ستونه

معنی کلمه ستونه در لغت نامه دهخدا

ستونه. [ س ِ ن َ / ن ِ ] ( اِ ) حمله کردن شاهین و بحری و اندازه نمودن باز و باشه و امثال آن باشد بجانب باولی ، و باولی جانوری را گویند که بعضی از پر و بال او کنده باشند و در پیش باز و شاهین نو رسانیده و تازه به کار درآورده سر دهند تا به آسانی بگیرد. ( برهان ). حمله نمودن و اندازه کردن بحری و شاهین شکاری بجانب شکار خود. ( انجمن آرا ). || گریز و گریختن و بعربی فرار گویند. ( برهان ). گریز و فرار. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). || ستون ( پهلوی «ستونک » ) . بمعنی تنه درخت است. رجوع کنید به ستون. ( حاشیه برهان قاطعچ معین ). موجه آب. ( برهان ) ( آنندراج ) :
دریای دیده را چو بشوید غمت ازآن
تا سقف آسمان برسد هر ستونه ای.زکی مراغه ای ( از رشیدی ).- ستونه آسیا ؛ محور. میخی که آسیا و چرخ بر آن میگردد. قطب. قطبه. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه ستونه در فرهنگ معین

(سُ نِ یا نَ ) [ په . ] ۱ - ستون . ۲ - حمله و گریز در مسیری مستقیم و ستون مانند.

معنی کلمه ستونه در فرهنگ عمید

۱. ستون مانند.
۲. (اسم مصدر ) حرکت و حمله یا گریز به خط مستقیم و ستون مانند.

معنی کلمه ستونه در ویکی واژه

ستون.
حمله و گریز در مسیری مستقیم و ستون مانند.

جملاتی از کاربرد کلمه ستونه

ورودی بنا از دو طرف است. بنای اصلی آن در ضلع جنوبی حیاط واقع شده‌است. ایوان بزرگی با شش ستون در ضلع شمالی بنا قرار گرفته، ستونهای آن به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر کاشیکاری شده که کاشی‌های استفاده شده در این بنا مربوط به دوره قاجاریه است. کاشی کاری دوران قاجار
در سال‌های بعد، بیندا مربی تیم ملی ایتالیا شد. تحت مربیگری او فائوستو کوپی، جینو بارتالی و گاستونه ننچینی برندهٔ تور دو فرانس شدند.
و تخت سلاطین با ستونهایشان بسویش می رفتند
چو اوتاد در سجده افتاد سقف چو ابدال گشته ستونها دوتا
ستونهای آن خیمه ها زیر خاک ز هم ریخته چون رمیم عظام
روان چتر و خرگاه آراستند بخدمت ستونها بپا خاستند
این اثر شامل یک ساختمان چهار طاقی آجری با هشت ستون، و سقفی گنبدی است که بر روی این ستونها زده شده. این بنا بر بالای تپه‌ای در دوازده کیلومتری جنوب شرقی سیرجان و در کنار جادهٔ سیرجان -بافت، در سه کیلومتری شرق امامزاده علی و قلعه سنگ قرار دارد.
استونهاون شهری در اسکاتلند است. این شهر در منطقه ابردین‌شیر در شمال شرق این کشور قرار گرفته است و جمعیت آن حدود یازده هزار نفر است. این شهر در 24 کیلومتری ابردین قرار گرفته است.
در آخرین تغییرات روزنامه اعتماد ملی پیش از انتخابات ۱۳۸۸ صفحه روزانه طنز شبنامه در صفحه ماقبل آن منتشر می‌شد. بالای این صفحه نوشته شده بود شبنامه: نخستین صفحه روزانه طنز مطبوعات ایران. دبیر طرح این صفحه هادی حیدری و دبیر طنز آن پوریا عالمی بود. صفحه طنز شبنامه هر روز با ستون‌های طنز و تصاویر و کاریکاتورهای گوناگونی منتشر می‌شد. همایون حسینیان، احمد خدایی، جلال سعیدی، شهرام شهیدی، رؤیا صدر، مهدی طوسی، سیامک ظریفی، پوریا عالمی، گیسو کمندی، مسعود مرعشی، مجتبوی نایینی، حسین یعقوبی و… از نویسندگان این صفحه بودند. ستون طنز فال قهوه و آگهی‌های مادر رجب به قلم پوریا عالمی از جمله ستونهای این صفحه بودند.
از رفعت گر کند بر چرخ دعوا ستونهایش گواه پای بر جا
آن ستونهای خللهای جهان آن طبیبان مرضهای نهان
سپس پیامی از اوبی‌وان به دست آن‌ها می‌رسد که نشان می‌دهد او به دست رهبر جدایی طلبان، کنت دوکو اسیر شده‌است. آناکین و پدمه برای کمک به او به سیاره جئونوسیس می‌روند. اما خودشان هم به دست جدایی طلبان، اسیر می‌شوند. هر سه آن‌ها به مرگ محکوم شده و برای این منظور در نمایشی هراس‌آور، آن‌ها را در میدانی بزرگ به ستونهای سنگی می‌بندند، تا طعمه چند جانور عظیم‌الجثه شوند ولی در آخرین لحظه آن‌ها به کمک دو استاد جدای، مِیس ویندو و یودا و گروهی از سپاهیان کلون‌ها نجات پیدا می‌کنند. در آخر این داستان، آناکین و پدمه در مراسمی پنهانی در سیاره نابو ازدواج می‌کنند و تنها شاهد آنها، دو دروید وفادارشان آر تو-دی تو و سی تری پی او هستند.
نرده‌ها، سرستونهای منقش، ارسی‌ها و پنجره‌ها همه آثاری هنری هستند و تزئینات در شکل‌گیری معماری زیبای این روستا نقش بسیار مهمی دارد.
به کرده ستونها بزرگ آهنین سر اندر هوا و بن اندر زمین
در عهد عتیق زمین همواره به صورت سطحی تخت که در آب شناور است تصور می‌شود. بر اساس کتاب مقدس انتهایی برای زمین وجود دارد که در آن بهشت بر روی ستونهایی قرار داده شده‌است. کتاب ایوب زمین را به صورت چادری بسیار بزرگ تصور می‌کند.
اتاق و ایوان از سفال و ستونها نمایی از سنگ دارند. داخل بقعه تاریک است و این امر بر حالت عرفانی و روحانی آن می‌افزاید.
قالُوا أُوذِینا بنی اسرائیل دیگر باره بنالیدند بموسی از رنج و عذاب فرعون، گفتند: اوذینا بالقتل الاول من قبل ان تأتینا بالرّسالة و من بعد ما جئتنا بالرّسالة باعادة القتل و بالاتعاب فی العمل و اخذ المال. و این آن بود که فرعون ایشان را فرا کارهای دشخوار داشته بود. قومی را فرمود که از کوه سنگ می‌آرند بپشت و گردن خویش، و از آن سنگ ستونها میسازند و میتراشند، و از آن قصرها و بناها از بهر فرعون می‌سازند، و قومی را فرمود تا خشت میزدند و آن را می‌پختند و در بناهای آن خشت پخته بکار می‌بردند.
بهشتی بود قصرِ آسمان سای ستونهایش به ساق عرش همپای
ببستی تن من به بند گران ستونها و مسمار آهنگران
در ضلع جنوبی بقعه اصلی، در ضلع غربی و نیز جنوب محوطه، چهار ایوان صفه مانند با سقف و ستونهای چوبی وجود دارد که برای استراحت زائران در فصل گرما کاربرد دارند. این ایوانها افزوده‌های بعدی مجموعه هستند.