سیبی
معنی کلمه سیبی در فرهنگستان زبان و ادب

سیبی

معنی کلمه سیبی در فرهنگستان زبان و ادب

{pome} [زیست شناسی- علوم گیاهی] نوعی میوۀ گوشتی کاذب که بخش گوشتی آن حاصل نهنجی درشت و سبوشکل است

معنی کلمه سیبی در دانشنامه عمومی

سیبی شهری در شهرستان سیبی در استان باله در بورکینافاسوی جنوبی است و جمعیت آن ۳۷۲۳ نفر است.
سیبی (میوه). در گیاه شناسی سیبی به نوعی میوه از زیرتیره مالینه و تیره گلسرخیان گفته می شود که توسط گیاهان گلدار تولید می شود.
سیبی میوهٔ کاذبی است که تشکیل شده است از یک یا تعداد بیشتری مجموعهٔ مادگی که توسط بافتی فرعی احاطه شده است. بافت فرعی را عده ای از متخصصان گسترش نهنج تعبیر می کنند و بنابراین به آن با عنوان «قشر میوه» اشاره می کنند اما عده ای دیگر آن را گل بنه مرکب می نامند؛ و آن قابل خوردنی ترین بخش این میوه است.
نهنج های یک سیبی با «هسته» ترکیب می شوند. گرچه قشر خارجی، قشر میانی و قشر درونی دیگر انواع میوه خیلی شبیه پوست، گوشت و هسته یک سیبی هستند ولی آنها بخشی از نهنج هستند. ( به شکل اول نگاه کنید ) ممکن است قشر خارجی و میانی یک سیبی گوشتی بوده و تشخیص آنها از یکدیگر و از بافت گل بنه دشوار باشد. قشر درونی در اطراف دانه پوسته ای سفت و سخت ایجاد می کند که معمولاً هسته نامیده می شود. میوه های نوع سیبی که قشر درونی سفتی دارند ممکن است شفت نامیده شوند.
شناخته شده ترین میوه سیبی همان سیب است. دیگر میوه هایی که جزو میوه های سیبی طبقه بندی می شوند عبارتند از:شیرخشت ، ازگیل ژاپنی، ازگیل، گلابی، شیرخشتی، به، سماق کوهی
معنی کلمه سیبی در دانشنامه عمومی

معنی کلمه سیبی در دانشنامه آزاد فارسی

سیبی (Sibi)
گذرگاه بولان در مسیرکویته
شهری در پاکستان، نزدیک ورودی شرقی گذرگاه بولان، سر راه کویته، با ۵۲,۱۰۰ نفر جمعیت (۲۰۰۱). یکی از بزرگ ترین میدان های گاز طبیعی جهان در ۱۹۵۲ در بخش سیبی کشف شد، ذخایر آن را ۱۴۱,۵۸۵ متر مکعب برآورد کرده اند، که بیش از ۳۵۰ سال دوام می آورد.

جملاتی از کاربرد کلمه سیبی

همچنین این یک نقطه عطف مهم برای رویکردهای مختلف جراحی مانند درمان فتق است. شدت علائم آسیب به عصب ایلوهیپوگاستریک می‌تواند نشان دهد در بالا یا زیر آسیس آسیبی رخ داده‌است.
نقل است که وقتی سیبی سرخ بر گرفت و در نگریست گفت: این سیبی لطیف است.
چو سیبی راکه اندر خلد بشکافت توانی در میانش حور عین یافت
برانداخت چندانکه با زهره گوی چنان شد که سیبی که گیری به بوی
نازک اندامی که هست آسیب تن پیراهنش جانم آزارد ز آسیبی که آید بر تنش
الحق ترنج و سیبی بی‌چاشنی و لذت چون سیب نخل بندان یا چون ترنج منبر
نه اندیشم دعایی غیر ازین کان شاه خوبان را مبادا هیچ گه آسیبی از کید بداندیشان
بقعه امامزاده ابراهیم:ازنوادگان امام موسی کاظم که کودک بوده‌است. زمین‌های اطراف این امامزاده بارها بر اثر طغیان رود سیوندزیر آب رفته اما به امامزاده هیچ آسیبی نرسیده‌است[نیازمند منبع]. این امامزاده در شرق سیوند کنونی قرار دارد.
شیشه‌ام در بیستون غلطید و آسیبی ندید سعی شیرین بود اما بخت فرهادم نبود
گرچه اردن نسبت به خشونت‌هایی که پس از بهار عربی ۲۰۱۱ در منطقه رخ داده است، نسبتاً آسیبی ندیده است، اما اقتصاد آن از آشفتگی‌های پیرامون و نیز ورود تعداد زیادی پناهجوی سوری به این کشور صدمه دیده است. اردن همچنین یک گروه بزرگ از پناهجویان عراقی و فلسطینی را میزبانی می‌کند و این امر منجر شده منابع مالی این کشور به تقلا بیفتند. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اردن را به عنوان دومین میزبان بزرگ پناهندگان در سرتاسر جهان جای می‌دهد.
مرکز این استان شهر نووسیبیرسک، مساحت آن ۱۷۸٬۲۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن ۲٬۶۹۲٬۲۵۱ نفر است (آمار ۲۰۰۲).
او جوانی فقیر از جزیرهٔ کئوس بود و عاشق کودیپه، دختر آتنی شد. سیبی به کودیپه داد که رویش نوشته شده بود «قسم می‌خورم جز با آکونتیوس ازدواج نکنم». چون کودیپه نوشته را با صدای بلند خواند با وجود مخالفت پدر و مادرش مجبور به ازدواج با وی شد.
از نظر زیست پزشکی، زیست سازگاری توانایی یک ماده برای انجام با یک پاسخ میزبان مناسب در یک برنامه خاص است. توصیف شده‌است که این ماده غیر سمی است، هیچ واکنش جانبی ناشی از آن از جمله پاسخ التهابی مزمن با تشکیل بافت غیرمعمول وجود ندارد و برای عملکرد مناسب برای یک عمر معقول طراحی شده‌است. این یک نیاز به مواد زیستی است که در آن ماده اصلاح شده سطح هیچ آسیبی به میزبان نخواهد رساند و خود ماده توسط میزبان آسیبی نخواهد دید. اگرچه اکثر مواد بیولوژیکی مصنوعی دارای خصوصیات فیزیکی هستند که با بافت طبیعی ملاقات می‌کنند یا حتی از آن فراتر می‌روند، اما اغلب منجر به یک واکنش فیزیولوژیکی نامطلوب مانند تشکیل ترومبوز، التهاب و عفونت می‌شوند.
سقوط تخت جمشید به‌دست اسکندر مقدونی و آتش‌سوزی و نامسکونی شدن آن سبب شده که الواح بایگانی اداری آن در طول سده‌ها حفظ شوند. طبق شواهد بدست‌آمده، آتش‌سوزی تخت جمشید بر این الواح آسیبی نرسانده و تنها باعث فروپاشی دیوار شمالی محافظ آنها شده که این دیوار تا زمان کشف الواح بر روی آنها باقی‌مانده و از آنها حفاظت کرده‌است. حرارت این آتش‌سوزی خود لوح‌های گلی را پخته کرد که سبب استحکام بیشتر و حفظ آنها شد.
سیبیست ز نخدان تو وان خال سیاه از غایت لطف دانه در وی پیداست
هر کجا سیبی است بی آسیب نیست سیب بی آسیب از بستان ماست
شاپور دوم ساسانی به مهر سوگند خورد که آسیبی به پادشاه ارمنستان نمی‌رساند. در نقش رستم هم میترا دیده می‌شود.
استان نووسیبیرسک (به روسی: Новосиби́рская о́бласть، تلفظ: نُوُسیبیرسکایا اُبلاست) یکی از واحدهای فدرالی روسیه است.
بودی که نمودست وجودش، دهن اوست سیبی که سهیل است کبابش، ذقن اوست
-سخنرانی در آکادمی علوم شهر نووسیبیرسک کشور روسیه دربارهٔ ارتباط آثار مکشوفهٔ تاریخی و باستان‌شناسی آسیای مرکزی با ایران