سنتور

معنی کلمه سنتور در لغت نامه دهخدا

سنتور. [ س َ ]( اِ ) نام سازی است. یکی از قدیمترین و کاملترین سازهای ایرانی که بشکل ذوزنقتین ساخته و سیمهای بسیاری بر روی آن کشیده شده است و آنرا بوسیله دو مضراب چوبی نوازند. ( فرهنگ فارسی معین ). || نوعی از ساز برای بازیچه اطفال که بر دو لب چسبانند و از یک سو بسوی دیگر کشند و در وی دمند و آوازی از آن برآرند. ( یادداشت مؤلف ).

معنی کلمه سنتور در فرهنگ معین

(سَ ) (اِ. ) از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم های بسیاری است و به وسیله دو مضراب چوبی نواخته می شود.

معنی کلمه سنتور در فرهنگ عمید

یکی از ساز های زهی که سیم های بسیار (حدود ۷۲ سیم ) بر روی آن کشیده شده و با دو مضراب چوبی بلند نواخته می شود و از قدیمی ترین سازهای ایران است.

معنی کلمه سنتور در فرهنگ فارسی

( اسم ) یکی از قدیمترین و کاملترین سازهای ایرانی که به شکل ذوزنقتین ساخته شده و سیمهای بسیار بر روی آن کشیده شده است و آنرا به وسیله دو مضراب چوبی نوازند .

معنی کلمه سنتور در دانشنامه آزاد فارسی

سَنتور
سازی از خانوادۀ سازهای زهی مضرابیِ مطلق. آن را با دو مضراب چوبی می نوازند و ازجمله سازهای متداول در اجرای رپرتوار موسیقی کلاسیک (موسیقی دستگاهی) ایران است. سنتورهای متداول به سنتور نُه خرک معروف اند؛ به این اعتبار که بر روی صفحۀ چوبی این ساز، دو ردیف نُه تایی خرک وجود دارد. از روی هر خرک چهار رشته سیم فلزی می گذرد. بنابراین، این ساز در مجموع ۷۲ سیم دارد، هجده خرک در دو ردیف نُه تایی که هر خرک دارای چهار سیم است. جعبۀ طنینی این ساز به شکل ذوزنقه است و نوازنده آن را به صورت افقی (کمی مایل به جلو) در مقابل خود قرار می دهد. وترهای چهارگانه ای که از روی هر خرک می گذرد، به صورت هم صدا کوک می شوند. بنابراین، هر خرک با سیم های چهارگانه اش یک صدای واحد در هر طرف خود دارند. سنتور قابلیت تولید ۲۷ صدای مستقل را دارد؛ که شامل نُه صدا از خرک های سمت چپ، سیم های سفید، نُه صدا از خرک های سمت راست، سیم های زرد، و نُه صدا از پشت خرک های سفید، سمت چپ خرک ها، است که ممکن است در دستگاه آوازها و مایه های گوناگون، متغیر باشد. این ساز را با دو مضراب چوبی ظریف می نوازند.

معنی کلمه سنتور در ویکی واژه

از سازهای ایرانی به شکل ذوزنقه که دارای سیم‌های بسیاری است و به وسیله دو مضراب چوبی نواخته می‌شود.

جملاتی از کاربرد کلمه سنتور

فرامرز پایور از سال ۱۳۳۳، کار خود را در وزارت فرهنگ و هنر آن زمان و از سال ۱۳۳۷ آموزش سنتور را در هنرستان عالی موسیقی ملی آغاز کرد. او اولین سنتورنوازی بود که روی سنتور، نواسازی می‌کرد و تخصص او ، تنها در پی بداهه‌نوازی نبود. به بیان دیگر، نخستین آهنگ‌سازی بود که ساز تخصصی او، سنتور بود.
تدریس سنتور در هنرستان موسیقی ملی به مدیریت حسین دهلوی، ریاست هنرستان موسیقی اصفهان ۱۳۵۰، ساخت موسیقی فیلم «شاهد» به کارگردانی «رضا علامه‌زاده» ۱۳۵۲، مدیریت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران ۱۳۵۳، ساخت موسیقی فیلم «قالی» ۱۳۵۹، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از اولین دوره جشنواره فیلم فجر به خاطر ساخت موسیقی فیلم «یا زهرا» ۱۳۶۱، ساخت موسیقی فیلم «درسی برای گنجشک» ۱۳۶۳، تألیف و انتشار کتاب «سنتور به گویش صبا» ۱۳۹۵، آلبوم موسیقی چهار فصل با صدای بیژن بیژنی، آلبوم موسیقی فصل ایثار (مشترک با گروه آهنگسازان) با صدای سیامک علیقلی، عضویت در کانون آهنگسازان سینمای ایران
صبا به ندرت برای دیدن فیلم به سینما می‌رفت، با این‌حال یکی از فیلم‌هایی که بیشتر مورد توجه او قرار گرفته بود دزد دوچرخه بود. او از میان آهنگسازان غربی بیشتر از همه به بتهوون علاقه داشت و مجسمهٔ او را در اتاقش نگهداری می‌کرد. غیر از بتهوون، بلا بارتوک، زلتان کدای و سرگئی پروکوفیف نیز از آهنگسازان مورد علاقهٔ صبا بودند. بارتوک را به دلیل این‌که آهنگ‌های محلی کشورش مجارستان را که به برخی نغمه‌های موسیقی ایرانی شباهت دارد، مورد استفاده قرار داده بود، تحسین می‌کرد. صبا در ساختنِ سازهایی همچون ویلن، تار، سه‌تار، نی و سنتور مهارت داشت و به زبان انگلیسی، فرانسوی، ترکی و عربی آشنایی کامل داشت. وی همچنین در سال‌های پایانی زندگی به آموختن زبان روسی پرداخت.
نوازنده سنتور و تنظیم کننده آلبوم دشت شقایق ها(آلبوم) 1376 موسیقی فارس
صدای سنتور حبیب سماعی در ۱۰ سالگی مورد تأیید و تحسینِ هنرمندانی نظیر: نایب اسدالله و آقا حسینقلی قرار گرفت. پس از آن، مدتی به «مدرسهٔ موزیک» به سرپرستی سالار معزز وارد شد و به تحصیل موسیقی پرداخت و با نت و تئوری موسیقی آشنا شد اما از این آموخته‌ها برای ثبتِ آثار خود بهره نبرد و به روش «سینه به سینه» هنرش را ادامه داد.
قاصدک، نام آلبومی است با صدای محمدرضا شجریان و آهنگسازی و نوازندگی سنتور پرویز مشکاتیان، که در دستگاه راست پنجگاه و دستگاه ماهور اجرا شد.
ارفع اطرایی (زادهٔ ۸ تیر ۱۳۲۰ در تهران) مؤلف و پژوهشگر موسیقی ملی ایران و نخستین بانوی مدرس و نوازندهٔ سنتور اهل ایران است.
اسماعیل واثقی (زادهٔ ۱۳۲۵ در تبریز) موسیقیدان، آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده سنتور اهل ایران است.
همچنین در اردیبهشت ۱۳۹۱ بزرگداشت ارفع اطرایی تحت عنوان «مراسم نکوداشت مقام نخستین بانوی مدرس موسیقی ایرانی و نوازنده برجسته سنتور» برگزار شد.
پرویز مشکاتیان در سال ۱۳۳۴ در نیشابور زاده شد. او مقدمات موسیقی را از شش‌سالگی نزد پدرش، حسن مشکاتیان، که استاد سنتورنوازی و آشنا با ویولن و سه‌تار بود، آموخت. در ۸سالگی اولین کنسرت خود را در دبستان امیرمعزّی نیشابور اجرا کرد. او در این اجرا چهارمضراب شور حبیب سماعی را نواخت. بعد از آن بارها در جشنوارهٔ موسیقی اردوگاه رامسر شرکت کرد و در تمامی آن‌ها به رتبه‌های ممتازی دست پیدا کرد. وی آموختن موسیقی را در طول تحصیل در زادگاهش، نیشابور پی گرفت و تا پایان دورهٔ متوسطه همچنان در پیشگاه پدر به فراگیری و تمرین مشغول بود.