سیوم

معنی کلمه سیوم در لغت نامه دهخدا

سیوم. [ س ِ ی ُ / س ِی ْ ی ُ ] ( عدد ترتیبی ، ص نسبی ) چیزی که در مرتبه سه واقع شود. ( ناظم الاطباء ). سوم : کرت سیوم نیز آن حال واقعشد. ( انیس الطالبین ص 131 ). رجوع به سوم و سیم شود.

معنی کلمه سیوم در فرهنگ فارسی

( صفت ) در مرحله سه سوم .

معنی کلمه سیوم در ویکی واژه

یا سیوما نوزدهمین پیشوای کوتی، در فهرست نام شاهان کوتی که هفت سال در رأس قدرت بود. ظاهراً متن صدمه دیده چون به صورت [سی]اوم تصحیح شده است. محققان فن اوم را پسوند زبان‌اکدی می‌نامند.

جملاتی از کاربرد کلمه سیوم

سه آلتند به میدان غلام بازوی او یکی حسام و دوم نیزه و سیوم خنجر
در صبح روز ۱۵ ژانویه ۱۹۴۷، جسد برهنه الیزابت شرت که دو قطعه شده بود، در جایی خالی در سمت جنوب غرب خیابان نورتون، در نیمه راهی بین خیابان کالسیوم و خیابان ۳۹ غربی (در ۳۴°۰۰′۵۹″شمالی ۱۱۸°۱۹′۵۹″غربی / ۳۴٫۰۱۶۴°شمالی ۱۱۸٫۳۳۳°غربی / 34.0164; -118.333) واقع در پارک لیمرت، لس آنجلس یافت شد. بتی برسینگر از ساکنان در حالی که همراه با دختر سه ساله اش در حال قدم زدم بود، جسد را در حدود ساعت ۱۰:۰۰ پیدا کرد. بتی برسینگر در ابتدا فکر می‌کرده که آن یک مانکن فروشگاه دور انداخته شده بوده‌است، و هنگامی که پی برد که آن یک جسد است، او به یکی از خانه‌ها در آن نزدیکی رفته با عجله با پلیس تماس می‌گیرد.
مصاف و بزم و مظالم سه وصف دید در او یکی کریم و دوم عادل و سیوم صفدر
سیوم روز را خوان ز مرغ و بره بیاراستش گونه‌گون یکسره
ابرشرکت موتورهای هوایی ژاپن یک کنسرسیوم از شرکت‌های بزرگ ژاپنی (صنایع سنگین کاواراکی، آی‌ایچ‌آی و صنایع سنگین میتسوبیشی) است که در سال ۱۹۸۱ تأسیس شد.
سیوم یار باید بهنگام کار ز نیک وز بد برگرفتن شمار
بلند و محکم و روشن ز قدر و عزم و دلش یکی سپهر و دوم محور و سیوم اختر
تن من است و میان و سرین تو به صفت یکی نحیف و دوم فربه و سیوم لاغر
آوزورا بانک در سال ۱۹۵۷ تحت نام نیپون کردیت بانک تأسیس شد. این بانک در سال ۲۰۰۰ توسط کنسرسیومی متشکل از سافت‌بانک، اوریکس و توکیو مارین، این بانک را به ارزش ۸۰ میلیارد ین خریداری نمود و در سال ۲۰۰۱ نام آن به آوزورا بانک تغییر پیدا کرد.
در سال ۱۹۹۲ حزب کارگران کردستان (پ کا کا) غلظت کشنده ای از پتاسیوم سیانید را در مخازن آب یک مجموعه از نیروی هوایی ترکیه در استانبول قرار داد.
همیشه در سر زلفت مجاورند سه چیز یکی شکنج و دوم حلقه و سیوم چنبر
وسیله‌ای برای کنترل حرکت مسیر باریکه بر روی صفحه لازم است. با این کار شکل موج ظاهر شده بر روی صفحه را می‌توان بالا یا پائین یا به چپ یا راست حرکت داد. این کار را می‌توان با اعمال یک ولتاژ کوچک سیستم داخلی (که مستقل است) به صفحات انحراف‌دهنده انجام داد. این ولتاژ را می‌توان با یک پتانسیومتر تغییر داد.
پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ ابراهیم گلستان به عنوان طرف قرارداد، اداره امور دایره تهیه عکس و خبر کنسرسیوم نفت را به عهده می‌گیرد و از مجموع فیلم‌های خبری شخصی و با کمک فیلم‌هایی که با دوربین بولکس ۱۶ میلی‌متری شخصی خود گرفته، مستند از قطره تا دریا را می‌سازد.
والدین هدمان تاجر، مدیر بانک و مشاور تجاری هدمان یوهان سانفرید (۱۸۳۱–۱۹۰۲) و آنا هِلِنا بلومنتهال (۱۸۳۱–۱۹۱۲) بودند. و در سال ۱۸۸۳، از لیسیوم اولو و در سال ۱۸۸۶ با مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشتهٔ فلسفه از دانشگاه هلسینکی فارغ‌التحصیل شد.
سر شکوفه و شاخ گل است و روی زمین یکی سپید و دوم احمر و سیوم اخضر