سیاف

معنی کلمه سیاف در لغت نامه دهخدا

سیاف. [ س َی ْ یا ] ( ع ص ) شمشیرگر. شمشیرزن. ( ناظم الاطباء ). شمشیرزن. ( غیاث اللغات ). شمشیردار. ( دهار ) ( مهذب الاسماء ). شمشیرگر. صاحب تیغ. ( منتهی الارب ). || شمشیرفروش. ( مهذب الاسماء ). || قاتل. جلاد. خونریز. ( غیاث ) ( آنندراج ). دژخیم. میرغضب : و بودلف با شلواری و چشم بسته آنجا بنشانده و سیاف شمشیر برهنه بدست ایستاده و افشین با بودلف در مناظره و سیاف منتظر که بگوید ده تا سرش بیندازد. چون چشم افشین بر من افتاد سخت از جای بشد. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 171 ). و حدیثی پیوستم تا وی را بدان مشغول کنم از پی آنکه مبادا که سیاف را گوید شمشیر بران. ( تاریخ بیهقی ). پس سیاف را اشارت کرد که او را بیرون برو هلاک کن. ( سندبادنامه ص 78 ). سیافی درمعرکه بمقصد او حمله آورد. ( ترجمه تاریخ یمینی ).
سیاف مجره رنگ شمشیر
انداخته بر قلاده شیر.نظامی.

معنی کلمه سیاف در فرهنگ معین

(سَ یّ ) [ ع . ] (ص . ) شمشیرزن .

معنی کلمه سیاف در فرهنگ عمید

۱. شمشیرگر، مرد شمشیرزن، کسی که با شمشیر جنگ کند.
۲. میرغضب.

معنی کلمه سیاف در فرهنگ فارسی

شمشیرگر، شمشیر ن مرد، جنگ باشمشیر، میرغضب
( صفت ) کسی که با شمشیر نبرد کند شمشیر زن جمع : سیافه .

معنی کلمه سیاف در فرهنگ اسم ها

اسم: سیاف (پسر) (عربی) (تلفظ: sayyāf) (فارسی: سیاف) (انگلیسی: sayyaf)
معنی: جنگاورِ شمشیرزن

معنی کلمه سیاف در ویکی واژه

شمشیرزن.

جملاتی از کاربرد کلمه سیاف

گیرد اسیاف ملوک اندر غلاف از بیم زنگ از غلاف آید برون چون صارم برای من
در سال ۲۰۰۵، اتحادیه اسلامی سیاف به یک حزب سیاسی تبدیل شد و او به عنوان عضو پارلمان افغانستان انتخاب شد. او تا امروز نفوذ سیاسی خود را حفظ کرده‌است.
ابو سیاف، یک گروه جنگجوی جهادی و دزدان دریایی در فیلیپین است.
ز کهکشان سپهر و خط شعاعی مهر سپهر غاشیه کش، مهر خاوری سیاف
جورج کاتسیافیکاس به‌طور خلاصه اشکال جنبش‌های خودمختارگرا را این گونه بیان می‌کند که «برخلاف تصمیمات متمرکز و ساختارهای اقتدار سلسله مراتبی نهادهای مدرن، جنبش‌های اجتماعی خودمختار مردم را مستقیماً در تصمیماتی که زندگی روزمره آن‌ها را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، درگیر می‌کنند و به دنبال گسترش دموکراسی و کمک به افراد برای رهایی از ساختارهای سیاسی و الگوهای رفتاری تحمیل شده از خارج هستند» این خواستار استقلال جنبش‌های اجتماعی از احزاب سیاسی، یک دیدگاه انقلابی است که می‌کوشد گزینه‌ای سیاسی عملی برای سوسیالیسم اقتدارگرا یا حکومتی و دموکراسی نیابتی معاصر ایجاد کند.
صید صلحا می کند آن آهوی صیاد خون عقلا می خورد این غمزه ی سیاف
نیروهای پشتون حکمتیار، غیرمسلح وارد کابل می‌گردند و از طریق جناح «خلق» حزب دموکراتیک خلق افغانستان در داخل شهر، در وزارت داخله (کشور) مسلح می‌گردند. با این رویداد، تاجیک‌ها احمدشاه مسعود نیروهایش را به کمک جناح «پرچم» حزب دموکراتیک خلق افغانستان وارد شهر می‌نماید و مناطق حساس دولتی را در کنترل می‌گیرد. بدین ترتیب دسته‌های مختلف مجاهدین از احزاب مختلف قسمت‌هایی از شهر و حومهٔ آن را متصرف می‌شوند. از جمله حزب وحدت اسلامی به رهبری عبدالعلی مزاری، رهبر هزاره شیعیان مناطق غرب کابل و حزب اتحاد اسلامی افغانستان به رهبری عبدالرسول سیاف ناحیه پغمان را در کنترل خویش می‌گیرند.[نیازمند منبع]
بر خوشی حیات مشو غره کآسمان سیاف پیشه‌ای‌ست که او را تمیز نیست
بت عالم فروز شرقی را آهوی شیر گیر شد سیاف
تهیهٔ سپر از احتراز کن کامروز به قطع هم‌، بد ونیک زمانه سیافند
ابو سَیّاف، نام مستعار یکی از رهبران ارشد داعش بود که به عنوان نظارت بر عملیات گاز و نفت توصیف شد. مقامات آمریکا، نام اصلی ابو سیاف را فتحی بن عون بن جیلدی مراد تونسی معرفی کردند. ابو سیاف در شب ۱۵ و ۱۶ مه ۲۰۱۵، هنگام مقاومت در برابر دستگیری در جریان عملیات نیروی دلتا ارتش ایالات متحده آمریکا در شرق سوریه کشته شد.
سیاف گفت: «ای جوانمرد، این شمشیر چنان چیزی مرغوب نیست که بدین رغبت پیش این آیند که تو آمدی، و هنوز نوبت به تو نرسیده است.»
پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶، اسکاراموچی در کمیته اجرایی کمیته انتقال مواضع ریاست جمهوری خدمت کرد. در ۱۲ ژانویه ۲۰۱۷ ترامپ، رئیس جمهور منتخب، اعلام کرد که قصد دارد اسکاراموچی را به عنوان مدیر اداره امور ارتباطات و امور بین‌الملل کاخ سفید تعیین کند. اما به دلیل به تأخیر افتادن بررسی تاییدیه مالی او این انتصاب به تأخیر افتاد و در نهایت، جورج سیافیکس به جای آن منصوب شد.
سیاف‌زاده دانش‌آموخته کارشناسی جغرافیای نظامی و کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل از دانشگاه تهران، همچنین کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی از دانشگاه فرماندهی و ستاد بود. وی از جانبازان جنگ بود و در سال ۱۳۹۰ بر اثر عوارض ریوی درگذشت.
سیاف‌زاده فعالیت‌های نظامی را از کمیته‌های انقلاب اسلامی آغاز کرد و در پی تأسیس سپاه پاسداران، در اردیبهشت ۱۳۵۸ به این نهاد پیوست. وی در طول جنگ ایران و عراق، تا سال ۱۳۶۱ مسئول طرح و عملیات قرارگاه قدس بود و از سال ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۹ نیز مسئولیت عملیات قرارگاه کربلا را برعهده داشت. او از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۷۴ معاون عملیات اداره عملیات ستاد مشترک سپاه پاسداران بود و در فاصله سالهای ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۳ فرماندهی دانشگاه فرماندهی و ستاد سپاه پاسداران را برعهده داشت.
خصم تو در آتشکده یعنی جگر خویش سیاف صفت تیغ ترا آب روان داد
دولت آمریکا می‌گوید گروه ابوسیاف که در جنوب فیلیپین مستقر است، با شبکه القاعده ارتباط دارد و برای باجگیری به چندین فقره آدم‌ربایی دست زده است. هدف اصلی این گروه تأسیس یک حکومت مستقل اسلامی در جزایر میندانائو و سولو است.
تظن سواقیها سبائک فضه تسیل و اسیافا تسل مراهفا
ساخته سیاف قدرت از برای نفی کفر ذوالفقار جان ستانت را دو سر چون حرف لا
ایسنیلون هاپیلون † (امیر داعش فیلیپین و از رهبران ابو سیاف)