سالف

معنی کلمه سالف در لغت نامه دهخدا

سالف. [ ل ِ ] ( ع ص ) پیش رفته و گذشته. ج ، سلف. ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ). پیش رفته. ( غیاث ) ( آنندراج ). گذشته. ( دهار ). پیشینیان ، شخصی پیشین. ( استینگاس ). پیشین : در زمان سابق و اوان سالف تاریخی عربی بود... ( تاریخی قم ص 2 ).
- سالف الدهر ؛ : اعتمادی که در سالف الدهر در ضبط امور خراسان و کفالت جمهور لشکر حاصل بوده است به اختلال و انحلال پیوندد. ( ترجمه تاریخ یمینی ص 165 ).
- سالف الذکر ؛ چیزی که ذکر آن از پیش شده.
سالف. [ ل ِ] ( اِخ ) از قوم ثمود که نام پدر قدار، پی کننده ناقه صالح پیغمبر( ع ) است. ( حبیب السیر چ قدیم ص 15 ).

معنی کلمه سالف در فرهنگ معین

(لِ ) [ ع . ] (اِفا. ) ۱ - گذشته ، پیشین . ۲ - پیش رفته .

معنی کلمه سالف در فرهنگ عمید

ماضی، متقدم، گذشته، پیش رفته، پیشین.

معنی کلمه سالف در فرهنگ فارسی

ماضی، متقدم، گذشته، پیش رفته، پیشین، سلف جمع
( صفت اسم ) ۱ - پیش رفته گذشته : زمان سالف . ۲ - شخص پیشین پیشین .
از قوم ثمود که نام پدر قدارپی کننده ناقه صالح پیغمبر است

جملاتی از کاربرد کلمه سالف

این آزادراه که از شهر منچستر شروع میشود، ۵۶ کیلومتر (۳۵ مایل) مسافت دارد و از شهرهای مهمی مانند منچستر، ترافورد، سالفورد، بوری، روچدیل، الدهام و تیمساید عبور میکند.
وزیر ثالث که از حوادث ایام خبرها و از عجایب روزگار سمرها شنیده بود، گفت: چنین آورده اند خداوندان تاریخ که در عهود ماضیه و قرون سالفه، مردی بود لشکری و او را عیالی با جمال بود چنانکه در حسن صورت بی مثل بود و در لطف هیات بی نظیر. خلق و خلق او دیباچه لطافت و شمایل و مخایل او فاتحه مصحف ظرافت.
یحیی معاذ گفت: روز رستاخیز چون خلق اوّلین و آخرین را بر آن مقام سیاست و هیبت بدارند و سؤال کنند، اگر از جناب جبروت و درگاه عزّت خطاب آید که: ما غرّک بی»؟ من بتوفیق الهی و تأیید ربّانی جواب دهم گویم: غرّنی برّک سالفا و آنفا. آن نیکوئیهای قدیم و حدیث، نواختهای نهان و آشکارا که از فضل و برّ تو یافته‌ام آنست که دیده مرا بتو فریفته کرد! بو بکر وراق گفت: لو قال لی: ما غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ لقلت: غرّنی کرم الکریم! و قیل لفضیل: لو اقامک اللَّه
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال مکلسفیلد تاون، باشگاه فوتبال سالفورد سیتی، باشگاه فوتبال نیو میلز، و باشگاه فوتبال هاید اشاره کرد.
وی در سال ۱۳۵۵ برای تحصیل در رشته جامعه‌شناسی وارد دانشگاه سالفورد انگلستان شد. در شهریور ۱۳۵۹ به دلیل برگزاری تظاهراتی علیه آمریکا در مقابل سفارتخانه این کشور که در اعتراض به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان مسلمان ایرانی در آمریکا، برگزار شده بود؛ دستگیر و زندانی شد و در زندان بیش از ۵ بار محاکمه و سپس از آن کشور اخراج شد.
کَذَّبَتْ ثَمُودُ وَ عادٌ بِالْقارِعَةِ ای بالحاقّة، فوضع القارعة موضعها لانّهما من اسماء القیامة و سمّیت قارعة لانّها تقرع قلوب العباد بالمخافة، و قیل: معناه: کَذَّبَتْ ثَمُودُ وَ عادٌ بالعذاب الّذی اوعدهم نبیّهم حتّی نزل بهم فقرع قلوبهم. فَأَمَّا ثَمُودُ فَأُهْلِکُوا بِالطَّاغِیَةِ ای بسبب طغیانهم و مجاورتهم الحدّ فی کفرهم و هی مصدر، کالعافیة و العاقبة الخائبة. هذا کقوله: کَذَّبَتْ ثَمُودُ بِطَغْواها و قیل: الطّاغیة الصّیحة المتجاوزة فی العظم کلّ صیحة، ای اهلکوا بالرّجفة و الصّیحة الطّاغیة، و قیل: الطّاغیة اسم البقعة الّتی اهلکوا فیها و قیل: معناه بالفرقة الطّاغیة و هم قدار بن سالف عاقر الناقة و اتباعه.
جان شرع و جان تقوی عارفست معرفت محصول زهد سالفست
او در تاریخ ۱۳ اوت در جام اتحادیه مقابل سالفورد سیتی اولین گل خود را برای این باشگاه به ثمر رساند که گل اول تیمش در جریان پیروزی ۳–۰ بود. وی سپس هفته بعد در اولین بازی خود در چمپیونشیپ گلزنی کرد و تنها گل این بازی مقابل برنتفورد را به ثمر رساند. وی فرم گلزنی خود را در ۲۷ اوت ۲۰۱۹ با سومین گل خود ادامه داد و در مسابقه لیدزیونایتد در جام اتحادیه مقابل استوک سیتی در تساوی ۲ بر ۲ در وقت عادی به ثمر رساند، با این که انکتیا نیز در ضربات پنالتی، پنالتی خود را گل کرد، لیدز در ضربات پنالتی ۴ بر ۵ باخت.
دستور گفت: در روزگار ماضی و ایام سالف، یکی از ابنای دهر و دهات عصر با خود عهدی کرد که گرد عالم بگردد و حیلت های زنان و نوادر خواطر ایشان جمع کند تا اگر زنی خواهد، از حیلت و تلبیس او در پناه صون و امان حفظ باشد و با خود قرار داد که اگر تمامت عمر اندر آن صرف شود، مبذول دارد. پس بر مطیه سفر نشست و بر بارگیر غربت سوار شد و یکران سیاحت زیر ران آورد و خویشان و پیوستگان را وداع کرد و گفت:
گومز فرزند گیل گومز، بازیکن بین‌المللی سابق زیر ۲۱ سال پرتغال، در آنگولا است و در دوره بازی پدرش در هندون در ادمونتون، لندن متولد شد. خانواده به محض پیوستن گیل به میدوویچ تاون به منطقه منچستر نقل مکان کردند و در سالفورد، جایی که گومز بزرگ شد، مستقر شدند. نانی بازیکن سابق منچستر یونایتد پدرخوانده گومز است.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال سالفورد سیتی اشاره کرد.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال سالفورد سیتی، باشگاه فوتبال چدرتون، باشگاه فوتبال آلترینچام، باشگاه فوتبال بری، باشگاه فوتبال چورلی، باشگاه فوتبال اشتون یونایتد، و باشگاه فوتبال یونایتد آف منچستر اشاره کرد.
این «عن» همان «عن» است که بر عقب استکبار گویند: إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبادَتِی. و عاقر ناقه اشأم عاد بود: قدار بن سالف اشقر بود و ازرق. او را اشأم عاد خوانند از بهر آنکه سبب هلاک قوم او بر دست او بود، و او از ثمود است، و ثمود نیازادگان عاداند، از آن او را اشأم عاد خوانند.
إِنَّا نَطْمَعُ، ای نرجو أَنْ یَغْفِرَ لَنا رَبُّنا خَطایانا السالفة أَنْ کُنَّا أَوَّلَ الْمُؤْمِنِینَ، ای لاجل ان کنا اول المؤمنین من القبط قومک. و قیل اول المؤمنین فی هذه الحالة عند ظهور الآیة.
قال معناه: شیّبتنی ذکر اخبار اللَّه تعالی عن اهلاک الامم السالفة، فورد علیه من ذلک هیبة السطوة و فیه الاخبار عمّا حکم علی عباده فی الاول بقوله: «فَمِنْهُمْ شَقِیٌّ وَ سَعِیدٌ» گفت: درین سورت دو کار عظیم بیان کرده، و سطوت عزت الهیّت بخلق نموده، یکی بطش قهاری و سیاست جبروت عزت، که بر قومی رانده، و از خانهاشان بر انداخته و دمار از همه برآورده، هَلْ تُحِسُّ مِنْهُمْ مِنْ أَحَدٍ أَوْ تَسْمَعُ لَهُمْ رِکْزاً دیگر بیان حکم ازل که در سعادت و شقاوت خلق رفته، گروهی را بداغ خود گرفته، و با عیب شان خریده، و بی وسیلت طاعت نامشان در جریده سعدا کرده، و گروهی را بی جرم از درگاه خود برانده، و مهر شقاوت بر دلهاشان نهاده، و در وهده نبایست افکنده، آن سعید پیش از عمل رسته، و کارش بر آمده، و این شقی بتیر قطعیت خسته، و بمیخ ردّ وابسته، چه توان کرد اللَّه چنین خواسته، و حکم عدل حکم این رانده، نه مشک خود بوی خریده، نه عسل بخود شیرینی یافته، کاریست در ازل بوده و رفته، نه فزوده و نه کاسته، اینست که اللَّه گفت جل جلاله: فَمِنْهُمْ شَقِیٌّ وَ سَعِیدٌ خراز گفت رسول خدا (ص) از سیاست آن خبر و سطوت این حکم گفت: «شیّبتنی هود».
وَ کُلًّا نَقُصُّ عَلَیْکَ مِنْ أَنْباءِ الرُّسُلِ خداوندان معانی و ارباب معارف بمنقاش خواطر ازین آیت حکمتها استخراج کرده‌اند تا مقصود از آن که قصه‌های انبیا و امم با مصطفی عربی گفتند چه بود قومی گفتند مقصود آن بود تا شرف امّت وی و فضل ایشان بر امم سالفه پیدا شود که عزّت قرآن خبر چنین داده که کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ مناقب دیگران، و آیین روزگار ایشان، و وصف شرایع ایشان، با این امّت گفتند، تا این امّت شرف و فضل خود بر ایشان بدیدند، و آن گران باری ایشان در احکام تکلیف بدانستند، و تخفیف خود اندرین معنی بشناختند، و بر وقف این رب العزّة جلّ جلاله گفته: یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ وَ أَسْبَغَ عَلَیْکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَةً وَ باطِنَةً. قال بعض المفسرین: النّعمة الظّاهرة تخفیف الشّرائع و النّعمة الباطنة تضعیف الصّنائع. پس مصطفی (ص) چون این نواخت و این کرامت و نعمت از حق بوی پیوست، و بامّت وی خواست تا بشکر آن قیام کند، از قیام شب و صیام روز، کاری و مجاهده‌ای عظیم بر خود نهاد، کان یصلّی باللّیل حتّی تورّمت قدماه، فقیل: یا رسول اللَّه أ لیس «قد غفر اللَّه لک ما تقدم من ذنبک و ما تأخر؟ فقال: أ فلا اکون عبدا شکورا؟
این آزادراه که از شهر نوتی اش شروع می‌شود، ۱۷۲ کیلومتر (۱۰۷ مایل) مسافت دارد و از شهرهای مهمی مانند لیورپول، سالفورد، منچستر، برادفورد، لیدز، ویکفیلد و کینگستن هال عبور می‌کند.
فما مثل احمد فیمن مضی من الرسل فی سالف من وری‌
بروکس در خانواده ای یهودی در سالفورد به دنیا آمد. پدربزرگ و مادربزرگ پدرش در آغاز قرن بیستم از لهستان به بریتانیا مهاجرت کردند تا از قتل‌عام یهودیان فرار کنند. برادران بزرگتر او ریموند بوکبیندر (متولد ۱۹۳۸) و آنتونی بوکبیندر (متولد ۲۸ مه ۱۹۴۳) هستند.