ساده‌لوح
معنی کلمه ساده‌لوح در لغت نامه دهخدا

ساده‌لوح

معنی کلمه ساده‌لوح در لغت نامه دهخدا

ساده لوح. [ دَ / دِل َ / لُو ] ( ص مرکب ) کنایه از مرد خفیف العقل. ( بهارعجم ) ( آنندراج ). کنایه از احمق و بی شعور. ( غیاث اللغات ). ساده دل : ساده مرد. || سلیم. سلیم القلب. پاکدل. صافی ضمیر. بی مکر. بی حیله. که گربز نیست.

معنی کلمه ساده‌لوح در فرهنگ معین

( ~ . لَ ) [ فا - ع . ] (ص مر. ) ۱ - با - خلوص . ۲ - ساده دل . ۳ - ابله .

معنی کلمه ساده‌لوح در فرهنگ عمید

۱. بی مکر وحیله.
۲. زودباور.
۳. احمق. * ساده دل.

معنی کلمه ساده‌لوح در فرهنگ فارسی

( صفت ) ۱ - سلیم ) سلیم القلب پاکدل صافی ضمیر . ۲ - احمق ابله بی شعور .

معنی کلمه ساده‌لوح در دانشنامه عمومی

ساده لوح (فیلم ۱۹۵۹). ساده لوح ( به هندی: Anari ) فیلمی محصول سال ۱۹۵۹ و به کارگردانی هریشیکش موکرجی است. در این فیلم بازیگرانی همچون راج کاپور، نوتان، موتیلال راجوانش، لالیتا پاوار، نانا پالشیکار ایفای نقش کرده اند.
ساده لوح (فیلم ۱۹۹۳). ساده لوح ( به هندی: Anari ) فیلمی محصول سال ۱۹۹۳ و به کارگردانی کی. مورالی موهانا رائو است. در این فیلم بازیگرانی همچون داگوباتی ونکاتش، کاریسما کاپور، راکهی گولزار، سورش اوبروی، گلشن گروور، بینا بانرجی، جانی لور، لاکسیمیکانت برد ایفای نقش کرده اند.

جملاتی از کاربرد کلمه ساده‌لوح

الگو در متن با روش ساده‌لوحانه باید
خصم را از ساده‌لوحی دوست پندارم رهی طفلم و نگشوده چشم مصلحت بینم هنوز
حبذا طغرل که می‌گوید جناب بیدلی ساده‌لوحان رشته می‌بندند بر سازم هنوز
مهر سازد کینه را افتاد چون دل ساده‌لوح زنگ بر آیینه رخسار، جوهر می‌شود
ز گردون بداختر کام جویم، ساده‌لوحی بین که من خط نجات از سینهٔ شهباز می‌خواهم
رفته‌ام عمری‌ست زین محفل‌، نوای فرصتم ساده‌لوحان رشته می‌بندند بر سازم هنوز
کام دل عمری ز چشمانت طلب کردیم حیف ساده‌لوحی بین ز بیماران دوا می‌خواستیم
به‌شرم اندرم کز سر ساده‌لوحی گلی مختصر سوی رضوان فرستم
در این مورد جریانی پیچ در پیچ و طولانی، به شکل ساده‌لوحانه، در تاریخ دوران زندگی و فعالیت شخصی واحد مجسم گشته، مع‌هذا وضع جامعهٔ مزبور قبل از ایجاد دولت در این تجسم به‌نحوی که به حقیقت نزدیک است نشان داده شده‌است.
می‌نشیند زود نقش ساده‌لوحان بر مراد بوسه‌ها بر دست خوبان زد نگین از چشم پاک
به نیکان و بدان از ساده‌لوحی الفتی دارم نه زآن قومم به جان مهری نه زین جمعم به دل کینی
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به ساده‌لوحی از پادوکا، اَلیوپ ، شبح طلا، فیلم‌ها، آیرن میول، ویندی رایلی به هالیوود می‌رود، به خنده‌ات ادامه بده و کراکاتوآ اشاره نمود.
ساده‌لوحی را نگر ای دوست کز تاثیر عشق خود چنانم با تو با خود آنچنان می‌خواهمت
در سال ۱۹۳۹، لورل و هاردی پیش از ترک استودیو روچ، ساده‌لوح در آکسفورد و نخاله‌ها در دریا را ساختند. سپس مدتی برای «یو.اس. او» بازی کردند تا به سهم خود، از نیروهای متفقین در طول جنگ جهانی دوم حمایت کرده باشند.
در طول دهه ۱۹۳۰، لورل درگیر اختلافاتی با هال روچ بود که منجر به فسخ قراردادش شد. روچ قراردادهای جداگانه‌ای برای لورل و هاردی داشت که در زمان‌های مختلف منقضی می‌شد، بنابراین هاردی در استودیو ماند و با هری لنگدون در فیلم زنوبیا در سال ۱۹۳۹ همبازی شد. استودیو بحث‌هایی برای تغییر نام تعدادی فیلم با بازی مشترک هاردی با پتسی کلی به «خانواده هاردی» پیش کشید. اما لورل از هال روچ به خاطر نقض مفاد قرارداد شکایت کرد. در نهایت، پرونده منتفی شد و لورل به استودیو هال روچ بازگشت. اولین فیلمی که لورل و هاردی پس از بازگشت لورل ساختند، ساده‌لوح در آکسفورد در آکسفورد بود. سپس آنها نخاله‌ها در دریا را ساختند که آخرین فیلمشان برای هال روچ بود.
از فیلم‌هایی که وی در آن نقش داشته‌است، می‌توان به بتلینگ باتلر، بچه‌ها در شهر اسباب‌بازی، دختر کولی، به‌سوی غرب، نخاله‌ها در دریا، ساده‌لوح در آکسفورد، شیطان و دنیل وبستر و کبوتر اشاره کرد.