سوژه

معنی کلمه سوژه در لغت نامه دهخدا

سوژه. [ ژَ / ژِ ] ( اِ ) خشتک پیراهن و جامه و آنرا بغلک نیز گویند. ( برهان ). خشتک جامه و سوجه. ( فرهنگ رشیدی ). خشتک پیراهن. ( آنندراج ). خشتچه : سوژه پیرهن و جبه. ( فرهنگ اسدی ). || آن پارچه که از سر تریز ببرند، تا خشتک بر آن دوزند. ( برهان ) ( فرهنگ رشیدی ). || نوعی از رستنی باشد مانند اسفناج و آنرا در آشها کنند و به عربی قثاء بری خوانند و اهل خراسان برغست گویند. ( برهان ). رجوع به سوزه شود.
سوژه. [ ژِ ] ( فرانسوی ، اِ ) آنچه که درباره آن بحث یا آزمایش کنند. موضوع. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه سوژه در فرهنگ معین

(ژِ ) [ فر. ] (اِ. ) موضوع ، آن چه که دربارة آن بحث یا آزمایش کنند.

معنی کلمه سوژه در فرهنگ عمید

موضوع، مضمون.

معنی کلمه سوژه در فرهنگ فارسی

تکه پارچه که زیربغل پیراهن یامیان شلواربدوزند، موضوع، مضمون، مبحث، زمینه، آنچه روی آن بحث کنند
( اسم ) آن چه که درباره آن بحث یا آزمایش کنند موضوع . توضیح احتراز از این کلمه بیگانه اولی است .
خشتک پیراهن و جامه و آنرا بغلک نیز گویند خشتک جامه و سوجه خشتک پیراهن آن پارچه که از سر تریز ببرند تا خشتک بر آن دوزند

معنی کلمه سوژه در دانشنامه آزاد فارسی

سوژه (ح ۱۰۸۱ـ۱۱۵۱م)(Suger)
تاریخ نگار و دولتمرد فرانسوی. در جنگ صلیبی دوم۱ نایب السلطنۀ فرانسه بود. در ۱۱۲۲م به ریاست دیر سن دنی۲ پاریس منصوب شد و مشاور و همچنین شرح حال نویس لوئی ششم و لوئی هفتم بود. وی با تجدید بنای دیر سن دنی آن را به نخستین بنای مُعْظم سبک گوتیک۳ بدل ساخت.
Second CrusadeSt DenisGothic
سوژه (موسیقی). سوژه (موسیقی)(subject)
در موسیقی، ملودی اصلی یک اثر، مشابه تِم. این اصطلاح به خصوص برای توصیف ایده های موسیقایی اصلیِ موجود در هریک از موم مان های فرم سونات، مثلاً سوژۀ اول یا سوژۀ دوم، استفاده می شود. در ضمن برای توصیف ملودی آغازین یک فوگ نیز به کار می رود که به صورت تقلیدی (ایمیتاسیون) در تمامی بخش های آوایی ظاهر می شود. هر فوگ فقط یک سوژه دارد، مگرآن که دوتایی یا سه تایی باشد.

معنی کلمه سوژه در ویکی واژه

موضوع، آن چه که دربارة آن بحث یا آزمایش کنند.

جملاتی از کاربرد کلمه سوژه

علی دهباشی سردبیر مجلهٔ بخارا دربارهٔ کارهای روزنامه‌نگاری جمشیدی می‌گوید مصاحبه‌های او «نوعی تصور و تصویری است از زندگی سوژه‌هایش.»
گردش افقی یا پنینگ دوربین، نام تکنیکی در عکاسی می‌باشد که برای نشان دادن تحرک سوژه‌ها به کار می‌رود. گردش افقی در حقیقت به حرکات افقی یا چرخشیِ یک تصویر ثابت یا ویدئو اشاره دارد. در این تکنیک یا سوژهٔ اصلی متحرک است که آن را از محیط ثابت اطرافش مجزا می‌کند یا سوژه ثابت است و دوربین حرکت می‌کند که عکاسی هر دو حالت منجر به القای حس تحرک در عکس می‌شوند. کاهش سرعت شاتر باعث بیشتر نمایان شدن تحرک در عکس می‌گردد.
ارتباط عمل انتقال معانی مورد نظر از سوژه یا سازمان به دیگری از طریق فهم متقابل نشانه‌ها است.
اسپارتاکوس (روسی: Спартак) موسیقی باله که توسط آرام خاچاتوریان آهنگساز سرشناس ارمنی در سال ۱۹۵۴ ساخته شده و در همان به خاطر آهنگسازی برنده جایزه لنین شده‌است. سوژه این باله دربارهٔ شورش برده‌ها به رهبری اسپارتاکوس در روم در سال ۷۱ (پیش از میلاد) است.
تسرکت موفقیت‌های ساحل را کسب نکرد اما همانند آن توانست سوژه یک فیلم واقع شود، هرچند که توجه چندانی برنینگیخت
در بیشتر آزمایش‌های اجتماعی سوژه‌های پژوهش از این که تحت آزمایش و مطالعه قرار دارند آگاه نیستند. گاه چند بازیگر یا طعمه هم برای مطالعه رفتارهای اجتماعی بکار گرفته می‌شود.
این دوربین دارای یک حالت ماکرو است که می‌تواند تا فاصله ۲ سانتی‌متری از یک سوژه فوکوس کند. این دوربین از فوکوس خودکار دوربین فوق عریض استفاده می‌کند و زمانی که به اندازه کافی به سوژه نزدیک باشد به‌طور خودکار فعال می‌شود.