ساعات

معنی کلمه ساعات در لغت نامه دهخدا

ساعات. ( ع اِ ) ج ِ ساعة. پاره هائی از روز و شب. ( منتهی الارب ). || دمها. نفسها و لحظات. || اوقات. || تقسیمات مخصوص روز و شب ، هر ساعتی برابر 60 دقیقه است. آلات وقت شمار. رجوع به ساعت شود.
ساعات. ( ع اِ ) ( خطوط... ) در اصطرلاب خطوطی است دور از یکدیگر در زیر مقنطرات : و خطهای ساعات معوجه آن اند که زیر افق میان مدار سرطان و مدار جدی کشیده است. و بمیان هر دو خطی عددشان نبشته است. از یکی تا دوازده. ( التفهیم ص 295 ). و رجوع بشکل صفحه 295 در همان کتاب شود.

معنی کلمه ساعات در فرهنگ عمید

= ساعت

معنی کلمه ساعات در فرهنگ فارسی

جمع ساعت
( اسم ) جمع ساعت . یا خطوط ساعت در اصطرلاب خطوطی است دور از یکریگر در زیر مقنطرات .
در اصطرلاب خطوطی است دور از یکدیگر در زیر مقنطرات

جملاتی از کاربرد کلمه ساعات

مأموران زندان به برادران افکاری گفتند: به دلیل این‌که فردا عازم تهران هستید، اگر می‌خواهید به مادرتان بگویید به ملاقات بیاید. به گفته وحید افکاری، هر سه برادر جهت حفظ رفاه مادر خود در ساعات پایانی شب، به تماس تلفنی با اعضای خانواده اکتفا کردند.
ازهری گفت: طَرَفَیِ النَّهارِ، غدوّه و عشیّه فصلاة الفجر فی احد الطّرفین و صلاة الظّهر و العصر فی الطّرف الآخر و تسمّیان صلوتی العشی وَ زُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ، ای ساعات اللّیل من اوله و فیها المغرب و العشاء الآخرة، و انما سمّیت الساعات التی فی اوّل اللیل زلفا، لقربها من النّهار واحدتها زلفة مثل غرفة و غرف و رکبة و رکب. و نصب طرفی و زلفا علی الظّرف کما تقول: جئت طرفی النّهار و اوّل اللّیل. و قیل: یعنی صلوتی العشاء لزلفة احدیهما من الأخری و قربها منها.
ز ساعات گفتا درآرند شان بجستم از آن سوی لختی نشان
آخرین بازمانده از ما در ۱۵ ژانویهٔ ۲۰۲۳ به نمایش درآمد. این مجموعه نقدهای مثبتی دریافت کرد و از اجراها، نویسندگی، طراحی صحنه، و موسیقی متن تقدیر شد؛ تعدادی از منتقدان آن را بهترین اقتباس از یک بازی ویدئویی نامیدند. این مجموعه افتخارات متعددی شامل هشت جایزه از ۲۴ نامزدی در جوایز امی ساعات پربیننده به دست آورد. افتتاحیهٔ مجموعه به‌وسیلهٔ ۴٫۷ میلیون بیننده در روز نخست تماشا شد که دومین افتتاحیهٔ پربینندهٔ اچ‌بی‌او از سال ۲۰۱۰ بود و در مدت دو ماه نزدیک به ۴۰ میلیون بیننده داشت. تا مهٔ همان سال، هر قسمت این سریال به‌طور متوسط تقریباً ۳۲ میلیون بیننده داشت. قرار است فصل دوم در سال ۲۰۲۵ پخش شود.
اقدام دولت ایران در قطع یا ایجاد اختلال در شبکه‌های ارتباطاتی داخلی بی‌سابقه نیست و در ساعات اولیه روز رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری هم ارتباط از طریق ارسال پیامک در تهران و نقاط دیگری از ایران قطع شد و برای چندین هفته همچنان قطع یا مختل بود. به منظور حفظ سکوت خبری در مورد تظاهرات روز شانزده آذر، جمهوری اسلامی مجوز فعالیت خبرنگاران خارجی در تهران را هم برای چند روز لغو کرده است تا مانع از تهیه گزارش توسط آنان شود.
فی خبر ابی الدرداء قال قال رسول اللَّه (ص): «ینزل اللَّه تعالی فی آخر ثلث ساعات یبقین من اللیل فینفتح الذکر فی الساعة الاولی الّذی لا یراه احد فیمحو ما یشاء»، و ذکر الحدیث.
همیشه تا که مه مهر و تیر و بهرام است همیشه تاکه مه و سال و روز و ساعات است
مه وسال وشب وروزت مجازیست حقیقت نه زمان دارد نه ساعات
۲۲ خرداد ۱۴۰۰‌‌‌‌، الهام به همراه دیگر اعضای خانواده و آشنایان در اعتراض به ۲۸۰ روز انفرادی دو برادر خود حبیب و وحید به مقابل زندان عادل‌آباد رفت. مأموران لباس شخصی‌، آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند و گوشی‌های آنها را ضبط کردند. در این روز الهام و خواهر همسرش بازداشت شدند و پس از ساعاتی آزاد شدند.
آنی ازساعات عمرت‌هرچه درگیتی شهور روزی از ایام بختت هرچه در عالم سنین
به ترتیب گُهرهای شب‌افروز خبر داده ز ساعات شب و روز
ساعات چو میمون شد، جان جانب بیچون شد با باده گلگون شد، ای دوست سلام علیک
خوشا روزی که در مستی گذارم مبارک باشدم ایام و ساعات
عبارت «هیولای اسپاگتی پرنده» نخستین بار در سال ۲۰۰۵، در نامه‌ای سرگشاده از بابی هندرسون، مطرح شد که در آن نویسنده به حکم آموزشی هیئت مدیرهٔ انجمن ایالتی امور آموزشی کانزاس، جهت آموزش مبحث طراحی هوشمند به عنوان یک جایگزین برای فرگشت در کلاس‌های علوم مدارس عمومی، اعتراض می‌کرد. در این نامه هندرسون خواستار ساعات آموزشی برابر برای طرح دیدگاه‌های هیولای اسپاگتی پرنده، طراحی هوشمند و فرگشت، در کلاس‌های علوم شده‌بود. پس از انتشار نامهٔ هندرسون در وبگاهش، هیولای اسپاگتی پرنده به یک میم اینترنتی بدل شد و نماد مخالفت با آموزش طراحی هوشمند در مدارس عمومی شد.
جف دانیلز موفق شد برای بازی در این مجموعه در سال ۲۰۱۳ جایزهٔ امی ساعات پربیننده را در بخشِ «بهترین بازیگر مرد در مجموعه تلویزیونی درام» از آنِ خود کند. او در سال ۲۰۱۲ برای دریافتِ جایزهٔ گلدن گلوب هم نامزد شد اما آن را به دیمین لوئیس واگذار کرد.
میگذشتی روز و شب بی روز و شب بر مراد خویشتن ساعات کَون
در حوالی ساعت ۱۱:۳۳ و در حالی که تعداد زیادی آتش‌نشان در داخل ساختمان در حال کنترل آتش بودند، کل ساختمان پلاسکو به‌طور عمودی ریزش کرد و به صورت کامل تخریب شد. در ساعات نخست پس از ریزش ساختمان، بوی شدید گاز در منطقه احساس می‌شد و مسئولان شهری احتمال گسترش حادثه را می‌دادند و از مردم می‌خواستند محل را ترک کنند.