سنگ قبر
معنی کلمه سنگ قبر در لغت نامه دهخدا

سنگ قبر

معنی کلمه سنگ قبر در لغت نامه دهخدا

سنگ قبر. [ س َ گ ِ ق َ ] ( ترکیب اضافی ، اِ مررکب ) سنگ که بر زبر قبر نهند و گاه بر آن نام صاحب قبر و تاریخ وفات بر آن نقر کنند. ( یادداشت بخط مؤلف ). سنگ لحد.

معنی کلمه سنگ قبر در فرهنگ فارسی

سنگ که بر زبر قبر نهند و گاه بر آن نام صاحب قبر و تاریخ وفات بر آن نقر کنند .

معنی کلمه سنگ قبر در فرهنگستان زبان و ادب

{gravestone, tombstone} [باستان شناسی] سنگی که محل یک تدفین را در خاک مشخص می کند و معمولاً منقوش یا دارای نوشته است

معنی کلمه سنگ قبر در دانشنامه عمومی

سَنگِ قَبر یا سنگ گور ، سنگی است که آن را برای یادبود کسانی که درگذشته اند؛ بر روی یا بالای گور می گذارند.
در ایران سنگ گور را به فرم خوابیده بر روی گور می گذارند اما در کشورهای فرنگی و همچنین ایران در گذشته ای نزدیک، سنگ گور به فرم ایستاده بالای گور جای دارد.
در گذشته معمولاً از سنگی کوچک و بدون کنده کاری بر بالای قبر برای مشخص ساختن تنها محل دفن استفاده می شد. اما به مرور بر روی سنگ قبر نام و نام خانوادگی فرد فوت شده نیز حک می گردید. در حال حاضر بر روی سنگ قبر اطلاعات، نوشته و عکس های مختلفی حک می شود. این امر باعث شده تا به مرور ابعاد سنگ قبر بزرگتر شود.
سنگ گور معمولاً دارای اطلاعات زیر است:
• نام و نام خانوادگی
• تاریخ زادروز
• تاریخ درگذشت
• نام پدر
• نام همسر ( برای فرد مونث )
• سروده یا گفتاری پرمعنا دربارهٔ فرد درگذشته
• نماد و نشانه های تصویری بر مبنای مواردی چون: آیین، ملیت، شغل، علاقه مندی، اماکن متبرکه و تصاویر مناظر، عکس متوفی.
• آیه ای از قرآن در سنگ قبرهای اسلامی
• انواع سنگ مرمر در رنگهای سفید، سبز، خاکستری و قرمز
• انواع سنگ گرانیک ایرانی و برزیلی و سنگ شبق
این سنگ قبرها به وسیله یک بارکد هوشمند می گردند و اشخاص می توانند با اسکن نمودن بارکد به اطلاعاتی مانند عکس، فیلم، زندگی نامه و شجره نامه شخص متوفی را مشاهده نمایند.
معنی کلمه سنگ قبر در فرهنگ فارسی
معنی کلمه سنگ قبر در فرهنگستان زبان و ادب
معنی کلمه سنگ قبر در دانشنامه عمومی
معنی کلمه سنگ قبر در ویکی واژه

معنی کلمه سنگ قبر در ویکی واژه

lapide

جملاتی از کاربرد کلمه سنگ قبر

در خوردن بشر خاک از بس که حرص دارد از سنگ قبر هر روز دندان نوگذارد
که این توصیه شهابی عملی نشد و به مرور زمان همان مقبره کوچک هم خراب شد لذا آن مکان چون قبرستان متروکه ای شده بود و شهرداری نیز طبق قانون مالک آن محسوب می‌شد زمین قبرستان متروکه را به بانک ملی فروخت که قبر نزاری نیز در این بین از دید مردمان شهر مغفول ماند و حتی بعدها سنگ قبر نزاری در شهرداری پیدا شده بود.
پادشاهان قاجار در ضلع شمالی صحن عتیق دفن شده‌اند. سنگ قبرها برداشته شده و اکنون در موزه نگهداری می‌شوند.
روستای ابنو در گذشته دارای چند قبرستان بوده که عبارتند از: قبرستان امام‌زاده، قبرستان شاه‌ولایت، قبرستان دم دروازه و قبرستان سرقنات مولاعباسی. قبرستان داخلی روستا که زمانی دارای سنگ قبرهای نقش‌دار و شیرهای سنگی بوده‌است در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۹۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.
و در محراب آن سنگ قبری از یشم یا مرمریت سبز بوده که از آنجا سرقت شده! که بعداً سنگ قبر فخرالدین اسفنجردی (شیخ احمد فهادان) به اندازه ۶۰*۹۲ که در محراب نصب می‌شود که صد و اندی سال قبل به این مکان منتقل می‌شود که در حال حاضر این سنگ نیز در این مکان موجود نمی‌باشد!. که بنا بر تحقیقات و نظر این حقیر این سنگ نیز به احمد متعلق نبوده که سنگ آن جناب نیز به سرقت رفته وسنگ مزبور به اسفنجردی دیگری متعلق می‌باشد! که چون دلیلی بر محو کردن اسم کوچک نبوده این حدس وحدیث را قوت می‌بخشد.
در طی سده شانزدهم و بعد از آن، ارمنی‌هایی که عمدتاً از ایران آمده بودند یک جامعه مهم تجاری در سورات که فعالترین بندر آن واقع در ساحل غربی هند بود را تشکیل دادند. شهر بندری سورات لنگرگاه منظم و ترافیک کشتی‌هایی بود که از بصره و بندرعباس می‌آمدند. ارمنی‌های سورات دو کلیسا و یک آرامگاه برای خود ساختند و یک سنگ قبر ارمنی متعلق به سال ۱۵۷۹ میلادی حامل کتیبه‌هایی است. کلیسای دوم در ۱۷۷۸ میلادی ساخته شده و وقف مریم مقدس گردید. یک دست‌نویس به زبان ارمنی در ۱۶۷۸ میلادی که هم‌اکنون در کتابخانه «سالتیکوف شچدرین» در سن پترزبورگ روسیه نگهداری می‌گردد از مستعمره دائمی ارمنی‌ها در سورات گزارش می‌دهد.
کلنل پسیان در کنار قبر نادرشاه افشار در مجموعهٔ باغ نادری مشهد به خاک سپرده شده‌است. سال‌های مدید بعد از ساخت آرامگاه نادر، قبر وی به صورت سنگ قبری ساده در این مجموعه وجود داشت تا اینکه در سال ۱۳۷۹ مقبره وی توسط یعقوب دانشدوست طراحی گردید و توسط سازمان میراث فرهنگی اجرا شد.
به روی سنگ قبر تو نهادم سینه‌ای سنگین دو دل با هم سخن گفتند بی‌صوت و صدا حافظ
ساختمان آرامگاه با پلان مربع شکل، دارای گنبدی مخروطی است که با خشت و گل و آجر ساخته شده‌است. این بنا در سالیان اخیر به‌طور اساسی مرمت شده‌است. بر روی قبر یک سنگ قبر قدیمی قرار دارد که بخشی از آن ترک برداشته و به جهت ساییدگی قابل خواندن نیست. در چند دههٔ اخیر به دلیل افزایش حجم زائران و بازدیدکنندگان از آرامگاه، تأسیسات زیادی مانند پارکینگ،مسجد، دفتر خدام، غرفه‌های تجاری و … در اطراف آرامگاه احداث شده‌است.