سمنت

معنی کلمه سمنت در فرهنگ معین

(س مِ نْ ) [ انگ . ] (اِ. ) سیمان .

معنی کلمه سمنت در فرهنگ عمید

= سیمان

معنی کلمه سمنت در فرهنگ فارسی

سیمان
سیمان مصنوعی مخلوطی است از خاک دواری سنگ آهک که آن را در کوره های دواری می پزند . ظرفهای پخت سیمان استوانه های دواری هستند به ارتفاع ۶۳ متر و به قطر ۲ / ۴ متر . سیمان با شعله های زغال گرم میشوند و پس از درست شدن در ظرفی میریزند و در آن سرد میگردد . سیمان طبیعی را از تکلیس سنگ آهکی که در ۳٠ - ۶٠ درصد خاک رس داشته باشد به دست می آورند ولی این نوع کم مصرف است . یا سیمان مسلح . سیمانی که آن را با ریگ مخلوط کنند و در قالبهای چوبی که میله های آهنی دارد بریزند و آن پس از انجماد استحکام بسیار می یابد و در ساختمانهای سنگی به کار رود .

معنی کلمه سمنت در ویکی واژه

سیمان.

جملاتی از کاربرد کلمه سمنت

در ترکیب هایپریوتکتوئیدی (بیش از ۰٫۸٪ کربن)، کربن ابتدا به صورت ناخالصی (آخال)های بزرگ سمنتیت در مرز دانه آستنیت رسوب می‌کند تا زمانی که درصد کربن موجود در دانه‌ها به ترکیب یوتکتوئیدی (کربن ۰٫۸٪) کاهش یابد، که در آن نقطه ساختار پرلیت را تشکیل می‌دهد. برای فولادهایی که کمتر از ۰٫۸٪ کربن دارند (هیپو یوتکتوئید)، فریت ابتدا در دانه‌ها تشکیل می‌شود تا زمانی که ترکیب باقیمانده به ۰٫۸٪ کربن برسد، در این مرحله ساختار پرلیت تشکیل می‌شود.
وصف قدوخد گر طلبد کس ز منت تشبیه کنم زود بسر و وسمنت
امشب از پرتو روی تو گلستان اینجاست آرزو با سمنت دست و گریبان اینجاست
بازار روان از بدنت می کشند ناموس بهار از سمنت می کشند
طرف سمنت داده نشان از گل سوری دور نگهت گوشه نشین، بادهٔ حمرا
فریت و سمنتیت، به‌طور همزمان رسوب می‌کنند و ساختار لایه‌ای به نام پرلیت را تولید می‌کنند که به دلیل شباهت آن به صدف مروارید نامگذاری شده‌است.
وی در سال ۲۰۰۶ در سریال تلویزیونی هانا مونتانا در کنار مایلی سایروس و امیلی آسمنت ایفای نقش کرد. این مجموعه تلویزیونی از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ نامزد دریافت جایزه امی برای برنامه‌های تلویزیونی سر شب شده بود.
سرفرو کرده چو غنچه به گریبان خودی زان شمیم گل و بوی سمنت نیست لذیذ
هیچ ناخالصی (آخال) بزرگی از سمنتیت در مرزهای فولاد هیپویوتکتوئید تشکیل نخواهد شد.
دیسپلیسمنت: ۴۸۰ تن استاندارد ۵۳۸ تن در حالت پر
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به واغارشاپات، وان ایروان، لرناین آرتساخ، تسمنت آرارات، الیستا، اسپارتاک ایروان، بانانتس، دیگنیس آکریتاس، اتنیکوس اچنا، پیونیک، کیلیکا، آرارات ایروان و ویتبسک اشاره کرد.
ز دور یاسمنت سبزه سر نکرده هنوز بنفشه از سمنت سربدر نکرده هنوز
با بناگوش و آن خم گیسو کس فروشد بسنبل و سمنت
دمید بر سمنت تا ز زلف و خط سنبل مه من از شب زلفت نمود صبح قرار
چون خط مسلسل است بررق حریر از سنبل تر سلسله ها بر سمنت
ای من به فدای آن تن چون سمنت آلوده به خون من زه پیرهنت
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال تسمنت آرارات و باشگاه فوتبال اسپارتاک ایروان اشاره کرد.
فابریکه دوم سمنت در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی با تولید هزار تُن سمنت دریک روز با داشتن ۷۰۰ کارگر آغاز به کار نمود، اما اکنون در این فابریکه ۷۵۰ کارگر است. مجموع این دو کارخانه (کهنه و جدید) بترتیب ۲۰۰ تن و ۱۰۰۰ تُن تولید دارد که در تمام کشور به فروش عرضه می‌گردد.
«دوستان! جوانان! ده شب به صورت جمعیتی که غالباً سر به ده هزار و بیشتر می‌زد آمدید و اینجا روی چمن و خاک نمناک، روی آجر و سمنت لبه حوض، نشسته و ایستاده، در هوای خنک پائیز و گاه ساعت‌ها زیر باران تند صبر کردید و گوش به گویندگان دادید. چه شنیدید؟ آزادی، آزادی و آزادی.»