سراشیب

معنی کلمه سراشیب در لغت نامه دهخدا

سراشیب. [ س َ ] ( ص مرکب ، اِ مرکب ) نشیب گاه و پستی. ( آنندراج ). سرازیری. مقابل سربالا :
ترا نفس رعنا چو سرکش ستور
دوان میبرد تا سراشیب گور.سعدی.

معنی کلمه سراشیب در فرهنگ معین

(سَ ) (ص مر. ) نک سرازیر.

معنی کلمه سراشیب در فرهنگ عمید

۱. دارای شیب، نشیب دار.
۲. (قید ) رو به پایین.
۳. (اسم ) سرازیری.

معنی کلمه سراشیب در فرهنگ فارسی

نشیب دار، روبپایین، سرازیر، سراشیبی
۱ - ( صفت ) دارای شیب با نشیب . ۲ - آنچه که رو به پایین باشد سرازیر : راننده ماشین را در سراشیب جاده با سرعت عجیبی پیش می برد .
( سر آشیب ) نشیب گاه و پستی سرازیری

معنی کلمه سراشیب در ویکی واژه

نک سرازیر.

جملاتی از کاربرد کلمه سراشیب

کارگردان اصلی و بانیان پشت پرده در اعطای امتیاز، دو نفر بودند که به دلیل مطامع شخصی خویش، کشور را به سراشیبی هلاکت و سقوط کشاندند. این دو نفر میرزا حسین‌خان سپهسالار و میرزا ملکم‌خان ناظم‌الدوله بودند که با نفوذ خود، زمینهٔ اعطای تمام ثروت و منابع طبیعی و اقتصادی کشور را به یک سرمایه‌دار خارجی فراهم کردند.
پیترو دلاواله در سفرنامه‌اش این‌گونه از اسلام‌آباد یاد می‌کند: «روز شنبه چهاردهم، بعد از اینکه سراشیبی تندی را پیمودیم؛ بر روی چمن‌زار وسیعی که از تپه‌های متعدد و زیبا احاطه شده و یکی از زیباترین مناظری بود که در عمرم دیده بودم، چادر زدیم. نزدیک‌ترین ده که بر روی تپهٔ کوتاهی بنا شده و آبشاری از وسط آن می‌گذشت، هارون‌آوا نامیده می‌شد، که بعضی‌ها به غلط، به آن هارون‌آباد می‌گفتند.»
هنگامی که حکومت کمونیستی افغانستان در آغاز دهه هفتاد خورشیدی (دهه نود میلادی)، در سراشیبی سقوط قرار گرفت و نجیب الله، آخرین رئیس‌جمهور نظام کمونیستی افغانستان، پذیرفت که حکومت را به شورای رهبری مجاهدین بسپارد، درست ۹ روز پیش از ورود مجاهدین به کابل، اسماعیل خان به همراه نیروهای تحت امرش، وارد شهر هرات در غرب کشور شد و کنترل آن را در دست گرفت.
از سال 2004، شیفرر دیگر قادر به کسب رتبه های برتر در مسابقات جام جهانی نبود، اما در عوض در وسط دسته به پایان رسید. در فصل 06-2005 بهترین نتیجه او کسب مقام نهم در وال گاردنا بود .  در طول دوران حرفه‌ای خود، او در مجموع هشت مسابقه جام جهانی را برد، هفت مسابقه در سراشیبی و یک بازی در سوپر جی.
چون تافته ماری شده ازکوه سراشیب فتراک تو آویخته از زین تکاور
باتو تارا آتشفشان چینه‌ای و جزیرهٔ کوچک دورافتاده‌ای در دریای فلورس در حدود ۵۰ کیلومتری شمال جزیره لمباتا است که در شرق خود سراشیبی خندق‌مانندی شبیه به سیارا دل فوکوی آتشفشان استرومبولی در ایتالیا دارد. این آتشفشان که در شمال قوسی آتشفشانی واقع شده است ۷۴۸ متر ارتفاع داشته و دامنه‌هایش تا ۵۰ متری نوک آن پوشیده از گیاهان است.
در پارالمپیک ۲۰۱۴، فرانتسوا در اسلالوم و سوپرترکیبی مدال طلا گرفت و همچنین در سوپر جی روز جمعه ۱۴ مارس، موفق شد اتریینگتون را شکست دهد و مدال طلا بگیرد. بعداً در همان مکان برای اسکی سراشیبی مدال برنز گرفت.
از لحاظ تاریخی، تعداد اتوبوس‌های سطح پایین در اروپا بیشتر از اتوبوس‌های موجود در بازارهای امریکا وکانادا بوده‌است. بعضی می گویند که اتوبوس‌های اروپایی راهرو پایین بودند نه سطح پایین زیرا صندلی‌های آن‌ها همه بر یک سکو قرار داشتند. از این شیوه معمولاً در امریکای شمالی استفاده نمی‌شود. با این وجود، بیشتر مدل‌های جدید اتوبوس‌های شهری اروپایی کفی صاف و هموار بین درهای اول و دوم دارند (بعضی از آن‌ها در قسمت درب‌ها دارای سراشیبی هستند).