سونات

سونات

معنی کلمه سونات در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) قطعه ای از موسیقی که برای یک یا دو ساز ساخته شود.

معنی کلمه سونات در فرهنگ عمید

قطعۀ موسیقی برای ساز مرکب از سه و گاهی چهار بند که برای یک یا دو نوازنده ساخته شده باشد.

معنی کلمه سونات در فرهنگ فارسی

قطعه ایست از موسیقی و خاص آلات موسیقی مرکب از سه تا چهار بند دارای خصایص مختلف . دیگر موسیقی سمفنیک مثل سمفونی و کنسرتو و غیره .

معنی کلمه سونات در فرهنگستان زبان و ادب

{sonata} [موسیقی] 1. قطعه ای سازی برای یک یا چند تکنواز، معمولاً در چند پویه، که در دوران باروک شکل گرفت 2. شاخص ترین فرم موسیقی غرب از دوران کلاسیک به بعد که دارای سه بخش گشایش و گسترش و بازگشایش است

معنی کلمه سونات در دانشنامه عمومی

سونات ( به فرانسوی: sonate، به ایتالیایی و انگلیسی: sonata ) فرمی موسیقایی است که معمولاً برای ساز تک نواز ( solo ) یا موسیقی مجلسی ( گروه کوچکی از سازها ) نوشته شده باشد. سونات معمولاً در دو یا چهار موومان که همه در یک کلید ولی از لحاظ درون مایه متفاوت اند تصنیف می شود. سونات، چه از لحاظ لغوی و چه از لحاظ اجرا، در تقابل با فرم کانتات است. واژهٔ کانتات به معنای «آواز خواندن» است و این فرم هم توسط افراد گروه کر یا تک خوان اجرا می شود، اما سونات که به معنای «به صدا درآوردن» است، فقط برای اجرا به وسیلهٔ ساز تصنیف می گردد. این فرم به صورت فزاینده در طول تاریخ موسیقی کلاسیک اهمیت یافته است و از آن برای تفهیم اصول و قواعد آهنگسازی در مقیاس های بزرگ ( نظیر سمفونی ) استفاده شد.
برای بیشتر سازهای موسیقی در فرم سونات موسیقی تصنیف شده است.
در دوران باروک، سونات غالباً برای یک یا چند ساز و تقریباً همیشه به همراه قسمت باس ( برای سازهای بم نظیر کنترباس و فاگوت ) تنظیم می شد. بعد از دورهٔ باروک، آثاری که در این فرم ساخته شده بودند به ویژه برای تک نوازی و اغلب موارد ساز شستی دار، یا سازی تک به همراه یک ساز شستی دار نوشته می شدند؛ مثلاً در دورهٔ کلاسیک، سونات ها بیشتر برای پیانو نوشته می شدند و هنگامی که سوناتی برای ساز ویولن نوشته می شد، قسمتی هم برای پیانو در نظر گرفته می شد.

معنی کلمه سونات در دانشنامه آزاد فارسی

سونات (sonata)
در موسیقی، اثری برای تکنواز یا گروه کوچک هم نوازان که از یک یا چند موومان تشکیل می شود. نام آن نشانۀ این مطلب است که چنین اثری نه وابسته به یک متن نوشتاری و شعر است و نه از یک فرم رقصی از پیش موجود پدید آمده است، بلکه اثری است با یک فرم مشخص.

معنی کلمه سونات در ویکی واژه

قطعه‌ای از موسیقی که برای یک یا دو ساز ساخته شود.

جملاتی از کاربرد کلمه سونات

فیلم‌های معروف او که در دههٔ ۷۰ ساخته شدند فریادها و نجواها (۱۹۷۳)، تماس (۱۹۷۱) و سونات پاییزی (۱۹۷۸) نام دارند. او سونات پاییزی را پس از تبعید خودخواسته‌اش و خروج از سوئد ساخت. برای تأمین مالی فریادها و نجواها، سون نیکویست و بازیگران اصلی فیلم از حقوق خود صرف نظر کردند تا برگمان با کمبود بودجه مواجه نشود. در کنار فیلم، او یک سری ۶ قسمتی به نام صحنه‌هایی از یک ازدواج (۱۹۷۴) — با بازی لیو اولمان و ارلاند یوزفسن — برای تلویزیون نیز کارگردانی کرد.
یرکات نخستین مجموعه شعرش را با نام «من سرودم» به سال ۱۹۱۱ در استانبول منتشر کرد سپس مجموعه شعرهای «سایه‌های خوشبخت»، «کتاب طنین‌ها»، (۱۹۱۳) «تاج گل‌های میهن» (در دو جلد در قاهره سال‌های ۱۹۱۶–۱۹۱۵)، «سرودهای آفتاب و مرگ» (قاهره ۱۹۲۲)، «غروب خدایان» (ونیز ۱۹۲۴)، «سونات‌ها» (قاهره ۱۹۴۵) و چندین مجموعه دیگر از وی منتشر شد. آثار منثور بسیاری از آرسن یرکات به یادگار مانده‌است. یرکات در سال ۱۹۶۹ بدرود حیات گفت.
گریگ در سال ۱۸۶۱ اولین کار خود را به عنوان پیانیست کنسرت در کارلسهامن سوئد آغاز کرد. در سال ۱۸۶۲ تحصیلات خود را در شهر لایپزیگ به پایان رساند و اولین کنسرت خود را در شهر زادگاهش برگن برگزار کرد که شامل سونات شماره ۸ پیانو اثر بتهوون بود. در سال ۱۸۶۳ گریگ به کپنهاگ دانمارک رفت و سه سال در آنجا ماند. وی با آهنگسازان دانمارکی «یوهان هارتمان»[ث] و «نیلز گید»[ج] ملاقات کرد. وی همچنین با ریکارد نرداک آهنگساز نروژی و آهنگساز سرود ملی نروژ که دوست خوب و منبع الهام گریگ بود، ملاقات کرد. نرداک در سال ۱۸۶۶ درگذشت و گریگ به افتخار او مراسم راهپیمایی تشییع جنازه را تشکیل داد.
۲- سونات «مانند سونات نامه ای برای فردریک که به تازگی از وی منتشر شده»
شمارهٔ ۱ در فا مینور، اپوس ۲ شمارهٔ ۱ • شمارهٔ ۲ در لا ماژور، اپوس ۲ شمارهٔ ۲ • شمارهٔ ۳ در دو ماژور، اپوس ۲ شمارهٔ ۳ • شمارهٔ ۴ در می بِمُل ماژور (سونات بزرگ)، اپوس ۷ • شمارهٔ ۵ در دو مینور، اپوس ۱۰ شمارهٔ ۱ • شمارهٔ ۶ در فا ماژور، اپوس ۱۰ شمارهٔ ۲ • شمارهٔ ۷ در رِ ماژور، اپوس ۱۰ شمارهٔ ۳ • شمارهٔ ۸ در دو مینور (پاتِتیک)، اپوس ۱۳ • شمارهٔ ۹ در می ماژور، اپوس ۱۴ شمارهٔ ۱ • شمارهٔ ۱۰ در سُل ماژور، اپوس ۱۴ شمارهٔ ۲
از حیث قدرت و هیجان، آپاسیوناتا شبیه سونات شماره ۸ (پاتتیک) است، ولی قدرت و ارزش آن از لحاظ فنی به‌مراتب بیش از آن است. یک بار آنتون شیندلر (۱۷۹۵–۱۸۶۴)، دوست و شاگرد بتهوون، منظورِ آهنگ‌ساز را از جملات هیجان‌آورِ این سونات سؤال کرد؛ بتهوون گفت: طوفان شکسپیر را در این قطعه بیابید.
برخی از کارهای اولیه گریگ شامل سمفونی (که بعداً آن را نادیده گرفت) و یک سونات پیانو است. او همچنین سه سونات ویولن و یک سونات ویولنسل نوشت. گریگ همچنین موسیقی حیرت‌انگیزی را برای نمایش هنریک ایبسن (پیر گینت) ساخت که شامل اثر معروف او با عنوان در قصر پادشاه کوهستان است و «سوئیت هولبرگ»[ح] که ابتدا برای پیانو نوشته شده بود ولی بعداً توسط آهنگساز برای ارکستر زهی تنظیم شد.
سونات پیانو شماره ۲۳ لودویگ فان بتهوون اپوس ۵۷ در فا مینور، بزرگ‌ترین سونات بتهوون در دورهٔ دوم سونات‌های اوست. کرانس، یکی از ناشران آثار بتهوون در هامبورگ، در ۱۸۳۸ نام آپاسیوناتا را برای این سونات انتخاب کرد و از این جهت به این نام مشهور شده‌است. این اثر در طی سال‌های ۱۸۰۴ و ۱۸۰۵ نوشته و اولین بار در ۱۸۰۷ در وین منتشر شد.
از او کتاب‌ها و نمایش‌نامه‌های متعددی به فارسی ترجمه و چاپ شده‌است؛ از جمله پدر، تودهٔ هیزم، پلیکان، و سونات اشباح.
شمارهٔ ۱۱ در سی بِمُل ماژور، اپوس ۲۲ • شمارهٔ ۱۲ در لا بِمُل ماژور (مارش تشییع جنازه)، اپوس ۲۶ • شمارهٔ ۱۳ در می بِمُل ماژور، اپوس ۲۷ شمارهٔ ۱ • شمارهٔ ۱۴ در دو دیِز مینور (مهتاب)، اپوس ۲۷ شمارهٔ ۲ • شمارهٔ ۱۵ در رِ ماژور (چوپانی)، اپوس ۲۸ • شمارهٔ ۱۶ در سُل ماژور، اپوس ۳۱ شمارهٔ ۱ • شمارهٔ ۱۷ در رِ مینور (طوفان)، اپوس ۳۱ شمارهٔ ۲ • شمارهٔ ۱۸ در می بِمُل ماژور (شکار)، اپوس ۳۱ شمارهٔ ۳ • شمارهٔ ۱۹ در سُل مینور و شمارهٔ ۲۰ در سُل ماژور (دو سونات آسان)، اپوس ۴۹