سوله

معنی کلمه سوله در لغت نامه دهخدا

( سؤلة ) سؤلة. [ س ُ ءَ ل َ] ( ع ص ) مرد بسیارسؤال. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
سؤله. [ س ُءْ ل َ ] ( ع اِ ) خواسته. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
سوله.[ ل َ / ل ِ ] ( اِ ) مطلق سوراخ را گویند عموماً و سوراخ پس و پیش را که دبر و فرج باشد خصوصاً. ( برهان ). سوراخ مقعد و سوراخ فرج. ( فرهنگ رشیدی ) :
بجنبانم علم چندان در آن دو گنبد سیمین
که سیماب از سر حمدان فروریزمْش ْ در سوله.عسجدی. || خانه زادی را گویند که پدر و مادر او هر دو هندوستانی باشند. ( برهان ) ( فرهنگ رشیدی ) ( جهانگیری ) :
همه قلب وجود و سوله عصر
نعایم وار آتشخوار و ریمن.خاقانی ( از آنندراج ).|| آواز بلندهمچو مویه و زوزه و ناله سگ. ( برهان ).
سوله. [ س َ ل َ ] ( ع اِمص ) فروهشتگی شکم و جز آن. || جای باش کبوتران. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
سوله. [ ل َ ] ( اِخ ) نام یکی از پیلان سلطان محمود غزنوی که بغنیمت از هند آورد :
چو هروان و جیله شبیه الوهه
چو مولوس و سوله و چون سور کیسر.فرخی ( فرهنگ فارسی معین ).
سوله. [ ل َ ] ( اِخ ) دهی است از دهستان سرولایت بخش سرولایت شهرستان نیشابور. دارای 168 تن سکنه. آب آن از رودخانه و قنات. محصول آنجا غلات ، پنبه و شغل اهالی زراعت است. ( از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 9 ).

معنی کلمه سوله در فرهنگ معین

(لِ ) (اِ. ) نوعی اسکلت پیش ساخته برای ساختمان که به شکل خرپا زده شود.

معنی کلمه سوله در فرهنگ عمید

ساختمانی با محوطۀ باز بسیاربزرگ که بیشتر به عنوان انبار، کارگاه، یا سالن ورزش از آن استفاده می شود.

معنی کلمه سوله در فرهنگ فارسی

نام یکی از پیلاق سلطان محمود غزنوی که بغنیمت از هند آورد [ چو هروان و جیله شبیه الوهه چومولوس و سوله و چون سور کیسر ] ( فرخی . چا . عبد. ۸۵ )
( اسم ) ۱ - سوراخ ( عموما ) . ۲ - سوراخ پیش و پس دبر و فرج ( خصوصا )
دهی است از دهستان سرولایت بخش سرولایت شهرستان نیشابور

معنی کلمه سوله در ویکی واژه

نوعی اسکلت پیش ساخته برای ساختمان که به شکل خرپا زده شود.

جملاتی از کاربرد کلمه سوله

چو هروان و جیله شبیه الوهه چو مولوش وسوله و چون سور کیسر
سوله سابقه عضویت در باشگاه لینکوپینگس در کارنامه خود دارد و در سال ۲۰۰۹ به ورونا پیوست. آیدان زینگل از سال ۲۰۰۹ پس از درخشش در تیم ملی جوانان به تیم ملی بزرگسالان استرالیا دعوت شد.
شکل شش ضلعی که دربرگیرنده نماد شاتل و مرسوله‌اش است نشان این مأموریت بود. بر روی اضلاع این شش ضلعی، نام مدارگرد،فضانوردان و نیز شماره پروازی قید شده‌است.
روستای سراقا سید، با قدمت ۶۰۰ ساله در شهرستان کوهرنگ واقع شده‌است. بیشتر مردم این روستا عشایر و بعضی دیگر از آنها کشاورز هستند. روستای سرآقاسید به دلیل معماری پلکانی خود به ماسوله زاگرس شهرت دارد. می‌توان گفت این روستا تنها روستایی از ایران است که هنوز زندگی به روال گذشته و با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰۰ نفر جریان دارد این در حالی است که جمعیت ماسوله حدود ۳۰۰ نفر می‌باشد.
تا به راهی بس دراز و پرنشیب و پرفراز ترک تاز از خالیاز آمد به کلی سوله مر
روستای قوزلو در شهرستان ماهنشان که مثل شهر ماسوله گیلان به صورت پلکانی بنا شده‌است
از حقیقتجان چه نشان داد؟ گفت: «کأنّی أنظُرُ الی عرشِ ربّیبارزاً وَ کَأنی اَنْظُر الی أهْلِ الجنّة یَتَزاوَرون و الی اهل النّار یَتَغاوَرُونَ». مصطفی- علیه السلام- چون این نشان ازو بشنید، دانست که او مؤمنست. گفت: «اَصَبْتُ فَالْزَم». سه بار بگفت: محکم دار و ملازم این ایمان باشی. این حالت هنوز خود مؤمن مبتدی را باشد، مؤمن منتهی را از این ایمان بایمان دیگر میخواند که «یا أیُها الذین آمَنواآمنواباللّه و رسوله». مؤمن منتهیمرغیست که در عالم الهیت میپرد و بی سبب و حیلتی روزی بوی میرسانند. از مصطفی- علیه السلام- بشنو که گفت: «المؤمِنُ فی الدنیا بِمَنْزِلَة الطّیر فی أوْ کارِها واللّهُ یَرْزُقُها بغیر حیلة». این رزق چه باشد؟ لقاء اللّه باشد که «لاراحَةَ للمؤمِن دون لقاءِ اللّه- تعالی-». یا تصدیق باش ای عزیز! که اول درجات، تصدیقست.
به گزارش نهادهای حقوق بشری تعداد زیادی از دستگیرشدگان به سوله کهریزک منتقل و تحت شکنجه قرار گرفته‌اند.
استانست یک روستا در ایران است که در دهستان مود واقع شده‌است. این روستا به ماسوله خراسان جنوبی معروف است و ساختار روستا به صورت پلکانی می‌باشد که حیاط هر خانه پشت بام خانه دیگری به حساب می‌آید استانست ۱۹۰ نفر جمعیت دارد.
سَیُؤْتِینَا اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ ای خزانته، و رسوله من الصدقة و الغنیمة. میگوید: خدای ما را از فضل و نعمت خویش میدهد آنچه دریابد و رسول وی رساند. چنان که در خبر است: لا تکنوا بابی القسم اللَّه یعطی و انا اقسم.
مینی‌گیم‌های زیادی در بازی وجود دارند که با پیشرفت در بازی، گیمر می‌تواند آن‌ها را انتخاب کرده و با انجام آن‌ها طلا و پول و آپگریدهای متنوعی به دست آورد. این مینی‌گیم‌ها شامل تورنمنت‌های پوکر، جمع‌آوری گله‌های گاو، کمک به کلانتر و اجرای قانون، کشتن با دستگیر کردن افراد تحت تعقیب و رساندن مرسوله‌های مختلف در مدت زمان محدود، می‌باشند.
اگر گوید که آنکس که مسلمانان او را امام کردند او امام حق بود و اطاعت او واجب بود از بهر آنکه خبر است از رسول علیه السلام: لایجتمع امتی علی الضلاله گفت امت من جمع نشوند برگم بودگی مرو را گویم امام خلیفت پیغمبر است اگر پیغمبر را خدایتعالی باختیار امت فرستاده بود روا باشد ایشانرا که کسی بجای او بر پای کنند، پس اگر پیغمبر بخواست خدایست نه بخواست خلق خلیفه رسول نیز بفرمان خدای باید که باشد نه باختیار امت و گواهی دهد بر درستی این قول آنچه خدایتعالی همیگوید قوله تعالی: و ماکان لمومن لامومنه اذا قضی الله و رسوله امرا ان یکون لهم الخیره من امرهم همیگوید نبود مرد مومن و نه زن مومنه چون براند خدای و رسول او فرمانی که اختیار باشد اندر کار ایشانرا، پس درست شد که امامت درست نباشد الا بفرمان خدایتعالی
طرحوامانبیهسم قدنص نبدو امار سولهم قد قال
کمی بعد از حمله موفقیت‌آمیز دو فروند پوکارا به سوله ای که گفته می‌شد به عنوان یک پست دیده‌بانی توسط نیروهای انگلیسی استفاده می‌شد. هواپیما به طرز شگفت‌انگیزی جان‌سخت بود، براساس مشاهدات فرمانده وارد، پوکارا بعد از اصابت حداقل ۲۰ گلوله توپ شروع به سقوط کرد.
محمد کامرانی جوان ۱۸ ساله‌ای که در درگیری‌های ۱۸ تیر در میدان ولیعصر دستگیر شد از جمله قربانیان بازداشتگاه‌های ایران است. وی که به گفته خانواده اش تنها در حال عبور از میدان بوده‌است توسط نیروهای امنیتی دستگیر و پس از چند روز در بیمارستان لقمان در وضعیت وخیم جسمی به خانواده اش تحویل می‌شود. مقامات ابتدا از خانواده او خواسته بودند که با اتومبیل برای تحویل گرفتن او به زندان اوین مراجعه کنند. مشخص نیست که وی ابتدا تیر خورده و سپس پیکر مجروحش به بازداشتگاه سوله کهریزک منتقل و در آنجا در آستانه مرگ قرار گرفته یا آنکه در بازداشتگاه و بر اثر شکنجه کشته شده‌است.
همچنین یک روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر که خود مدتی در بازداشت بوده می‌گوید گزارش‌هایی از تهدید جنسی و نگهداری بازداشت شدگان به صورت عریان در مکان‌هایی که تحت کنترل پلیس و سپاه است (از جمله سوله کهریزک و سوله پاسارگاد) دریافت کرده‌اند که حاکی از برخورد وحشیانه با آنان است.