سلک

معنی کلمه سلک در لغت نامه دهخدا

سلک. [ س َ ] ( ع مص ) پاسپر کردن جای را. ( منتهی الارب ). || درآوردن دست خود را در جیب. ( منتهی الارب ). || درآوردن چیزی در چیزی. ( المصادر زوزنی ) ( تاج المصادر بیهقی ).
سلک. [ س ُ ل َ ] ( ع اِ ) کبک بچه خواه کبک دری باشد و خواه غیر آن. ( برهان ). کبک بچه. ( دهار )( جهانگیری ). کبک بچه یا بچه سنگخوار. ( آنندراج ).
سلک. [ س ِ / س َ / س ُ ] ( اِ ) ناودان. ( برهان ) ( رشیدی ) ( آنندراج ). ناودان و ناو مجرای کوچک آب. ( ناظم الاطباء ). || جویی که دارای آن مقدار آب باشد که آسیاب را بچرخاند. ( ناظم الاطباء ).
سلک. [ س ِ ] ( ع اِ ) ج ِ سِلکَة، رشته و رشته ای که بدان دوزند. ( منتهی الارب ). رشته را گویند عموماً و به معنی رشته مروارید و رشته سوزن باشد خصوصاً. ( برهان ). ریسمانی باشد که مروارید در آن کشیده باشند. ( اوبهی ). رشته ٔمروارید. ( دهار ) ( غیاث ) ( السامی ). رشته مروارید و رشته سوزن و صف و قطار. ( ناظم الاطباء ) :
دست و طبعش در ثنا و مدح شاه
سلک و عقد لؤلؤ گوهر کشید.مسعودسعد.در کتاب محکم... لاَّلی این سه اسم متعالی را در یک سلک نظم داده است. ( چهار مقاله ). و مصالح بلاد از سلک نظم... متفرق گردد. ( سندبادنامه ص 5 ). بوجوه حیل و انواع علل سلک جمعیت و موافقت ایشان... ( ترجمه تاریخ یمینی ص 378 ). در سعت ولاو سلک هواء جانب او است... ( ترجمه تاریخ یمینی ص 218 ).
چو شد پرداخته در سلک اوراق
مسجل شد بنام شاه آفاق.نظامی.وقت تکوین ارواج طایفه ای را در سلک سعدا کشیده است. ( جهانگشای جوینی ). در سلک صحبت چنین ابلهی... مبتلا گردیده است. ( گلستان سعدی ).
نه بی او عیش میخواهم نه با او
که او در سلک من حیفست منظوم.سعدی.دوش در سلک صحبتی بودم
گوش و چشمم بمطرب و ساقی.سعدی.و آنکه در بحر غوطه می نخورد
سلک درّ و گهر کجا یابد.ابن یمین.- سلک جواهر یا سلک لاَّلی ؛ عقد. رشته مروارید.
- || عقد دندانهای محبوب.
|| علاقه. || راه و طریق. ( ناظم الاطباء ). || شیری که اول از پستان ناقه دوشیده شود. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ).
سلک. [ س ِ ل َ ] ( اِ ) حبوبات از قبیل : عدس و نخود و ماش و لوبیا و جز آن. ( ناظم الاطباء ).

معنی کلمه سلک در فرهنگ معین

(سَ ) [ ع . ] (مص م . )۱ - در کشیدن چیزی در چیزی . ۲ - ملازم شدن با چیزی .
(س ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - نخ ، رشته ای که چیزی را بدان بکشند. ۲ - صف ، رده .
(س یا سَ ) (اِ. ) آبراهه ، ناودان .
(سُ لَ ) [ ع . ] (اِ. ) ۱ - کبک بچة نر. ۲ - بچة سنگ خوار.

معنی کلمه سلک در فرهنگ عمید

۱. رشته ای که چیزی به آن بکشند مثل رشتۀ مروارید، رشته، نخ، سیم.
۲. [مجاز] گروه، صنف.
ناودان، آبراهه.

معنی کلمه سلک در فرهنگ فارسی

رشته، نخ، سیم، رشتهای که چیزی رابه آن بکشند
( اسم ) آبراهه ناودان .
حبوبات قبل از قبیل : عدس و نخود و ماش و لوبیا و جز آن .

معنی کلمه سلک در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی سَلَکَ: برد - نفوذ داد - وارد کرد(از کلمه سلوک به معنای نفوذ کردن ، و نفوذ دادن است )
ریشه کلمه:
سلک (۱۲ بار)
(به فتح س) داخل شدن. و داخل کردن چنانکه در اقرب و مفردات و قاموس آمده است. اسلاک نیز به معنی داخل کردن است. اسلاک نیز به معنی داخل کردن است . خدائیکه زمین را برای شما گسترده و در آن برای شما راه هائی داخل کرده و قرار داده است. . چه چیز شما را داخل جهنّم کرد. . این چنین قرآن را به قلوب گناهکاران وارد کردیم. در این آیات سلک به معنی وارد کردن است. . سلک در اینجا به معنی دخول است یعنی ای زنبور عسل سپس از تمام میوه‏ها بخور و به آسانی به راه پروردگارت داخل شو. عسل بساز. * . ممکن است «ینابیع» مفعول دوم سلک باشد راغب تعدیه به دو مفعول را از بعضی نقل می‏کند و شاید در آن «فی» مقدّر باشد یعنی خدا از آسمان آبی نازل کرد و آن را در چشمه‏های زمین وارد نمود. همچنین است .

معنی کلمه سلک در ویکی واژه

در کشیدن چیزی در چیزی.
ملازم شدن با چیزی.
نخ، رشته‌ای که چیزی را بدان بکشند.
صف، رده.
کبک بچة نر.
بچة سنگ خوار.
آبراهه، ناودان.

جملاتی از کاربرد کلمه سلک

سازمان ملل در مارس ۲۰۱۳ نسبت به امکان نسل‌کشی در جمهوری آفریقای مرکزی هشدار داد. پس از آن دولت وقت ایالات متحده نیز نسبت به وقوع چنین اتفاقی ابراز نگرانی کرد. سلکا و آنتی بالاکا در ژوئیه ۲۰۱۴ پیمان آتش‌بس امضا کردند، اما خشونت‌ها هنوز ادامه دارد. اکنون اگرچه جمهوری آفریقای مرکزی رسماً کشوری یکپارچه محسوب می‌شود، اما در واقع به دو بخش شمالی (تحت کنترل سلکا) و جنوبی (تحت کنترل آنتی بالاکا) تقسیم شده.
در اسلکور برنامه مدونی برای بروز رسانی و پشتیبانی از ویرایش‌های منتشره وجود ندارد و در ذیل توسعه غلتان توزیع بروزرسانی و پشتیبانی لازم صورت می‌پذیرد.
ماه و اختر گهر سلک تو باد لوح خور پی سپر کلک تو باد
تلستار اولین توپ جام جهانی بود که از ایکوساهدرون که اکنون آشناست برای طراحی خود استفاده کرد که متشکل از ۱۲ پنج ضلعی سیاه و ۲۰ پنل شش ضلعی سفید بود. پیکربندی ۳۲ پنلی در سال ۱۹۶۲ توسط سلکت اسپورت، معرفی شده‌بود، و همچنین در لوگوی رسمی برای جام جهانی ۱۹۷۰ مورد استفاده قرار گرفت. الگوی سیاه و سفید، برای کمک به دید در پخش تلویزیون سیاه و سفید (تلویزیون رنگی هنوز در سراسر جهان در طول این زمان نادر بود)، مورد استفاده قرار گرفت.
انجم سپها گر ز درت گوشه گرفتم برداشتم از سلک خدم کار اهم را
به مدحش گرچه کم گفتم ولی زان گونه در سفتم که در سلک غزل جا داده‌ام غالب به دیوانش
احمد پس از بازگشت از عراق، به تحصیل علوم دینی و دیدار از خانواده‌های زندانیان و تبعیدیان و انتقال پیام‌ها و سفارش‌های پدرش به منسوبان و نمایندگان شرعی خمینی در ایران و تنظیم امور بیت پدرش در قم می‌پرداخت. در پایان سال ۱۳۴۵ دوباره عازم عراق می‌شود و این بار مخفیانه از طریق خرمشهر به آن سوی مرز می‌رود و پس از یک هفته، خود را به نجف می‌رساند. در همین سفر است که او رسماً به سلک روحانیت درمی‌آید و «عمامه» را، به دست پدرش بر سر می‌نهد.
اولین کتاب نورعلی الهی به نام برهان‌الحق در سال ۱۳۴۲ شمسی انتشار یافت. این کتاب اولین بررسی مستند و جامع از تاریخ، منشأ، اعتقادات، اصول بنیادین، اصل آئین و مرام اهل حق است. انتشار «برهان‌الحق» در تاریخ اهل حق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا اصول این مسلک تا قبل از انتشار «برهان‌الحق» تدوین نشده بود.
↵- بخش جذابی که در ورژنهای اخیر بیشتر به چشم می‌خورد قابلیت سلکت سریع و آسان در زیر مجموعه سابجکت سلکت است که باعث سرعت بیشتر کار بر روی تصاویر می‌شود.
سلک فلک ناظم انجم نبود پشت زمین حاصل مردم نبود
مبر در سلک هستی نام جامی کزان مسکین بجز نامی نمانده ست
فغان و آه ازین مردمانِ بی‌ناموس امان ز مسلکِ این فرقهٔ کله‌بردار
در سلک بندگانت گر نیست نام ما را در نامه گدایان، باشد که نام باشد
ز گفتار او سلکت آمد بجوش بدو گفت کای مرد پاکیزه هوش
کرده در کار ملک و ملّت و ملک درّ قران کشیده اندر سلک
ططری زمانی از دنیا رفت که در سالهای آخر عمر به همراهی با سران جنبش سبز و همراهی با حزب اعتماد ملی و دیگر اصلاح طلبان افتخار می‌نمود… در جلساتی، کنار مهدی کروبی و هادی غفاری حضور پیدا نمود و انتقادات صریحی نسبت به ولایت فقیه بیان نمودند… او تا آخر عمر نیز از این مرام و مسلک تبری نجست و به همراهی آنها افتخار نمود. بعد از فوت او در کنار سران جنبش سبز (خاتمی و کروبی و …) برخی مسؤلین همچون رئیس مجلس، معاون اول رئیس‌جمهور و غیره نیز به احترام او پیام صادر نمودند؟!...
جهان بحکم تو بادا چنانک گر خواهی کند اشارت تو بسته بر قضا مسلک