ساخت و ساز
معنی کلمه ساخت و ساز در لغت نامه دهخدا

ساخت و ساز

معنی کلمه ساخت و ساز در لغت نامه دهخدا

ساخت و ساز. [ ت ُ ] ( اِمص مرکب ) آمادگی. کارساختگی. عدت. ( منتهی الارب ).

معنی کلمه ساخت و ساز در فرهنگ معین

(تُ ) (اِمص . ) آمادگی ، کار ساختگی .

معنی کلمه ساخت و ساز در فرهنگ فارسی

( اسم ) آمادگی کارساختگی .
آمادگی کار ساختگی

معنی کلمه ساخت و ساز در دانشنامه عمومی

ساخت و ساز به هرگونه عملیات پاکسازی، لایروبی، حفاری و درجه بندی زمین و فعالیت های دیگر مرتبط با ساخت ساختمان یا سازه مانند: پل، سد و جاده گفته می شود.
به عبارتی دیگر ساخت و ساز به مجموعه ای از فعالیت ها در رشته های مهندسی عمران و معماری برای آماده کردن یک ساختمان یا تأسیسات زیرساخت گفته می شود. انواع مختلفی از ساخت و ساز وجود دارد مانند ابنیه سازی، ساخت و سازهای سنگین و سازه های صنعتی. فرایند پیچیده تلفیق رشته های مختلف ساخت باعث به وجود آمدن تداخل در مرحله اجرا و طراحی می گردد که این مشکل با استفاده از ابزار مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM قابل رفع و بهبود بوده و در حال حاضر متخصصان در حال توسعه روزافزون این ابزار هستند.
در بخش صنعت، ساخت و ساز بیش از ۱۰٪ تولید ناخالص داخلی ( GDP ) جهانی را تشکیل می دهد ( در کشورهای توسعه یافته این میزان ۶ تا ۹ درصد است ) . و بیش از ۲۷۳ میلیون نفر در سراسر دنیا در این بخش مشغول به کار هستند. ( یعنی حدود ۷٪ نیروی کار جهانی ) . ارزش این صنعت در سال ۲۰۱۷ در حدود ۱۰٫۸ تریلیون دلار تخمین زده می شود.
برخی از پروژه های ساخت و ساز، نوسازی و اجرای تعمیرات کوچک هستند، که در آن مالک ممکن است خود به تنهایی به عنوان طراح، پرداخت کننده و کارگر برای کل پروژه عمل کند. اما، پروژه های پیچیده تر و بزرگ معمولاً نیاز به تخصص و نیروی انسانی بیشتری دارند، بنابراین مالک می تواند با واگذاری یک یا چند عملیات مختلف به شرکت های مختلف انجام اموری از قبیل برنامه ریزی دقیق، طراحی، ساخت و انتقال کار واگذار کند.
در صورت الزام، یک پروژه ساخت و ساز پیشنهادی باید با سیاست های محلی برنامه ریزی کاربری اراضی از جمله پهنه بندی و الزامات نظام نامه های ساختمان مطابقت داشته باشد. به طور معمول یک پروژه ساخت و ساز به دلیل تأثیرات احتمالی آن بر همسایه و زیرساخت های موجود ( حمل و نقل، زیرساخت های اجتماعی و تأسیسات از جمله تأمین آب، فاضلاب، برق، ارتباطات، و غیره ) ارزیابی خواهد شد. این کار توسط نهادهای ذی صلاح انجام می شود که عمدتاً شهرداری ها می باشند.
در حین ساخت یک ساختمان، یک بازرس ساختمان شهری معمولاً کار را به صورت دوره ای بررسی می کند تا اطمینان حاصل شود که ساخت و ساز از برنامه های مصوب و نظام ساختمان محلی پیروی می کند. پس از اتمام ساخت و ساز، هرگونه تغییر بعدی در ساختمان یا دارایی دیگری که بر ایمنی تأثیر می گذارد، از جمله کاربری ساختمان، گسترش، یکپارچگی سازه و حفاظت از آتش، معمولاً نیاز به تصویب شهرداری دارد.

معنی کلمه ساخت و ساز در ویکی واژه

آمادگی، کار ساختگی.

جملاتی از کاربرد کلمه ساخت و ساز

 موارد استفاده برای:  قاب بندی در ساخت و ساز ساختمان، مانند قاب بندی پلتفرم ساخت جعبه / کابینت / قاب اولیه یا موقت اسباب بازی های چوبی
در سال ۲۰۱۶، شهرک سازی در کرانه باختری اشغالی ۳۴ درصد افزایش پیدا کرد. مسئولان اسرائیل، ساخت و ساز را شروع کردند و ۱,۸۱۴ واحد مسکونی نوین برای مهاجران اضافه کردند. دست کم ۱۲۹ واحد نوین در شهرک آونی هفتز برای تشکیل دادن یک ناحیه عمدتاً صنعتی افزون گردید، که این مستعمره را به شکل فزاینده ای به روستای فلسطینی روستای شعفا نزدیک تر کرد.
این رایج ترین شکل اتصال لب به لب در ساخت و ساز ساختمان است. اعضا به هم نزدیک می شوند و تعدادی میخ برای نگه داشتن آنها در جای خود فرو می روند. تکنیک کج کردن میخ به گونه ای اعمال می شود که میخ ها موازی یکدیگر نباشند و در مقابل جدا شدن مفصل مقاومت کنند. این شکل از اتصال لب به لب به ندرت در ساخت مبلمان استفاده می شود.
احمد نخستین نامه های ترا از گزارش من و نگارش ابراهیم دستوری و پاسخ این است، بینوش و بپذیر و کارفرمای و سود اندوز. علی نقی و مادرش خود از این داد و ستد گسستن خواسته اند، همراه میرزا ابراهیم به شما دستوری فرستادم سود و بهبود ما در گسیختن است نه آویختن. اگر جز این باشد پرده ما دیر یا زود دریده خواهد شد. باور نداری در بارنامه آسمانی آویز و با پاک یزدان کنکاش کن او زیان و سود بندگان را از همه بهتر شناسد. چنانچه بستگی را رستگی رست، او را به هاشمی گوهری پاک زاد پیمان زنا شوهری دربند، خواستن و فرستادن دائی بسیار بجا و سزاست ولی چونان بفرست که از رهگذر بستگان آسوده زید زیرا که آدمی آن پندار و اندیشه است و چون او فراجای دیگر باشد این استخوان و ریشه کوه خاک و گل است و بار جان و دل. گزارش بلوچ را تنی دوانارکی زبان آور همه جا رو و همه چیز گوی شنیدند، در بدر همی پویند و سر به سر همی گویند تا کیفر و پاداش حسینعلی و ایشان و دیگر نیک کرداران و بد اندیشان چه باشد؟ ساخت و سازش با پسرهای علی اکبر بیک فرخنده همایون است و همواره با ایشان و دیگران ما را اندیشه ساخت و سازش و نواخت و نوازش بوده، اگر چه دانم این میوه به کام نرسد و این مرغ به دام نیفتد ولی شما پاس اندیش پیمان و پیوند باشید شاید این بار شکسته و گسسته نگردد.
گروهی گوناگون هر یک به راه و رنگی دیگر در این انجمن جای و باری دارند و بر آئین و آهنگی بهتر یا بدتر گفت و گزاری. گرم و سردی می لایند و پخته و خامی می سرایند ولی آنکه گوش دارد کیست؟ یا ویله سگ از سروای سروش بازداند کدام؟ آسوده زی و آرام پای که این فسیله گاو خر را سر تا دم شناخته ام و نهاد از ویله این روبهان یله و پیله گرگان بی تله یک گله گوش تا سم پرداخته. می گویند و نمی شنویم می خوانند و نمی گرویم، استواری های دیرینه پیمان تو که با رشته جان ماش پیوند است بیش از آنها است که بازوی سخت دلان سست گوهر تواند شکست، و پیشینه پیوند مرا نیز بند و گره زره در زره برتر از آن که نیروی ناخن و کاوش انگشت هر بی سر و پائی یارد گشود.دو سه بامداد دیگر که به خواست پاک یزدان و فیروزی فرخ اختر مرز ری و تختگاه کی از خاکبوس جمشید کامکاران و خورشید شهریاران کیوان پایه و پروین پی گشت، به کام دل و نام نیک و آب بخت و تاب ستاره سپاس ساخت و سازش و ستایش نواخت و بخشایش شاهانه را روی نیازمندی بر آستان خواهی سود و گردن سربلندی بر آسمان خواهی کشید.شعر:
در پایان سده نوزدهم و در آغاز سده بیستم میلادی ساخت و ساز شهری به‌طور هم‌زمان با توسعه اقتصادی در شهر باکو توسعه گسترده‌ای یافت. با استخراج نفت به‌طور ناگهانی فرصت‌های اقتصادی تغییر گسترده‌ای یافت و ساخت ساز صنعتی–مسکونی و ساختمان‌های عمومی گسترش یافت؛ و در مقیاس وسیعی ساخت و ساز در شهرهای جمهوری سوسیالیستی شوروی آذربایجان نیز با افزایش سریع جمعیت گره خورد.
اگر راستی کانی جسته و در پاسبانی جانی خسته با نایب و خود نامه و نیازی شایان بر درگاه آسمان فرگاه خورشید شهریاران جمشید کامکاران، سرکار ایران خدای چهر نیاز ساید، و آنچه دیده و دانسته باز راند. در خورد پایه و مایه خویش نوازش های شاهانه بیند و با فر فزایش و سامان آسایش باز پوید و آسوده روان پاک یزدان و سایه خدا را سپاس و ستایش گوید. و چنانچه لافی همی بافد و گزافی همی لاید، پخته امیدش خام است، و دانه نویدش دام. نیرنگ ساخت و ساز است و آهنگ تاخت و تاز، بازخواست دشوار بخش و گرفت زنهار سوز خدیو دادگستر...
این منطقه تا اوائل دهه شصت شمسی باغ و زمین کشاورزی بود اما از ان زمان ساخت و سازها در ان افزایش یافت به گونه ای که جز قطعات معدودی باقی نمانده و این قطعات باقی مانده نیز به مرور در حال تبدیل شدن به منازل مسکونی است.