سپرز

معنی کلمه سپرز در لغت نامه دهخدا

سپرز. [ س ُ پ ُ ] ( اِ ) عنصری است که بعربی طحال گویند. ( آنندراج ). آن پاره گوشت در معده که ماده سوداست بتازیش طحال نامند. ( شرفنامه ). اندامی است با منفعت بسیار و خانه سوداست و هرگاه سپرز فربه شود جگر و همه تن لاغر شوند ازبهر آنکه او ضد جگر است و فعل او آن است که سودا را که در وی خون است از خون جدا کند و بخویشتن کشد و مزه آن بگرداندو ترش کند و غذای خویش از آن بردارد و هر روز جزوی از آن سودا بمعده فرستد و ترشی آن معده را بگزد و شهوت طعام پدید آید. ( ذخیره خوارزمشاهی ) :
بگربه ده وَ به عنبه سپرزو خیم همه
وگر یتیم بدزدد بزنْش و تاوان کن.کسایی.گفتم که عضوهای رئیسه دل است و مغز
گفتا سپرز و گرده و زَهره ست و پس جگر.ناصرخسرو.رجوع به طحال شود.

معنی کلمه سپرز در فرهنگ معین

(س پُ ) (اِ. ) طحال .

معنی کلمه سپرز در فرهنگ عمید

= طحال

معنی کلمه سپرز در فرهنگ فارسی

( اسم ) غده ایست قرمز و کمی بنفش رنگ که در سمت چپ شکم در عقب معده و در جلو و بالای کلیه چپ در ریز حجاب حاجز قرار گرفته و از صفاق پوشیده شده است . از سپرز مجرایی بروده باز نمیشود و عمل مهمش ساختن گلبولهای سفید و از بین بردن گلبولهای قرمز است که آهن آنها را مجددا بکبد میفرستد و در آنجا ذخیره میشود . سپرز گلبولهای قرمز جوان نیز تولید میکند و بعلاوه عضو دفاعی بدن است و در امراض عفونی حاد مانند تیفوئید و برخی امراض مزمن مانند مالاریا بزرگ میشود سپرز قابل اتساع و انقباض است و تنظیم کننده جریان خون در احشائ شکم میباشد طحال .

معنی کلمه سپرز در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] سپرز یکی از اعضای بدن می باشد که در بعضی از ابواب فقه از آن سخن گفته شده است.
سپرز که از آن به طحال نیز تعبیر می شود عضوی غدّه مانند از بدن می باشد که در بالا و سمت چپ حفره شکم قرار گرفته است.
کاربرد سپرز در فقه
از آن در باب طهارت و اطعمه واشربه سخن گفته اند.
← در باب طهارت
۱. ↑ جامع المقاصد ج۱، ص۱۶۳.
...

معنی کلمه سپرز در ویکی واژه

طحال.

جملاتی از کاربرد کلمه سپرز

و سپرز از گردن خود سودا را به سوی خود می کشد و در سپرز ترشی و قبضی از برای آن حاصل می شود و سپرز هر روز قدری از آن را به دهان معده می فرستد تا معده را از گرسنگی آگاه سازد و خواهش غذا را به حرکت آورد و بعد از آن با دردی کلیوس از مخرج غایط دفع می شود.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به بوستون سلتیکس، سن آنتونیو اسپرز، و شیکاگو بولز اشاره کرد.
بود مریخ زهره زُهره کرده عطارد دان سپرز و غیر روده
یافت ز تو جوف سپهر برین زهره دریا و سپرز زمین
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به یوتا جاز، مینه‌سوتا تیمبرولوز، واشینگتن ویزاردز، و سن آنتونیو اسپرز اشاره کرد.
هماوردش از بیم زخم درشت به زیر سپرزاده، چون سنگ پشت
آنگاه آنچه لطیف باشد از معده نقل کند به جگر به واسطۀ قوّۀ جاذبه و در جگر همان قوت​هاهمین فعل کنند که درمعده کردند. آنگاه هرچه کثیف بود به سه قسمت گردد: یک قسم به زهره رود و صفرا شود. قسم دیگر به سپرز رودو سودا گردد و قسم دیگر به مثانه رود و بول شود. و آنگاه هرچه لطیف باشد به عروق رود خون شود و در عروق همین قو​تها یک بار دیگر همان عمل​ها کنند و لطیف از کثیف جدا کنند.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به آتلانتا هاوکس، پورتلند تریل بلیزرز، گلدن استیت واریرز، فینیکس سانز، سن آنتونیو اسپرز، و دیترویت پیستونز اشاره کرد.
چلسی که در جام حذفی انگلیس ناباورانه مغلوب تیم بارنزلی شده بود تا فینال جام اتحادیه پیش رفت، اما در دیدار پایانی در ورزشگاه ویمبلی مسابقه را ۱–۲ به تیم همشهریش تاتنهام هاتسپرز واگذار کرد.
حواسّ در دماغ، بها در پیشانی، جمال در بینی، سحر در چشم، ملاحت در لب، صباحت در خد، کمال حسن در موی، حسد در جگر، حقد در سپرز، شهوت در عروق، ایمان در دل، محبت در سر، معرفت در جان. نه پیدا که صنایع در طبایع نیکوتر یا تدبیر در تصویر شیرین‌تر.
و عجایب باطن و خزانه های دماغ و قوتهای حس که در وی نهاده است از همه عجیب تر، بلکه آنچه در سینه و شکم است و همچنین که معده را بیافرید چون دیگی گرم که بر دوام می جوشد تا طعام در وی پخته می گردد و جگر آن طعام را خون می گرداند و رگها آن خون را به هفت اندام می رساند و زهره کف آن خون را که چون صفرا بود می ستاند و سپرز دُرد آن خون را که سودا بود از وی می ستاند. و کلیه آب از وی جدا می کند و به مثانه می فرستد و عجایب رحم و آلات ولادت همچنین.
سپرز آمد دگر پیر کواکب که زو باشد همی سودات غالب
اسپرز، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سوادکوه در استان مازندران ایران.
داویدس در شهر پاراماریبو پایتخت سورینام، مستعمره هلند در آمریکای لاتین، از پدری آفریقایی‌تبار و مادری یهودی به دنیا آمد. والدینش از کودکی به هلند مهاجرت کردند و ادگار بقیه زندگی خود را در هلند ادامه داد. داویدز فوتبال حرفه‌ای را از سال ۱۹۹۱ در آژاکس آغاز کرد و از سال ۱۹۹۶ در تیم‌های ایتالیایی آث میلان، یوونتوس و اینترمیلان و تیم انگلیسی تاتنهام هاتسپرز بازی کرد و برای مدتی به‌طور قرضی برای بارسلونای اسپانیا توپ زد. وی در فصل ۰۸–۲۰۰۷ دوباره به آژاکس برگشت. وی در سال‌های ۲۰۱۴–۲۰۱۲ بازیکن-مربی باشگاه فوتبال بارنت در لیگ دو فوتبال انگلستان (دسته چهارم) بود.
امیدوار چنانم که خسرو از خورشید حسام گیرد و از مه سپرز کیوان خود
نام این روستا در شاهنامه نیز آمده و کیکاووس در غاری در اسپرز(اسپروز) توسط دیو سپید در بند کشیده شد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به آستین توروس، باشگاه ورزشی دفنسور، و سن آنتونیو اسپرز اشاره کرد.