سرخ‌پوست

معنی کلمه سرخ‌پوست در لغت نامه دهخدا

سرخ پوست. [ س ُ ] ( ص مرکب ، اِ مرکب ) نام طایفه ای است. نژاد سرخ. یکی از نژادهای پنجگانه بشر. هندیان آمریکای شمالی. وجه تسمیه آنان بدین نام آن است که ایشان پوست بدن خود را با گل سرخ رنگ میکنند. رنگ بدنشان بیشتر خرمایی است. آنان به قبایل متعدده تقسیم شده اند و بسیار جنگجو و در شکار ماهر و در سواری زبردست هستند و زندگی سختی را در میان جنگلها ادامه میدهند. پس از آنکه با کمال یأس مدتها با اروپاییان جنگیدند عاقبت آرام گرفتند و در منطقه هندی در مغرب امریکای شمالی مستقر گردیدند. ( یادداشت محمد معین ).

معنی کلمه سرخ‌پوست در فرهنگ عمید

ساکنان بومی آمریکا که پوستی به رنگ قهوه ای روشن دارند و اکنون نسلشان رو به انقراض است.

معنی کلمه سرخ‌پوست در فرهنگ فارسی

نام طایفه ایست نژاد سرخ یکی از نژاد پنجگانه بشر .
آنکه پوست بدن سرخ رنگ است، مردمی ازنژاداحمر

معنی کلمه سرخ‌پوست در فرهنگستان زبان و ادب

{Indus, Ind, Indian} [نجوم] صورت فلکی آسمان جنوبی (southern sky ) که پرنورترین ستارۀ آن از قدر 3/1 است

معنی کلمه سرخ‌پوست در ویکی واژه

صورت فلکی آسمان جنوبی (southern sky) که پرنورترین ستارۀ آن از قدر ۳/۱ است.

جملاتی از کاربرد کلمه سرخ‌پوست

همان‌طور که در بسیاری از افسانه‌های سرخ‌پوستان بومی آمریکا دیده می‌شود، داستان‌های آفرینش زمین-غواص با موجوداتی آغاز می‌شوند که در حالت خواب یا حالت تعلیق در قلمرو اولیه به سر می‌برند. زمین-غواص یکی از اولین موجوداتی است که بیدار می‌شود و با ساختن سرزمین‌های مناسب، پایه‌های لازم را برای آفرینش آینده ایجاد می‌کند. در بسیاری از موارد، این داستان‌ها مجموعه‌ای از تلاش‌های ناموفق برای ساختن زمین را قبل از یافتن راه‌حل شرح می‌دهند.
او مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی خود را در سال ۱۹۹۵ از دانشگاه سرخ‌پوستان غربی گرفت.
در آمریکا قفقازیان و سرخ‌پوستان بالاترین نرخ خودکشی را دارند. سیاه‌پوستان نرخ متوسط و اسپانیایی‌تباران نیز کم‌ترین نرخ خودکشی را دارند. با این حال مردان آمریکایی اصیل ۱۵ تا ۲۴ سال بالاترین نرخ خودکشی را دارند.
اقلیت‌های قومی از نظر قومی یا نژادی با گروه اکثریت متفاوت هستند. اقلیت‌ها ممکن است هم از نظر فیزیکی و هم از نظر قومی از گروه اکثریت متمایز باشند. اهالی هند غربی و آسیایی‌ها در بریتانیا؛ سرخ‌پوستان و سیاهان آمریکا از این‌گونه اقلیت‌ها هستند. چنان‌چه گروه اقلیت از نظر ویژگی‌های نژادی مانند رنگ پوست از گروه اکثریت متمایز باشد، اقلیت نژادی نامیده می‌شود.[نیازمند منبع]
ستایش اوباما از «گاو نشسته»، بزرگ قبیله سرخ‌پوستی سو که در نبرد معروف لیتل بیگ هورن، جرج آرمسترانگ کاستر، ژنرال آمریکایی را کشت با اعتراض راست‌گرایان آمریکایی روبه‌رو شده‌است.
در ۱۷۷۸، هَند به لناپ حمله کرد و در یک عملیات نظامی؛ مادر، برادر و چند تن از فرزندان کاپیتان پایپ را کشت. به دلیل عدم تمایز میان گروه-های بومی آمریکا، هَند به لناپ که بی‌طرف بود، حمله کرد. در حالی که تلاش می‌کرد تا تهدید سرخ‌پوستان را برای مهاجران در اوهایو کاهش دهد؛ زیرا قبایل دیگری مانند شاونی، با بریتانیایی‌ها متحد شده بودند.
با ایجاد استان جورجیا در ۱۷۳۲، مستعمرات سیزده‌گانه که در آینده به ایالات متحده آمریکا تبدیل شدند، کامل شده و توسط بریتانیا به عنوان متعلقات فرادریایی اداره می‌شدند. همه مستعمرات دولت‌های محلی خودشان را داشتند، با انتخاباتی که بیشتر مردان آزاد می‌توانستند در آن شرکت کنند. با نرخ باروری شدیداً بالا، نرخ مرگ پایین و مهاجرت گسترده، جمعیت مستعمرات به شدت افزایش پیدا می‌کرد و سرخ‌پوستان تقریباً کم جمعیت در اقلیت قرار گرفتند. جنبشی برای احیای ارزش‌های مسیحی موسوم به بیداری بزرگ در دهه‌های ۱۷۳۰ و ۱۷۴۰ به راه افتاد که علاقه به دین و البته آزادی دینی را افزایش داد.
نام «آرکانزاس» و نام ایالت کانزاس از یک ریشه است. «کَنسا» نام یک قبیلهٔ سرخپوست است که همراه با قبایل «سو» در دشت برزگ زندگی می‌کردند. واژهٔ «آرکانزاس» خود تلفظ فرانسوی واژهٔ «آکاکازه» است. این واژه به زبان «کوواپاو» می‌باشد و به معنای «سرزمین مردمان پایین رودخانه» است. همچنین در زبان «سویی» به معنای «مردمان باد جنوبی» است. تلفظ صحیح نام این ایالت در زبان انگلیسی، آرکِنسا است ولی تلفظ فرانسوی این کلمه سرخ‌پوستی، یعنی آرکانزاس هم به کار برده می‌شود.