سردبیر

معنی کلمه سردبیر در لغت نامه دهخدا

سردبیر. [ س َ دَ ] ( اِ مرکب ) سردسته نویسندگان. کسی که رهبری نویسندگان مجله یا روزنامه را داشته باشد. شخصی که مقالات و خبرها و همه امور تحریری روزنامه یا مجله زیر نظر او تهیه و تنظیم شود. ( فرهنگ فارسی معین ).

معنی کلمه سردبیر در فرهنگ معین

(سَ. دَ ) (اِمر. ) شخصی که مقالات و اخبار روزنامه یا مجله زیر نظر او تهیه و تنظیم شود.

معنی کلمه سردبیر در فرهنگ عمید

کسی که مقالات و اخبار روزنامه یا مجله زیر نظر او تهیه و تنظیم شود و بعد از صاحب امتیاز و مدیر دارای اختیارات برای اداره کردن امور روزنامه و حک و اصلاح مطالب آن باشد.

معنی کلمه سردبیر در فرهنگ فارسی

( صفت ) شخصی که مقالات و خبرها و همه امور تحریری روزنامه یا مجله زیر نظر او تهیه و تنظیم میشود .

معنی کلمه سردبیر در ویکی واژه

redattore
شخصی که مقالات و اخبار روزنامه یا مجله زیر نظر او تهیه و تنظیم شود.

جملاتی از کاربرد کلمه سردبیر

ادوارد فلسنتال (زادۀ ۱۹۶۶) روزنامه‌نگار آمریکایی است. وی هم‌اکنون به عنوان سردبیر مجله تایم که یک مجله خبری هفتگی است، فعالیت می‌کند.
احمد شاکری (زاده ۱۳۵۳، تهران) نویسنده و منتقد ادبی ایرانی و سردبیر فعلی فصلنامه قلم است.
آرارات (ارمنی: Արարատ) روزنامه ارمنی‌های لبنان و ارگان رسمی حزب سوسیال دموکرات هنچاکیان ارمنیان در لبنان می‌باشد. این روز در چهار صفحه منتشر می‌شود و سردبیر ارشد آن از سپتامبر ۲۰۱۲، آنی یپرمیان می‌باشد.
در سال‌های ۷۳–۱۹۷۱ در تلویزیون ارمنستان بعنوان سردبیر ارشد کار کرده و در بین سال‌های ۷۵–۱۹۷۳ قسمت ادبی ماهنامه «گارون» را اداره کرده و از سال ۱۹۷۶ به بعد معاون سردبیر همین ماهنامه است.
احمد مدحت (۱۸۴۴–۲۸ دسامبر ۱۹۱۲) روزنامه‌نگار، نویسنده، مترجم و ناشر عثمانی در دوره تنظیمات بود. او در آثارش به احمد مدحت افندی شناخته می‌شد تا خود را از سیاستمدار معاصرش، مدحت پاشا، متمایز کند. احمت میتهات افندی نام خود را از احمد شفیک میتهات پاشا گرفت چراکه مدتی به عنوان سردبیر رسمی روزنامه او، ولایت دانوب، کار می‌کرد.
پس از توقف انتشار روزنامه اعتماد ملی هادی حیدری به مطبوعات دیگر رفت و پوریا عالمی تجربه انتشار صفحه طنز شبنامه را در هفته‌نامه ایراندخت، هفته‌نامه چلچراغ و با اسم چل‌کلاغ و در هفته‌نامه پیک سبز ادامه داد. شهرام شهیدی پس از شبنامه در روزنامه‌های گوناگون قلم زد و سالها ستون تاریکخانه را در روزنامه اعتماد نوشت. وی ابتدا معاون سردبیر و از سال ۱۳۹۵ سردبیر ماهنامه طنز و کارتون خط خطی شد. وی از سال ۱۳۹۳ تاکنون در روزنامه شهروند ستون روزانه طنز دارد. همچنین از سال ۱۳۹۸ ستون ضدآرمان را در روزنامه آرمان ملی منتشر می‌کند
در ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۲، احمد آلتان پست خود به عنوان سردبیر ارشد طرف استعفا داد.