ستایش

ستایش

معنی کلمه ستایش در لغت نامه دهخدا

ستایش. [ س ِ ی ِ ] ( اِمص ) اسم مصدر از ستاییدن و ستودن. پهلوی «ستایشن ». ( حاشیه برهان قاطع چ معین ). دعا و ثنا و شکر نعمت و مدح و نیکویی گفتن و ستودن و آفرین. ( برهان ) ( غیاث ) ( آنندراج ). حمد. ( منتهی الارب ) ( ترجمان القرآن ). مدیح. مدحة. ثناء. ( منتهی الارب ) ( دهار ). مقابل نکوهش :
ستایش خوش آیدش بر هر هنر
نکوهش نبایدش خود زیچ در.بوشکور.بدو گفت رودابه کای شاه زن
سزای ستایش بهر انجمن.فردوسی.نخست آنکه کردی ستایش مرا
بنامه نمودی نیایش مرا.فردوسی.همه جهان پدرش را ستوده اند و پدر
چو من ستایش او را همی کند تکرار.فرخی.مقرر گردد که هر کس که خرد وی قوی تر، زبانها در ستایش او گشاده تر. ( تاریخ بیهقی ). در ستایش وی سخن دراز داشتم. ( تاریخ بیهقی چ ادیب ص 262 ).
بمیدان دانش بر اسب هنر
نشین و ببند از ستایش کمر.اسدی.موبد موبدان پیش ملک آمدی... و ستایش نمودی و نیایش کردی. ( نوروزنامه ). سپاس و ستایش مر خدای را عز و جل که جلال و آثار قدرت او بر چهره روز روشن تابانست. ( کلیله و دمنه ).
خاقانی از ستایش کعبه چه نقص دید
کز زلف و خال گوید و کعبه برابرش.خاقانی ( دیوان چ سجادی ص 219 ).ستایشت بحقیقت ستایش خویش است
که آفتاب ستا چشم خویش را بستود.مولوی.احمق را ستایش خوش آید چون لاشه ای که در کعبش دمند فربه نماید. ( گلستان ).

معنی کلمه ستایش در فرهنگ معین

(س یِ ) [ په . ] (اِمص . ) ۱ - مدح . ۲ - پرستش . ۳ - شکر، سپاس .

معنی کلمه ستایش در فرهنگ عمید

۱. ستاییدن، ستودن، مدح، ثنا.
۲. خوبی و نیکویی کسی یا چیزی را گفتن.
* ستایش کردن: (مصدر متعدی ) ستودن، مدح کردن.

معنی کلمه ستایش در فرهنگ فارسی

اسم مصدرازستاییدن، ستودن، مدح، ثنا، خوبی ونیکی
( اسم ) ۱ - نیکویی گفتن مدح آفرین گویی . ۲ - شکر نعمت شک گزاری .

معنی کلمه ستایش در فرهنگ اسم ها

اسم: ستایش (دختر) (فارسی) (مذهبی و قرآنی) (تلفظ: setāyeš) (فارسی: ستايش) (انگلیسی: setayesh)
معنی: شکرگزاری ( به درگاه خداوند )، تمجید، ستودن، حمد و سپاس خداوند، مدح کردن، تعریف، مدح، تعریف و تمجید شدن، سپاس حمد خداوند، تمجید شدن

معنی کلمه ستایش در دانشنامه عمومی

ستایش ( به انگلیسی: Adoration ) عبارت است از احترام، بزرگداشتن، سپاس، تحسین شدید یا عشق در یک شخص، مکان یا چیز خاص. این اصطلاح از کلمه لاتین adōrātiō به معنای «ادای دین یا پرستش کسی یا چیزی» گرفته شده است.
در اروپای غربی، مراسم بوسیدن دست فرمانروا و برخی اعمال دیگر که در حالت زانو زدن انجام می شود را می توان به عنوان ستایش توصیف کرد.
ستایش (فیلم ۲۰۱۳). ستایش ( انگلیسی: Adoration ) که با نام عشق ورزیدن ( Adore ) در انگلستان، آمریکا و همچنین نام های دو مادر و مادران عالی در پخش جهانی، شناخته می شود؛ فیلمی در ژانر درام، رومانتیک به کارگردانی آن فونتن و محصول مشترک استرالیا و فرانسه است.
از بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند، می توان از نائومی واتس، رابین رایت، خاویر ساموئل، جیمز فرش ویل، بن مندلسون، جسیکا تووی و سوفی لوو نام برد.
فیلمنامه این اثر نوشتهٔ آن فونتن اقتباسی از کتاب مادربزرگ ها، اثر دوریس لسینگ که در سال ۲۰۰۳ نوشته شده است؛ و کریستوفر همپتون آن را با فیلمنامه منطبق کرده است. نمایش افتتاحیه آن در جشنواره فیلم ساندنس ۲۰۱۳ و به نام دو مادر بود.
این فیلم در مجموع ۵ بار نامزد دریافت جایزه شد؛ و نائومی واتس موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر از حلقه منتقدان فیلم استرالیا در سال ۲۰۱۴ گردید.
در نیو ساوت ولز، دوستان دوران کودکی «رز» و «لیل» و خانواده هایشان در همسایگی یکدیگر زندگی می کنند. «تام» پسر رز و «ایان» پسر لیل که هر دو ۱۸ سالشان است، نیز از بهترین دوستان هستند. آنها تمام وقت خود را با هم می گذرانند. همسر لیل یعنی آقای «تئو وتسون» نیز سالها پیش و در کودکی ایان فوت کرده است.
لیل در یک دفتر مهندسی کشتی سازی کار می کند؛ و همکارش «سول» که به او علاقه مند و قصد ازدواج با او را دارد؛ از لیل برای جشن تولدش دعوت می کند؛ اما لیل با بهانه ای واهی، همراهی او را نمی پذیرد. رز نیز مسئول یک گالری هنری است. به شوهر رز یعنی «هارولد»، پیشنهاد تدریس تئاتر و سرود در دانشگاه سیدنی داده می شود و برای هماهنگی به مدت ۲ هفته به آنجا می رود.
رز با شنا به اسکله چوبی می رسد و ایان را در آنجا می بیند؛ آنها در برگشت به خانه، همراه با لیل و ایان، اوقات خوبی را همراه با موسیقی و رقص می گذرانند. اما تام در مصرف الکل زیاده روی می کند و ایان برای مراقبت از او، شب را در خانه رز می ماند و لیل تنها به خانه اش می رود. نیمه شب، ایان با ورود به اتاق خواب، رز را می بوسد؛ و رز با اینکه به شدت مردد است؛ در نهایت با او رابطه جنسی برقرار می کند. تام که برای خوردن آب بیدار می شود، شاهد بیرون آمدن برهنه مادرش از اتاق است.
تام گیج و ناامید سعی می کند با اغوای لیل، مقابله به مثل کند. او در هنگام صحبت لیل را می بوسد؛ لیل که جا خورده و او را رد کرده است، با افشاء آنچه شاهد آن بوده است؛ در عدم برقراری رابطه جنسی با تام، مردد می گردد. تام که حاضر به برگشت به خانه نیست، آن شب در خانه لیل می ماند؛ و با همبستر شدن با لیل سرانجام هنگام صبح با او سکس می کند. تام در برگشت به خانه مادرش را در جریان رابطه اش با مادر ایان می گذارد.

معنی کلمه ستایش در ویکی واژه

lode
مدح.
پرستش.
شکر، سپاس.

جملاتی از کاربرد کلمه ستایش

همی تا ستایش بود در جهان ستایش بر از هر ستایشگری
ز گیتی ستایش به مابر بس است که گنج درم بهر دیگر کس است
اغلب آهنگهای ماریاچی‌ها در فراق یار یا در ستایش او خوانده شده‌اند و در گذشته برای ابراز علاقه به طرف مقابل در شهرهایی از مکزیک استفاده می‌شده‌اند.
باتوجه به اهمیت آب در زندگی بشر، در ایران باستان، برای آب فرشتة نگهبان قایل بودند که مورد ستایش و احترام
در سال ۲۰۱۳، نیویورک تایمز از مدیریت دوّای ستایش نمود و این گونه گفت که "جاده ها در حال آسفالت می باشند، سیستم های فاضلاب نوین نصب گردیده اند و ساکنان اکنون تا ۲۲ ساعت در روز از برق برخوردار هستند، بسیار بیشتر از بغداد ."
ساری قصیده خواند در پیشگاه گل چون مرغ روح من که ستایشگر رضاست
پس از ستایش ذاتت دعای تو لازم چنانکه بعد ادای فریضه‌ها اوراد
در ستایش بیش تو بادا همه ساله خرد در پرستش باد پیش تو همه ساله روان
ز گفتار چرب ار پژوهش کنم ترا این ستایش نکوهش کنم
دارای ۷ بند در ستایش ماه است.
در ستایش بود عارف تا سحر کردم اندر طاقدیسش مختصر
فریدون فرخ ستایش ببرد بمرد او و جاوید نامش نمرد
ز بهر دیدن روی تو و ستایش تو شریف گشته زبان و عزیز گشته بصر
یک مرغ نیایشگر مهر آمد و فرورد یک مرغ ستایشگر ارد آمد وپارند
این فیلم ستایش منتقدان را دریافت کرد.