شاهپور

معنی کلمه شاهپور در لغت نامه دهخدا

شاهپور. ( اِ مرکب ) پور شاه. پسر شاه. فرزند نرینه شاه. شاهزاده. || ( اِخ ) اطلاقی که در عصر پهلوی فرزندان شاه را کردندی بجای شاهزاده. ( از فرهنگ نظام ). رجوع به شاپور شود.
شاهپور. ( اِخ ) ( بندر... ) بندری است در خوزستان ایران که لنگرگاه جدید کشتیها است و راه آهن سرتاسری ایران از آنجا شروع میشود. نام سابق آن خورموسی بوده است. ( از فرهنگ نظام ). رجوع به بندرشاپور شود.
شاهپور. ( اِخ ) نام یکی از بخشهای سه گانه شهرستان خوی. و آن از 7 دهستان و 133 آبادی بزرگ و کوچک تشکیل یافته است. سکنه آن با جمعیت نفوس قصبه در حدود 30950 تن است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
شاهپور. ( اِخ ) ( حومه ) دهستانی از دهستانهای هفتگانه بخش شاهپور شهرستان خوی و آن از 30 آبادی تشکیل شده و سکنه آن در حدود 10980 تن است. آب آن از رودخانه. محصول آن غلات و حبوب و روغن و پشم و لبنیات است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).
شاهپور. ( اِخ ) ( نام قدیم آن دیلمقان سلماس ) قصبه مرکز بخش و دهستان حومه شاهپور از شهرستان خوی. دارای 11000 تن سکنه. آب آن از رودخانه وقنات و چاه است. ( از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 4 ).

معنی کلمه شاهپور در فرهنگ معین

(اِمر. ) پسر شاه ، شاهزاده .

معنی کلمه شاهپور در فرهنگ عمید

پسر شاه، شاهزاده.

معنی کلمه شاهپور در فرهنگ فارسی

۱ - بخشی از شهرستان خوی واقع در جنوب شهرستان و آن از ۷ دهستان و ۱۳۳ آبادی بزرگ و کوچک تشکیل شده جمعیت آن حدود ۳۹٠۵٠ تن است .قرای مهمش عبارتند از : تازه شهر ( کهنه شهر ) خسرو آباد صدقیان قره قشلاق پته ور . محصولات عمده : غلات توتون روغن محصولات دامی ۲ - ( حومه ) یکی از دهستانهای بخش شاهپور قسمت شمال شرقی کوهستانها سردسیر سالم و بقیه معتدل و مالاریایی . آب مزروعی از رود های زولا و زرین دره تامین میگردد. محصول : غلات حبوبات روغن پشم لبنیات.این دهستان از ۳٠ آبادی بزرگ و کوچک تشگیل شده و جمعیت آن حدود ۸۷۷٠٠ تن است . ۳ - قصبه مرکز بخش و دهستان حومه شاپور در ۴۶ کیلومتری شمال غربی رضائیه و در مسیر راه شوسه رضائیه بخوی جلگه و هوای آن معتدل سالم . آب از رودخانه زولا و قنوات و چاه تامین میگردد. جمعیت آن ۲۷۶۳۸ تن است .توضیح نام قدیمی قصبه (سلماس ) بود و پس از تخریب آن بر اثر زلزله ( اردیبهشت ماه ۱۳٠۹ ه. ش . ) . بدستور رضا شاه پهلوی به مهندسی اسدالله خاورزمین تجدید بنا گردید و در شهریور ۱۳۱۴ بموجب تصویب نامه هیات وزیران نام آن به ( شاپور ) مبدل گردید .
شهپور، شاپور، پسرشاه، شاهزاده
۱ - پسر شاه شاهزاده . ۲ - شاپور .
قصب. مرکز بخش و دهستان حوم. شاهپور از شهرستان خوی ٠ آب : رودخانه و قنات و چاه ٠

معنی کلمه شاهپور در فرهنگ اسم ها

اسم: شاهپور (پسر) (فارسی) (تاریخی و کهن) (تلفظ: šāhpur) (فارسی: شاهپور) (انگلیسی: shahpur)
معنی: شاپور، پسر شاه، شاهزاده، ( = شاپور )

معنی کلمه شاهپور در ویکی واژه

پسر شاه، شاهزاده.

جملاتی از کاربرد کلمه شاهپور

آب‌جوی‌های موجود در باغ‌های این شهر از رودخانهٔ شاهپور سرچشمه می‌گیرند و یک نهر بتنی نیز آب خود را از این رودخانه می‌گیرد و در منطقه تقسیم می‌شود. تقسیم شدن آب کانال در این شهر، علت اصلی نام‌گذاری آب‌پخش است.
چو دیوانه شاهپور این بشنوید ز کینه دلش گشت چون شنبلید
چومهران بیامد بر شاهپور دلی شادمان و سری با سرور
سیّد ابراهیم تقوی شیرازی در ۲۶ مهر ۱۳۰۱ در شیراز زاده شد. او نوهٔ آیت‌الله سید محمد شریف تقوی شیرازی از روحانیون سرشناس شیراز و نخستین فرزند سید محمدتقی گلستان، روزنامه‌نگار و صاحب روزنامهٔ گلستان است که نمایندگی فارس در مجلس مؤسسان ۱۳۰۴ را برعهده داشت که پادشاهی را از قاجار به پهلوی منتقل کرد. پدربزرگ و عموی گلستان مجتهد بودند. او تحصیلات متوسطه را در دبیرستان شاهپور شیراز انجام داد.
احمد کسروی همه درآمد خود را پس از مخارج بسیار محدود زندگی‌اش، صرف کارهای علمی می‌کرد. او که هم‌واره اجاره‌نشین بود و خانه شخصی نداشت، زمانی در آخر خیابان شاهپور در منزلی اجاره‌ای می‌نشست؛ پشت در خانه‌اش تابلویی داشت: «سیداحمد کسروی وکیل پایه یک دادگستری».
کوشانیان در قرون سوم و چهارم پیش از میلاد با مقدونیه‌ای‌های ساکن خراسان درگیر بودند. مقدونی‌ها که از طرفی با اشکانیان و از طرفی با کوشانیان و از طرفی با خودشان می‌جنگیدند با کوشانیان صلح کردند و تقریباً شمال کابل مرز کوشانیان و مقدونی‌ها شد. حکمرانی کوشانیان در بگرام تا سده سوم میلادی دوام یافت و آنگاه به دست شاهپور یکم پادشاه ساسانی که بر شهر بگرام دست یافت تخریب گردید.
همچنین بناهای جدید مثل ساختمان‌های راه‌آهن و خیابان‌های وسیع پهلوی و شاهپور، باغ فردوس، باغ ملی، باغ گلستان، رونق و صفائی به این شهر بخشیده‌اند.
در اثر این واقعه، قسمتی از وسایل مسجد و ساختمان مسجد آتش گرفت و تعدادی از قرآن‌های داخل مسجد هم سوختند. پس از آن به گزارش روزنامه اطلاعات ۷۰ باب مغازه در خیابان شاهپور به آتش کشیده شد و شیشه‌های چندین بانک و موسسات بزرگ تجاری تخریب شد.
در سال ۱۳۲۷ با دخترعمّه‌اش ازدواج کرد و در سال ۱۳۲۹ دوره متوسطه را شبانه در دبیرستان شاهپور اهواز به پایان رساند.
تدریس دروس عالی حوزوی و تألیف کتاب از فعالیت‌های علمی اوست. وی همچنین از مبارزان علیه حکومت پهلوی بوده‌است. وی خود در مصاحبه با سایت خبری آران مغان اظهار داشته‌است که از ۱۴ سالگی با سید روح‌الله خمینی آشنا شده و برای تبلیغ قبل از انقلاب به شهرهایی از ایران رفته و به‌خصوص در شهر کرمان در برانگیزی بعضی حرکات انقلابی نقش داشته‌است. همچنین در اظهاراتش آورده که بارها توسط ساواک بازداشت شده و اوایل انقلاب مدتی اداره کیش و سپس بندر امام خمینی (بندر شاهپور سابق) را به عهده گرفته‌است.
دیرینگی ساخت این بقعه به قرن پنجم و ششم هجری قمری بازمی‌گردد. بنابر اعتقاد عامه مردم، دستور ساخت این بقعه را شاهپور ذوالکتاف داده‌است که بعدها این بنا از بین می‌رود لیکن در دوره سلجوقی بقعه‌ای مجدد بنا می‌گردد.
با وجود آنکه طبق قرارداد و توافق با دولت ایران قرار بود مهاجرین (اعم از سرباز و افراد عادی) هرچه زودتر از ایران خارج شوند، ولی به دلایل متعدد از جمله بیماری، مشکلات ملی و اشتغال آنان آهنگ خروج بسیار کند گردید. از دهم مردادماه ۱۳۲۱ بتدریج خروج آن‌ها آغاز شد و پایگاه اصلی خروج آن‌ها شهر اهواز و بندر شاهپور بود. مهاجرین از بندر انزلی، تهران، اصفهان و مشهد عازم اهواز شدند. کمپلو آخرین کمپ اقامتی لهستانی‌ها در اهواز بود که در سال ۱۹۴۵ بسته شد. ولی با این حال ۳۰۰ نفر از آنان در ایران ماندند و با ایرانیان تشکیل خانواده دادند.
بفرمای راحت کن ای شاهپور که چشم بد از روی ماه تو دور