سالخورد

معنی کلمه سالخورد در لغت نامه دهخدا

سالخورد. [ خوَر / خَرْ / خُرْ ] ( ن مف مرکب ) بسیار سال. پیر. معمر و او را سالخورده هم میگویند. ( برهان ). بسیارسال برخلاف خورده سال.صاحب بهار عجم سال خورد را بواو نوشتن در رسم الخط خطا دانسته. ( آنندراج ). پیر. ( غیاث ). پیر فرتوت. ( رشیدی ). معمر. سالدیده. ( استینگاس ص 642 ) :
سرد است روزگار و دل از مهر سرد نی
می سالخورد باید و ما سالخورد نی.شاکر بخاری.چه گفت آن سراینده سالخورد
چو اندرز نوشین روان یاد کرد.فردوسی.چو من هست گودرز را سالخورد
دگر پور هفتاد و شش شیرمرد.فردوسی.زمانه بدین خواجه سالخورد
همی دیر ماند تو اندر نورد.فردوسی.اگر چه کسی سالخوردست و پیر
بسان جوان موی دارد چو قیر.اسدی.ای مادر نامهربان هم سالخورد و هم جوان.ناصرخسرو.فلک دایه سالخورد است و در بر
زمین را چوطفل زمن ران نماید.خاقانی.جان پاکش بباغ قدس رسید
زین مغیلان سالخورد گذشت.خاقانی.بیارائیم فردا مجلسی نو
بباده ی ْ سالخورد و نرگسی نو.نظامی.چو در جام ریزد می سالخورد
شبیخون برد لعل بر لاجورد.نظامی.بنال ای کهن بلبل سالخورد
که رخساره سرخ گل گشت زرد.نظامی.ز تدبیر پیر کهن برمگرد
که کار آزموده بود سالخورد.سعدی ( بوستان ).برآورد سر سالخورداز نهفت
جوابش نگر تا چه پیرانه گفت.سعدی ( بوستان ).کاین فلکی منحنی سالخورد
قد الف دال مرا دال کرد.خواجوی کرمانی.و رجوع به سالخورده شود. || کهنه و دیرینه. ( برهان ) ( آنندراج ). کهنه. ( غیاث ). کهنه و دیرینه. ( شرفنامه منیری ).

معنی کلمه سالخورد در فرهنگ معین

(ص مف . ) سالخورده .

معنی کلمه سالخورد در فرهنگ عمید

۱. سال دیده، سالمند، کهنسال، بزرگسال، کلان سال، پیر: برآورد سر سال خورد از نهفت / نگر تا چه پیرانه گفت (سعدی۱: ۱۸۲ ).
۲. آن که یا آنچه سال های بسیار بر او گذشته باشد، دیرینه، کهنه: ز تدبیر پیر کهن برمگرد / که کارآزموده بود سال خورد (سعدی۱: ۷۴ ).

معنی کلمه سالخورد در فرهنگ فارسی

سال خورده، سال دیده، سالمند، کهنسال، پیر، کهنه
( صفت ) بسیار سال معمر سالخورده .

معنی کلمه سالخورد در ویکی واژه

سالخُوَرد
(قدیمی): سالخورده.
سالخورده، سالخوردگی. ولیکن چنین گوید آن سالخُوَرد/ که بودش سه فرزند آزاد مَرد «فردوسی»

جملاتی از کاربرد کلمه سالخورد

پیوسته در ثنای تو بگشوده اند لب پیران سالخورده و طفلان شیرخوار
در انگلستان، کمیسیون ژوکاکس برای تنهایی با حمایت دولت در سال ۲۰۱۶ شروع به کار کرد. این امر باعث شد که انگلیس در سال ۲۰۱۸ برای استراتژی کاهش تنهایی یک مقام وزرات برای تنهایی منصوب کند و از آن زمان، کشورهای دیگر نیز وزیر خود را برای تنهایی انتخاب کنند. به عنوان مثال در سوئد و آلمان نیز چنین اتفاقی افتاده‌است. با این وجود کشورهای دیگری نیز وجود داشته‌اند که دولت آن حتی قبل از سال ۲۰۱۸ اقدام ضد تنهایی را انجام داده‌اند. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷، دولت سنگاپور طرحی را برای تأمین سهمیه در اختیار شهروندان خود قرار داد، تا بتوانند ضمن کار با هم، روی آن معاشرت و بحث کنند. در حالی که دولت هلند خط تلفنی برای افراد سالخورده و تنها، تنظیم کرده‌است.
که در سوکش این سالخورد آسمان بگرید همی تا بپاید زمان
در سال ۱۹۳۸، گروه اقتصاد خانگی تحت دانشکده کشاورزی منتقل شد و همه اعضای هیئت علمی به ایستگاه آزمایش کشاورزی کالیفرنیا وابسته شدند. اواخر کار خود، در یک پروژه ایستگاه آزمایش کشاورزی شرکت کرد که تغذیه افراد سالخورده را در شهرستان سن ماتئو، کالیفرنیا بررسی کرد. این کار نتیجه‌گیری دو نتیجه مهم را داشت: تراکم استخوان در زنان بین ۵۰ تا ۶۵ سال شروع به کاهش کرد، و این که چربی رژیم غذایی منجر به افزایش کلسترول شد.
القصه‌همچو لعل خودا-‌ن طفل خردسال آورد لاله رنگ میی پیر و سالخورد
در زمستان ۱۳۶۵ جنگ شهرها توسط عراق وارد مرحله جدیدی شد. در این دوره که ۲۲ روز به طول انجامید، بیش از ۳۰۰۰ ایرانی غیرنظامی کشته و بیش از ۱۱۰۰۰ نفر مجروح شدند. عراق در طول این مدت اهدافی مانند مدارس و بیمارستان‌ها را هدف موشک‌های خود قرار داده بود؛ ولی مهم‌ترین دوره جنگ شهرها از دهم اسفند ۱۳۶۶ تا یازدهم اردیبهشت ۱۳۶۷ به طول انجامید و طی آن بیش از ۱۲ هزار غیرنظامی شامل کودکان و سالخوردگان کشته و متجاوز از ۵۳ هزارنفر مجروح شدند. عراق آغازگر تمامی دوره‌های جنگ شهرها بود.
تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از اینترنت باعث افزایش قدرت مغز برای افراد میانسال و سالخورده می‌شود.(تحقیق دربارهٔ افراد جوان انجام نشده‌است). این مطالعه فعالیت مغز را هنگامی که افراد مطالعه می‌کنند و هنگامی که افراد در اینترنت گشت و گذار می‌کنند مقایسه می‌کند. یافته‌ها نشان داد که گشت وگذار در اینترنت از فعالیت مغزی بیشتری نسبت به خواندن استفاده می‌کند.
سوابق او نا معمول است. او یکی از چهار نخست وزیر بریتانیاست که در سه دوره با فاصله خدمت کرده با این حال تمام این دوره‌ها کمتر از دو سال بوده‌اند و در مجموع فقط سه سال و ۲۸۰ روز شده‌اند. وقتی او اولین کابینه خودش در ۱۸۵۲ تشکیل داد چون بیشتر وزرا از سیاستمداران ناشناخته تشکیل شده بودند زمانی که اسامی در مجلس لردها خوانده شد دوک ولینگتون سالخورده (فاتح نبرد واترلو در مقابل ناپلئون بناپارت) مدام سؤال می‌کرد که ((کی؟ کی؟)) از ان به بعد کابینه او را دولت کی؟ کی؟ می‌گفتند که تا آخر همان سال هم در دسامبر سقوط کرد. با این حال او دستاوردهای زیادی هم به عنوان وزیر و هم نخست وزیر داشت. او پدر حزب محافظه کار امروزی توصیف شده‌است.
نهالم شد درخت سالخورده ز سر تا پای گردیده فسرده
که پیر کهن کاو بود سالخورد ز دشواری منزل آمد به درد
نگارندهٔ گلشن لاجورد برآرندهٔ گنبد سالخورد
همی سست شد بازوی هر دوان همی سالخورده همان نوجوان
سروی این بره سالخورده بر گردون به زخم تیزتر از حد رمح و تیغ و تبر
الن بنت در ۹ مه ۱۹۳۴ در لیدز در شمال انگلستان به دنیا آمده و آثارش را نیز در همان ناحیه خلق کرده‌است. بنت در رشته تاریخ از دانشگاه آکسفورد فارغ‌التحصیل شده‌است. او بیشتر موضوعاتی همچون مرگ، مصیبت، بیماری و سالخوردگی را با نوعی طنز تلخ در آثارش مورد توجه قرار داده‌است.
ولیکن چنین گوید آن سالخورد که بودش سه فرزند آزاد مرد
بجهد تیغش از چنار چو مار زندش گر به سالخورده چنار