سازهای زهی

معنی کلمه سازهای زهی در فرهنگستان زبان و ادب

{stringed instruments , string instruments, strings} [موسیقی] سـازهای خانـوادۀ ویلـن در ارکستر سمفونیک

معنی کلمه سازهای زهی در ویکی واژه

سـازهای خانـوادۀ ویلـن در ارکستر سمفونیک.

جملاتی از کاربرد کلمه سازهای زهی

سازهای زهی نیز در فرهنگ‌های مختلف بشری به کار می‌رفته و در تماس‌های بین فرهنگ‌ها انواع آن متحول شده و بسیاری از این‌گونه سازها در نقاط مختلف جهان دیده می‌شوند که در عین تفاوت جنبه‌های مشترک بسیاری دارند.
در سازهای زهی، پرده یا بند قسمت‌های برجسته‌ای روی دستهٔ ساز است که به کمک آن نوازنده محل انگشت خود را روی دستهٔ ساز تنظیم می‌کند تا نت‌ها را به درستی بنوازد. معمولاً پرده‌ها در تمام طول دستهٔ ساز قرار داده می‌شوند. هر پرده نشانه یک نت است که اکثر ساز‌ها ندارند یا قابل گذاشتن نیست(مثل ویولن) و این کار نواختن ساز را دشوارتر و حرفه‌ای‌تر می‌کند.
اسکوریک در کنسرواتوار دولتی چایکوفسکی مسکو زیر نظر دمیتری کابالفسکی آثاری چون سوئیت در دی ماژور برای سازهای زهی، سونات شماره یک برای ویولون و پیانو و پارتیتای شماره یک برای سازهای زهی را خلق نمود. یوگنی استانکوویچ، اوزوالداس بالاکاوسکاس، ایوان کارابیتس از شاگردان وی می‌باشند.
آداجو برای سازهای زهی را در میان موسیقی متن بسیاری فیلم‌ها، برنامه‌های تلویزیونی، و بازی‌های ویدئویی می‌توان شنید: جوخه، فیلم برندهٔ اسکار الیور استون؛ مرد فیل‌نما، فیلم ۱۹۸۰ نامزد اسکار دیوید لینچ؛ سیکو، مستند ساختهٔ مایکل مور؛ روغن لورنزو؛ یک چیز خیلی طبیعی و آمِلی، فیلم ۲۰۰۱ نامزد اسکار ژان-پیر ژونه.
شیر اسب ماده از محصولاتی است که از اسب زنده به‌دست می‌آید. مردمانی که گله‌های پُرشمار اسب دارند مانند مغول‌ها شیر اسب را می‌دوشند و کومیس می‌گیرند. در دوره‌ای خون اسب هم به عنوان یک منبع غذایی مناسب مورد توجه مغول‌ها و برخی قبیله‌های کوچ‌نشین بود. نوشیدن خون اسب‌های خود به مغول‌ها امکان می‌داد تا برای مدت طولانی بدون توقف برای خوراک، سفر کنند. داروی استروژن کونژوگه دارویی است که استروژن دارد و از ادرار مادیان باردار به‌دست می‌آید. این دارو در گذشته به عنوان جایگزین هورمونی کاربرد داشت. موی دم اسب در ساخت آرشهٔ سازهای زهی مانند ویولن، ویولا، ویولونسل، کنترباس و کمانچه مورد نیاز است.
«آداجو برای سازهای زهیِ» باربر در واقع موومان دوم کوارتت زهی شمارهٔ ۱ او، اُپوس ۱۱، ساختهٔ ۱۹۳۶ است. باربر در حال گذراندن تابستان با شریکِ زندگی‌اش جان کارلو مِنوتی (آهنگساز ایتالیایی و هم‌کلاسی‌اش در مؤسسهٔ موسیقی کرتیس) در اروپا بود. او در این مدت آداجو را ساخت. در اصل، این قطعه بعد از موومان اول شدیداً مباین آغاز می‌یابد و با یک بازکوب کوتاه موسیقی دنبال می‌شود.
تمام سازهای زهی دارای پرده نیستند. بعضی انواع گیتار — معروف به گیتار بی‌پرده و تمام انواع ویولون، جزو سازهای بدون پرده به‌شمار می‌آیند. همچنین برخی از انواع رباب تنها در قسمتی از دستهٔ خود دارای پرده هستند.
به‌نوشتهٔ وبسایت پیچفورک قطعهٔ «باد جنوب شرقی» و آلبومی که از آن آمده با حد و حدودهای سبکی قرن‌ها موسیقی کلنجار می‌روند. موسیقی جاز با تأثیرات کوبایی در بعضی قسمت‌ها با سازهای زهی همراهی می‌شود که به تنظیم‌های اصیل و آکوستیک روح می‌دهند و آواز اِوورا به زبان محلی کیپ وردی، با ویولن و عود نوازندگان مصری و ویولای ۱۲ سیم (که بیشتر نوعی گیتار است تا ویولا) در هم می‌آمیزند.