زناشویی

معنی کلمه زناشویی در فرهنگ معین

(زَ ) (حامص . ) ازدواج ، برقراری رابطة زن و شوهری .

معنی کلمه زناشویی در فرهنگ عمید

ازدواج، زناشوهری، زن و شوهری.

معنی کلمه زناشویی در فرهنگ فارسی

زناشوهری، زن وشوهری، زن گرفتن مرد، شوهرکردن
همسر گرفتن ازدواج .

معنی کلمه زناشویی در دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نظر به جایگاه والای انسان در صحنه آفرینش، شریعت مقدّس اسلام، برای تکوین و مراحل رشد آدمی، اهتمام ویژه ورزیده تا این موجود برگزیده، به شکلی نیکو و سالم به حیات خویش ادامه دهد. بدین منظور برای زناشویی، آداب خاصّی را پیشنهاد کرده که جملگی حکمت آمیز، سودمند و هماهنگ با عقل و فطرت است. آوردن همه دستورهای اسلام در این مورد، فراتر از گنجایش یک درس است؛ پس مهم ترین آن ها را بیان می کنیم.
بر زن واجب است در برابر هرگونه کامجویی شوهر، تسلیم باشد، مگر این که عذر شرعی یا عقلی داشته باشد.
← عذر شرعی در زناشویی
بر مرد واجب است دست کم، هر چهار ماه یک بار با همسر خود، آمیزش کند.
وجوب مهریه در زناشویی
با اوّلین عمل زناشویی، پرداخت همه مهریه بر مرد واجب می شود.
تحقق عمل زناشویی
...

جملاتی از کاربرد کلمه زناشویی

این احتمال وجود دارد که افزایش زندگی زناشویی بدون ازدواج دختران و پسران تهرانی در نهایت به یک فرهنگ تبدیل شود؛ هرچند این مسئله در فرهنگ ایرانی با مخالفت‌های فراوانی روبه‌رو است.
کرد بر سنت زناشویی هرچه باید ز شرط نیکویی
تو از آنجا که مردِ کارِ منی به زناشویی اختیارِ منی
فرستاد از سرای خویش خواندش به آیین زناشویی نشاندش
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به مأموران مخفی ویژه، بدهی زناشویی، مرد سال، دکامرون، بداندیش، شب دوم عروسی، با صدای بلند شلیک کن و بیگانه اشاره کرد.
زندگی زناشویی فاطمه زهرا به ازدواج و زندگی خانوادگی علی بن ابی طالب، امام اول شیعه و خلیفه چهارم با فاطمه زهرا، دختر محمد پیامبر اسلام مربوط می‌شود.
استفاده از پورنوگرافی با بسیاری از مسائل مربوط به رضایت جنسی، کیفیت زناشویی، و خشونت جنسیتی مرتبط شده است. این مسائل به‌طور مفصل در مخالفت با پورنوگرافی مورد بحث قرار گرفته‌اند.
سی سال پیش،‌گری بکر نظریه بازار ازدواج را مطرح کرد. این نظریه در عمق تحلیل طیف وسیعی از رفتار زناشویی نفس می‌کشید. اقتصاددانان و دیگر دانشمندان علوم اجتماعی کار او را دنبال کرده‌اند.
عروسانی زناشویی ندیده به کابین از جهان خود را خریده
ازدواج در دین یهود (به عبری: נישואים) به معنای کامل‌شدن و اوج رشد انسانی است. برپایه تعالیم یهودیت، یک زن بدون شوهر و یک مرد بدون زن انسان‌هایی کامل نیستند و با ازدواج و پیوند زناشویی از شکل ناقص به وجودی کامل تبدیل می‌شوند. ازدواج در میان یهودیان دارای مراسم و آداب خاصی است.
شرط اول درین زناشویی نیکنامی شده‌ست و نیکویی
«الزَّانِی لا یَنْکِحُ إِلَّا زانِیَةً أَوْ مُشْرِکَةً» مرد پلید کار برنی نکند مگر زن پلیدکار را یا زن مشرکه را، «وَ الزَّانِیَةُ لا یَنْکِحُها إِلَّا زانٍ أَوْ مُشْرِکٌ» و زن پلیدکار را زناشویی نبندد مگر با مرد پلید کار و یا مرد مشرک، «وَ حُرِّمَ ذلِکَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ» (۳) و حرام کرده آمد و بسته آن بر گرویدگان.
زناشویی به‌هم خورشید و مه را رحم بسته به زادن صبح‌گَه را
زشت باشد که در زناشویی بنده باشی و خواجگی جویی
مردم‌شناسان برای این‌که تنوع وسیع اَعمال زناشویی مشاهده شده از سوی فرهنگ را در نظر بگیرند چندین تعریف رقابتی از ازدواج پیشنهاد کرده‌اند. اِدوارد وسترمارک در کتابش با عنوان «تاریخ ازدواج انسان (۱۹۲۱)» ازدواج را به این صورت تعریف می‌کند: ارتباط پردوام یا کم‌دوام نر و ماده گذشته از عمل زادآوری محض تا بعد از تولد فرزند «. او در کتاب» آیندهٔ ازدواج در تمدن وسترن «تعریف پیشین‌اش را رد می‌کند و در عوض به‌طور موقت ازدواج را این‌گونه تعریف می‌کند: «رابطهٔ یک یا تعداد بیشتری مرد با یک یا تعداد بیشتری زن که بوسیلهٔ عرف یا قانون پذیرفته شده‌ است».
تو خود دانی که وقت سرفراز‌ی زناشویی به است از عشق‌بازی
آیه الرجال قوامون علی النسا که آیه ۳۴ سوره نساء است، یکی از آیات مناقشه برانگیز چهارمین سوره قرآن است که به شکل‌های مختلفی ترجمه و تفسیر می‌شود. این آیه در باب مسائل روابط زناشویی در اسلام مورد توجه است.