سه‌سنگ

سه‌سنگ

معنی کلمه سه‌سنگ در فرهنگستان زبان و ادب

{trilithon, trilith} [باستان شناسی] دو سنگ ایستاده و یک سنگ افقی بر روی آنها که درمجموع یک درگاه را می ساختند

معنی کلمه سه‌سنگ در دانشنامه عمومی

سه سنگ ( انگلیسی: Trilithon ) یک سازه سنگی است که از دو سنگ عمودی فرورفته در زمین ( ستون ) و یک سنگ افقی قرار گرفته بر روی آن دو ( تیر ) تشکیل شده است. معروف ترین سه سنگ ها در استون هنج انگلستان، معبد خرسنگی در مالت، و ازیریون در مصر قرار دارند.

معنی کلمه سه‌سنگ در ویکی واژه

دو سنگ ایستاده و یک سنگ افقی بر روی آنها که درمجموع یک درگاه را می‌ساختند.

جملاتی از کاربرد کلمه سه‌سنگ

او طی سال‌ها با مواد کاملاً متفاوتی از قبیل ماسه‌سنگ، سنگ مرمریت، بتن، آهن و فولاد کار کرده‌است. رنگ همواره به عنوان یک عنصر نمادین، در آثار او حفظ شده اشت و همیشه نقش خود را به عنوان نیروی محرک و آگاه‌کننده نشان داده‌است.
آهن در اغلب رس‌ها، ماسه‌سنگ‌ها و گرانیت‌ها وجود دارد. در میان کانی‌های مهم آن می‌توان از هماتیت، مگنتیت، لیمونیت و گوتیت را نام برد.
نقشه نهایی با مجموعهٔ نعلی‌شکلی داخل دایره تکمیل می‌شود که از پنج سه‌سنگ جدا از هم تشکیل شده‌است. مجموعه نعلی‌شکل به سوی کورسوس و مسیر مقدس طلوع آفتاب در انقلاب تابستانی قرار می‌گرفت.
آنومالی جوزورک یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر جبال بارز استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است. سنگ میزبان این اندیس توف، داسیت، گرانیت، گرانودیوریت، دیاباز، آندزیت، آگلومرا، کنگلومرا، ماسه‌سنگ است در این اندیس، پاراژنز‌های شئلیت، گالن، پیریت، باریت، گارنت، بورنیت، سینابر، مالاکیت، مارکاسیت یافت می‌شوند.
ابو بلاس (به عربی: أبو بلاس) (تپه سفالی) یک محوطه باستان‌شناسی در صحرای لیبی مصر است. در حدود ۲۰۰ کیلومتری (۱۲۰ مایلی) جنوب غربی واحه‌های داخلا قرار دارد و از دو مخروط ماسه‌سنگ جدا شده در صحرای مسطح تشکیل شده‌است. هر دو تپه با سفال‌های مصری پوشیده شده‌اند. این محوطه در سال‌های ۱۹۱۸ و ۱۹۲۳ کشف شد.
به علاوه، کاهش دبی و پایین آمدن سطح آب رود کارون، ملات‌های ماسه‌سنگی طاق را سست کرده و موجب تخریب برخی از آنها شده‌است.
آنومالی جنوب گلندرود یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر بلده استان مازندران قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس سنگ‌آهک، مارن، شیل، ماسه‌سنگ است
آنومالی تیغ سیاه یک اندیس فلزی است که در حوالی شهر حناء استان کرمان قرار دارد و مادهٔ معدنی موجود در آن، طلا است.سنگ میزبان این اندیس گرانیت، گرانودیوریت، کوارتزدیوریت، آندزیت توف، کنگلومرا، ماسه‌سنگ است در این اندیس، پاراژنز‌های باریت، اپیدوت، پیریت، گالن، اسفن یافت می‌شوند.
استون‌هنج[الف] یادمانی پیشاتاریخی در دشت سالزبری ویلتشر در جنوب انگلستان است. این اثر، بازماندهٔ دوران نوسنگی و عصر برنز است و شامل حلقه‌ای از سنگ‌افراشت‌های سارسِنی است که به دور مجموعه‌ای نعل‌اسبی، مرکب از پنج سه‌سنگ سارسِنیِ برش‌خورده، قرار گرفته‌اند.
معبدی که در قلب مجموعه قرار دارد بر اساس شیوه‌های سنتی معماری هندی، از جمله وستو شاسترا و پانچاراتا طراحی شده‌است و تماماً از جنس سنگ است. نمای بنا هم کاملاً از ماسه‌سنگ صورتی راجستانی و مرمر کاررا ایتالیایی تشکیل شده‌است.