سبلان

معنی کلمه سبلان در لغت نامه دهخدا

سبلان. [ س َ ب َ ] ( اِخ ) لقب سالم مولی مالک بن اوس و ابراهیم بن زیاد و خالدبن عبداﷲ شیخ خالدبن دهقان. ( منتهی الارب ).
سبلان. [ س َ ب َ ] ( اِخ ) سولان ، و آن کوهی باشد نزدیک اردبیل. ( برهان ). کوهی است عظیم و بلند در حوالی اردبیل و بشرافت مشهور و بسیاری از اهل اﷲ در آن کوه عبادت گزیده و ریاضت کشیده اند. ( آنندراج ). نام کوهی عظیم مشرف به اردبیل از آذربایجان. ( معجم البلدان ). کوهی است از کوههای آذربایجان دارای 4812 گز ارتفاع ، و باآنکه از دوره های تاریخی آتش فشانهایی در این کوه دیده نشده معذلک دهانه های آتش فشانی متعدد و چشمه های آب گرم فراوان در آن موجود است. ( از جغرافیای غرب ایران ج 24 ). کوه سبلان در آذربایجان از جبال مشهور است و بلاد اردبیل و سراه و پیشکین و آباد و ارجاق و خیاو در پای آن کوه افتاده است. کوهی سخت بلند است و از پنجاه فرسنگ دیدارمیدهد، دورش سی فرسنگ باشد و قله او هرگز از برف خالی نبوده و بر آنجا چشمه است اکثر اوقات آب او یخ بسته بود از غلبه سرما. و در عجایب المخلوقات از رسول علیه السلام مروی است کسی که بخواند فسبحان اﷲ حین تمسون و حین تصبحون و له الحمد فی السموات و الارض و عیشاً و حین تظهرون یخرج الحی من المیت و یخرج المیت من الحی و یحیی الارض بعد موتها و کذلک تخرجون بعدد، آنچه بخوانند بنویسد خدا برای او حسنات بمقدار برفی که بر کوه سبلان بریزد میدهد. گفتند یا رسول اﷲ سبلان چیست ، فرمود کوهی است بین ارمنیه و آذربایجان بر آن چشمه ای است از چشمه های بهشت و در آن قبری است از قبور انبیاء، و در تاریخ مغرب گویند که آن چشمه را آبی در غایت سرد است و در حوالیش چشمه های آب سخت گرمست وسوزان و جاری است. ( نزهة القلوب ص 196 ) :
قبله اقبال قله سبلان دان
کو ز شرف کعبه دار قطب کمال است.خاقانی.و به برکه همچنین فرشته ای است و بکوهی از ناحیت آن که آن را سبلان گویند همچنین ملکی است. ( تاریخ قم ص 89 ).

معنی کلمه سبلان در فرهنگ فارسی

کوه مخروطی آتشفشانی خاموشی است در شمال شرقی آذربایجان بارتفاع ۴۸۴۴ متر که قله آن از برف پوشیده شده و چشمه های گوگردی آب گرم در اطراف آن بسیار است . در جنوب سبلان دره آجی چای ( تلخه رود ) واقع شده و آن از جنوب غربی به شهند مربوط میگردد .
لقب سالم مولی مالک بن اوس و ابراهیم بن زیاد و خالد بن عبدالله شیخ خالد بن دهقان

معنی کلمه سبلان در فرهنگ اسم ها

اسم: سبلان (پسر) (فارسی) (تلفظ: sabalān) (فارسی: سبلان) (انگلیسی: sabalan)
معنی: نام کوهی در آذربایجان، ( = سولان ) ( اعلام ) ) رشته کوه آتشفشانی در شمال غربی ایران، در استان های اردبیل و آذربایجان شرقی، بلندترین قله اش متر ارتفاع دارد، دارای چشمه های آب گرم و آب سرد فراوان است، ) سبلان، سالم بن عبدالله، محدّث و فقیه اهل مدینه و از راویان موثّق

معنی کلمه سبلان در ویکی واژه

سَ بَ
ساوالان
کوهی در استان اردبیل در نزدیکی مشکین‌شهر

جملاتی از کاربرد کلمه سبلان

قبلهٔ ابدال قلهٔ سبلان دان کو ز شرف کعبه‌وار قطب کمال است
آجی چای از دامنه‌های سبلان سرچشمه گرفته و پس از طی حدود ۲۲۰ کیلومتر و عبور از درهٔ ونیار در شمال شهر تبریز و پس از پیوستن آب‌های سرچشمه گرفته از کوه سهند، به دشت وسیع تبریز وارد می‌شود. آجی چای پس از مشروب کردن دشت تبریز به دریاچهٔ ارومیه می‌ریزد.
سبلان سومین قلهٔ بلند ایران پس از دماوند و علم کوه و یکی از ۱۵۱۵ قله بسیار برجستهٔ جهان به‌شمار می‌رود. سبلان یک کوه آتشفشانی نیمه فعال است که در مرحلهٔ فومرولیو بوده و در بالای قله آن دریاچه سبلان قرار دارد که تنها دریاچه دهانه ای کشور و با ارتفاع ۴۷۸۴ متر مرتفع‌ترین دریاچه ایران و یکی از مرتفع‌ترین دریاچه‌های جهان به‌شمار می‌آید، این دریاچه دارای مساحت ۱٫۰ هکتار، عمق تا ۱۵ متر و حجم تا ۸۰۰۰۰ متر مکعب است. سبلان به خاطر آبگرم‌های طبیعی و طبیعت زیبا و منحصربه‌فرد و پیست اسکی آلوارس مورد توجه گردشگران است.
کوهستان سبلان در جنوب شرقی مشکین شهر و در فاصله ۲۵ کیلومتری آن واقع شده است. این کوهستان دارای پوشش گیاهی متنوعی است و بیش از ۳۰۰۰ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است. این کوه، یکی از آتشفشانهای خاموش کشور محسوب می‌شود و ارتفاع بلندترین قله این کوه که سلطان ساوالان نام دارد، ۴۸۴۸ متر از سطح دریا می‌باشد.
به صورت کلی برای صعود به سبلان سه مسیر وجود دارد:
امامزاده سید ابراهیم لاهرود در مرکز شهر لاهرود (میدان امامزاده) قراردارد، از آثار تاریخی آن شهر است و به‌جهت قرارگرفتن در مسیر گردشگری سبلان از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد.
ایردموسی شهری و مرکز دهستان سبلان است و در دهستان سبلان از توابع بخش سبلان، شهرستان سرعین،‌ استان اردبیل، ایران است. در سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۷۲۵ نفر در ۱۵۸ خانوار بوده که در بخش سرعین سابق شهرستان اردبیل بوده‌است. سرشماری زیر در سال ۱۳۹۰ تعداد ۷۸۹ نفر در ۲۴۹ خانوار بود که تا آن زمان این بخش از شهرستان جدا شده و به شهرستان سرعین تبدیل شده بود. آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ جمعیت ۸۱۶ نفر در ۲۷۹ خانوار را نشان می‌دهد. این بزرگترین روستا در بخش روستایی آن بود.
اردبیل با واقع شدن در دامنه کوه مرتفع سبلان با ارتفاع ۱۳۳۸ متر و با فاصله کم از بندر آستارا با ارتفاع ۳۰ - به منزله دامنه وسیع کوه مرتفعی مشرف بر دریاست که دارای اقلیم مناطق فوقانی از یک طرف و تأثیرپذیر از مناطق بحری از طرف دیگر است.
روستای کرده مهین (اسلام‌آباد) در ۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان سراب و در دامنة جنوبی قلة سبلان در کنار شهرک صنعتی سراب بعد از روستای سیندان واقع شده‌است. این روستا به دلیل قرارگرفتن در دامنه سبلان یک رودخانه (نهر کرده میهن) که از چشمه‌های دامنه سبلان سرچشمه می‌گیرد بهره‌مند می‌شود. وجود ۳ چشمهٔ همیشه‌جوشان در داخل روستا خود منبع آبی برای کشاورزی است.
این روستا در شمالی‌ترین و نزدیک‌ترین روستا به دامنه قله سبلان از مرکز شهرستان است.
عرش ذری سبلان ام فلک العلی و فی ظلها الارواح و النور جمع
کوه سبلان در ۳۵ کیلومتری غرب شهر اردبیل و ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشکین‌شهر واقع است. از لحاظ تقسیمات اداری استان اردبیل، این کوه در مرز بین بخش مرکزی شهرستان اردبیل و بخش لاهرود شهرستان مشگین‌شهر واقع می‌باشد. این کوه در طول جغرافیایی ۴۷ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۳۸ درجه و ۱۷ دقیقه شمالی قرار گرفته‌است. برای این کوه عظیم ۶۰ کیلومتر طول و ۴۵ کیلومتر پهنا تخمین می‌زنند و سطحی که به وسیله آن در آذربایجان قرار گرفته نزدیک به ۶۰۰۰ کیلومتر مربع است.