سرآشپز
معنی کلمه سرآشپز در فرهنگستان زبان و ادب

سرآشپز

معنی کلمه سرآشپز در فرهنگستان زبان و ادب

سرآشپز
{headchef, chef} [گردشگری و جهانگردی] شخصی که در غذاخوری ها/ رستوران های مستقل یا غذاخوری مهمان خانه ها/ هتل ها مسئولیت تهیۀ انواع غذاها را بر عهده دارد

معنی کلمه سرآشپز در دانشنامه عمومی

سرآشپز. سرآشپز فردی است که در یک رستوران یا آشپزخانه بزرگ مثل آشپزخانه های غذاخوریها، هتلها، کشتی ها، غذاخوری جاهای نظامی و غیره، به صورت حرفه ای آشپزی می کند و سرپرستی آشپزهای دیگر را به عهده دارد.
افراد به نام در این حرفه کسانی مانند جیمی اولیور، اندرو زیمرن و آنتونی بوردین هستند.
سرآشپز (فیلم). سرآشپز ( فرانسوی: Comme un chef ) یک فیلم در ژانر کمدی به کارگردانی دنیل کوئن است که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به ژان رنو، ژولین بواسلیه، مایکل یون، پی یر ورنیه، و سانتیاگو سگورا اشاره کرد.

جملاتی از کاربرد کلمه سرآشپز

در مسکو سرآشپز ولادیمیر لنین شد. پس از مرگ لنین در سال ۱۹۲۴، پوتین برای بیوه‌اش نادژدا کروپسکایا و خواهرش تا سال‌ها بعد آشپزی کرد. در این مدت پوتین گهگاه برای جوزف استالین هم آشپزی می‌کرد. پوتین به احتمال زیاد در استخدام اِن‌کاوه‌ده، سلف پلیس مخفی کا‌گ‌ب، خدمت می‌کرد. پس از مرگ کروپسکایا در سال ۱۹۳۹، پوتین به عنوان سرآشپز در پانسیون حزب کمونیست مسکو در ایلینسکی، استان مسکو، کار کرد.
صاحبان رستوران الون مدیسون پارک سرآشپز دانیل هوم هستند. این رستوران در نیویورک کار خود را در سال ۲۰۱۰ با رتبه پنجاهم در فهرست پنجاه رستوران برتر جهان آغاز کرد و از آن زمان تا کنون در حال پیشرفت در این فهرست بوده‌است.
سرآشپز آمریکایی دیویند کینچ دربارهٔ او گفته‌است: «او تنها سرآشپزی است که تا به حال دیده‌ام و می‌توانم به صراحت وی را هنرمند واقعی بنامم.» رستوران او آرپژ از سال ۱۹۹۶ تا کنون یک رستوران سه‌ستارهٔ میشلن است.
اسپریدون پوتین تا اندکی پیش از مرگش در ۸۶ سالگی اش در مسکو، روسیه اتحاد جماهیر شوروی، به عنوان سرآشپز کار می‌کرد.
او دومین متولی موقوفه بیمارستان نجمیه بود که توسط مادرش نجم السلطنه تأسیس شده بود. با همه این تلاش‌ها، او هرگز عامل انسانی را فراموش نکرد و صدها نفر را برای آموزش خارج از کشور با هر شغلی که به کار گرفتند، فرستاد؛ بنابراین، در این فعالیت‌ها، تعداد زیادی از متخصصان در زمینه‌های مختلف مانند مدیریت هتل، سرآشپزها، پزشکان، پرستاران، مهندسان مکانیک، مهندسین برق، تکنسین‌های رایانه و غیره وجود داشتند.
«سرآشپز کاریکاتور تقدیم می‌کند»، «پاسخگوی اجتماعی کاریکاتور پاسخ میدهد»، «شوخی هفته»، «میون کلامتون شکر»، «کلاس تقویتی»، «انشاهای یک بچه مدرسه‌ای»، «از من بپرس بهت میگم»، «شوخی با نشریات»، «آلبوم هفته»، «معرکه گیری»، «نیازمندیهای کاریکاتور»، «حرف‌های بیکاری» و «خبرهای داغ داغ و سرد سرد».
همین قسمت باعث شد که آیزاک هیز که در نقش صدای سرآشپز، با این مجموعه تلویزیونی همکاری می‌کرد و به این مکتب تعلق دارد، با این مجموعه قطع همکاری کند.
آدام سپس به سراغ کونتی یکی دیگر از دوستان خود رفته و با سرآشپز او (هلنا) آشنا می‌شود و از هلنا می‌خواهد که بعد این با او کار کند.
سمیرا جنت‌دوست یک سرآشپز ایرانی است که بابت فعالیت‌هایش در زمینهٔ آموزش آشپزی شناخته می‌شود.
پورنوگرافی در این سرویس مجاز است. در واقع، وب سایت عمدتاً توسط مدل‌های پورنوگرافی، هم آماتور و هم حرفه ای استفاده می‌شود، اما همچنین دارای یک بازار با سرآشپزها، علاقه مندان به تناسب اندام و نوازندگان است. بدون توجه به محتوای مصرفی، کاربران برای ثبت نام باید ۱۸ سال داشته باشند.