زمت

معنی کلمه زمت در لغت نامه دهخدا

زمت. [ زُم ْ م َ ] ( ع اِ ) مرغی است که رنگ به رنگ می گردد. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ). مرحوم دهخدا در یادداشتی آن را معادل «شوکا» فرانسوی دانسته و در یادداشتی دیگر آرد: مرغی چون کلاغی کوچک با قدی نازک تر و کشیده تر با منقار و چنگل سرخ.

معنی کلمه زمت در فرهنگ فارسی

مرغی است که رنگ به رنگ می گردد مرغی چون کغی کوچک با قدی نازک تر و کشیده تر با منقار و چنگل سرخ .

معنی کلمه زمت در ویکی واژه

زمت نیای زحمت، اصطلاحی که در دنیای باستانی به معنی مرد کار و تلاش بوده‌است. زمت از دو کلمه زم - عت درست شده و از اصطلاحات ایرانیان پیش هندواروپایی است. زم، زمزم و زاموآ با زمت قرابت معنوی دارد.

جملاتی از کاربرد کلمه زمت

الهی اسدآبادی یا الهی همدانی شهرت میرعمادالدین محمود حسینی شاعر متخلص به الهی و تذکره‌نویس اواخر سدهٔ دهم هجری قمری بود. احتمالاً متولد اسدآباد همدان بوده‌است. در سال ۱۰۱۰ برای کسب دانش به اصفهان رفت. در ۱۰۱۵ به شیراز و سپس به عراق رفت و از آنجا عازم هند شد و بر سر راه خود چند گاهی در قندهار و کابل ماند. ظاهراً در ۱۰۲۲ تا ۱۰۲۳ در ملازمت زمانه‌بیگ مهابت خان در آگره بود. از ۱۰۳۳ به خدمت ظفرخان احسن‌الله تربتی رسید و پس از بازگشت ظفرخان به آگره با وی همراه گشت و در آنجا به صف مداحان شاه جهان پیوست اما در عین حال رشتهٔ الفتش را با ظفر خان نگسست و در ۱۰۴۱ هنگامی که وی به خدمت کشمیر برگزیده شد، با او به کشمیر رفت و تا پایان عمر همان‌جا ماند.
همچنین «مؤسسه پیشگامان متن‌باز» هم تعریف مشابهی از نرم‌افزار آزاد ارائه داده‌است. طبق تعریف این مؤسسه، نرم‌افزار بازمتن، تنها به معنی در دسترس ساختن کدمنبع نیست. علاوه بر این مجوز، باید ویژگی‌های زیر را هم داشته باشد:
مت که در پیچ و تاب زلف ویم نشود هیچ کس زمت در تاب
هر زمان اندازمت در تاب و تب فارغت یکدم نسازم از تعب
جُرَیری گوید کار ما بر دو چیز بنا کرده اند یکی آنک مراقبت خدای عَزَّوَجَلَّ را ملازمت کنیم و ظاهر علم نگاه داریم.
ز کهنه و نو گیتی نگشت شاد دلم من و ملازمت لعبتان نو شادی
شاه طهماسب تنها شاهی بود که همهٔ موسیقیدانان را از دربار اخراج کرد ولی خان احمد خان با سرپیچی از دستور او به حمایت از موسیقیدانان پرداخت و کسانی که از دربار اخراج شده بودند را به ملازمت خود انتخاب کرد. به گفتهٔ درویش علی چنگی، استاد زیتون چهارتاری (که بعداً در زندان شاه طهماسب درگذشت)، هر دو مهارت زیادی در پیشرو داشته‌اند. در وصف استاد گفته‌اند که نوای سازش، «بلبل بوستان را مسحور می‌کرد و گوشه سازش می‌نشاند.»
بر آستین تراز معالی بود مرا تا کارمن ملازمت آستان تست
وی مدت زمان طولانی را به ملازمت با سید مرتضی گذرانده و نزد وی در علم کلام دانش‌آموخته‌است، سید مرتضی نیز اجازه خاص نقل تمامی مصنفاتش را، به وی داده‌است به گونه ای که یکی از دلایل شهرت وی را، شاگردی نزد سید مرتضی می‌دانند.
گفته سوزمت بر آتش غم گر غم روی تست غم نبود
کمینه مطرب بزمت هزار چون ناهید کمینه بنده قدرت هزار چون کیوان
فرایندهای مشابهی توسط افراد فعال در حوزهٔ استاندارد «باز» دنبال شده‌است. واژهٔ «باز» توسط جنبش «بازمتن» به محبوبیت رسیده تا با بازیگران قدرتمند در صنعت تعامل کند.
گفتی نوازمت چو بسازی بسوز عشق والله در این امید توان جاودان بسوخت
جامعه نرم‌افزارهای آزاد و بازمتن به صورت گسترده‌ای از سابورژن استفاده می‌کند. پروژه‌هایی مانند بنیاد نرم‌افزار آپاچی، پروژه فری‌بی‌اس‌دی، جی‌سی‌سی، مونو و سورس‌فورج. گوگل کد هم برای پروژه‌های اپن سورس خود میزبانی سابورژن را فراهم کرده‌است.
به دلیل اصابت صاعقه به هواپیما، موجود کیهانی کیزمت و شارون ونس (دوست دوران کودکی کلارک کنت از اسمالویل) به موجودی معروف به استرنج ویزیتور تبدیل شدند. او به موجودی دارای انرژی الکترومغناطیسی خالص تبدیل شده بود و به آزمایشگاه‌های امیل همیلتون کشیده شده بود که هنوز یکی از لباس‌های نگهدارنده سوپرمن را داشت (از دوره‌ای که او موقتاً به انرژی الکترومغناطیسی تبدیل می‌شد) امیل لباس را طوری تغییر داد که به او تناسب داشت زیرا نتایج آزمایش نشان داد که میدان انرژی او در حال حل شدن است و لباس به او کمک می‌کند فرم جامد را حفظ کند.
فرسودگی لبه ها:این نوع فرسودگی ازمتداولترین نوع آن می‌باشد. که عواملی باعث می‌شوداین‌ فرسودگی بیشترشود.
به هرزه می‏گذرد عمر بی‏ملازمتش به جد و جهد دگر اهتمام خواهم کرد
در ملامت صد چو یوسف بنده ات شد ای حبیب چون تویی کان نمک چون سازمت یوسف لقب!
اریک آرکانت بعنوان تنظیم‌کننده، تقریباً برای بیشتر خوانندگان کارهای ماندگار و بیاد ماندنی تنظیم کرد. پس از گوگوش، اریک همکاری‌هایش را با ابی، داریوش، رامش، ستار، نوش آفرین، مرجان، شهره، مارتیک، عارف، شهرام شب‌پره، فریدون فروغی و … ادامه داد. اریک در ۱۱ بهمن ۱۳۵۷ تهران را بسوی پاریس ترک کرد و در آنجا به آهنگسازی ادامه داد. آخرین کار مشهور اریک، ترانه "دوباره می‌سازمت وطن" با صدای داریوش بود که ۵ سال قبل از مرگ اریک منتشر شد.
با این حال اکس‌چت همچنان بازمتن بوده و تحت مجوز جی‌پی‌ال منتشر می‌شود. بنابراین تعدادی نسخهٔ غیر رسمی موجود است.