند! اما امروزه خود موشک ها نیز، جهت عبور موفق از گنبدهای آهنین ترکیبات سوخت های فلزی، ( نظیر یک سهم پودر آلمینیوم یک سهم اکسید آهن با ۳۰۰۰ الی ۴۰۰۰ درجه حرارت پس از اشتعال را به ازای هر یک نوار یا یک برش، یا یک گل که مقابلش شلیک یا چون هواپیما از انتها آزاد می کند ) به کار می برند تا در هر فاز عبوری بر حرارت یاب سیستم های پدافندی فائق آیند.
گاهی نیز دیده شده رهاسازی برش ها یا نوارهای شراره به اصطلاح فلِر، برای اخطار حفظ فاصله ( از ناوهای آمریکایی در خلیج فارس ) انجام گرفته، زیرا برای آگاهی رسانی و شلیک به سمت یک محرک تقریباً بی خطر بوده و بجز نمایش فاصله، جنبه تهاجمی - تدافعی ندارد.
شراره ها معمولاً از ترکیبات آتش بازی که در خود منیزیم دارند، یا از سایر فلزاتی که می سوزند، ساخته می شوند. این ترکیبات باید دمایی بالاتر از دمای اگزوز هواپیما را داشته باشند. چون باعث می شوند موشک های حرارت یاب مادون قرمز شراره های پخش شده در هوا را ردیابی کنند و منحرف شوند.
شراره (حصار). شراره جماعت و شهرکی در کشور تاجیکستان است که در ناحیهٔ حصار ناحیه های تابع جمهوری قرار دارد. جمعیت این جماعت ۸۲۹۱ است.
شراره (فیلم ۱۹۸۴). شراره ( به هندی: Sharara ) فیلمی محصول سال ۱۹۸۴ و به کارگردانی راجندرا سینگ بابو است. در این فیلم بازیگرانی همچون راج کومار، شاتورگان سینها، میتون چاکرابورتی، هما مالینی، شاکتی کاپور، رانجیت، قادرخان، باب کریستو، ویجندرا گاتگه، تیان آمبانی ایفای نقش کرده اند.
معنی کلمه شراره در فرهنگ معین
معنی کلمه شراره در فرهنگ عمید

معنی کلمه شراره در ویکی واژه

شرارة
واحد شرار، جرقه.

جملاتی از کاربرد کلمه شراره

آفتابکاران جنگل که به سر اومد زمستون هم معروف است، نام یکی از سرودهای انقلابی ایران است که در دوران انقلاب ۵۷ در آلبومی بنام «شراره‌های آفتاب» توسط سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران منتشر و از معروفیت فراوانی برخوردار شد. این سرود به واقعه سیاهکل اشاره دارد.
تئوری‌های توطئه فراوانی مطرح شده‌اند. نظریه‌ای وجود دارد که بیان می‌کند، اصلاً فرودی اتفاق نیفتاده است و کارکنان ناسا (و بعضی اوقات دیگران) دروغ می‌گویند؛ یا اینکه فرود اتفاق افتاده ولی نه به شکل گفته شده‌است. نظریه پردازان توطئه روی شکاف‌ها و تناقضات در موارد ثبت شده‌های قدیمی در مأموریت‌ها تمرکز دارند. رایج‌ترین ایده این است که فرود با سرنشین از اول تا آخر یک دروغ بوده‌است. بعضی‌ها معتقدند که تکنولوژی فرستادن انسان به ماه ناقص بوده یا کمربند وان آلن، شراره‌های خورشیدی، بادهای خورشیدی، خروج جرم از تاج خورشیدی و پرتوهای کیهانی این سفر را غیرممکن می‌کنند.
در سپتامبر ۲۰۱۳، لرد اولین آلبوم استودیویی خود به نام قهرمان محض را منتشر کرد که شامل «سلطنتی‌ها» نیز می‌شد. این آلبوم در جدول‌های فروش نیوزیلند و استرالیا در رتبه یک قرار گرفت و در چندین کشور گواهی‌نامه‌هایی نیز دریافت کرد. از مه ۲۰۱۷، این آلبوم بیش از چهار میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رسانده‌است. قهرمان محض با سه تک‌آهنگ دیگر: «زمین تنیس»، «تیم» و «شکوه و خون» پشتیبانی شد. آلبوم در مرحله اول، در جدول نیوزیلند صدرنشین شد و در مرحله نهایی نیز در نیوزیلند، کانادا و ایالات متحده جزء ده آلبوم برتر قرار گرفت. در سپتامبر ۲۰۱۴، لرد «شراره‌های زرد آتش» را به عنوان تک‌آهنگ اصلی آلبوم موسیقی متن برای فیلم بازی‌های گرسنگی: زاغ مقلد - بخش ۱ (۲۰۱۴) منتشر کرد.
نیست ز مهر من عجب گر به دل تو جا کند گرم کند شراره‌ای در دل سنگ، جای را
چو در شراره نار جهنم جا شد هزار گونه عذابم ز پی مهیا شد
ز سنگ اگر ندیده‌ای چسان جهد شرارها به برگ‌های لاله بین میان لاله‌زارها
رود، نام یکی از سرودهای انقلابی ایران است که در دوران انقلاب ۵۷ در آلبومی بنام «شراره‌های آفتاب» توسط سازمان چریک‌های فدایی خلق ایران منتشر و از معروفیت فراوانی برخوردار شد. متن این ترانه توسط سعید سلطانپور سروده شده و با صدای داوود شراره‌ها خوانده شده‌است. موسیقی این ترانه را مهرداد بران ساخته و تنظیم کرده‌است. صدای خواننده را گروه کر دانشجویان ایرانی واشینگتن همراهی می‌کند.
گرم از سر خار و خاره برجست از خاره مگر شراره برجست
حذر ز قهر تو باید نه ز آتش دوزخ که شد ز شعله قهر تو یک شراره سقر
سوزم به یک شراره هرچ آشکار و پنهان گر شعله آورم فاش این آتش نهان را
لعل ارچه شراره‌ایست خوش رنگ خونیست فسرده در دلِ سنگ
زسیل اشک نشاید نشاند آتش دل را که آب شور زدم چاره شراره نکردم
به آب عفو بشو جرم عالمی ورنه شراره ی که تر و خشک جمله در گیرند
از آفتاب رنگ نبازد ستاره ام دل زنده از محیط برآید شراره ام
از فیلم‌هایی که در آن نقش داشته می‌توان به دوز و کلک، قتل!، شراره آسمانی و جونو و پایکوک اشاره کرد.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته است، می‌توان به پرواز شناسایی، خداحافظ، آقای چیپس، چالشی برای لسی، صخره‌های سفید دوور، چراغ گاز، از خودگذشتگی، چیزی از دنیای دیگر، یک یانکی در آکسفورد، تپه‌های وطن و شراره آسمانی اشاره کرد.