زرتشتیان

معنی کلمه زرتشتیان در ویکی واژه

پیروان کیش زرتشت که وانمود می‌شود پیامبر ایرانی بوده اما اصطلاح زرتشت یک صفت یا لقب است. شهرت زرتشتیان از دوران باستان احترام به آتش و آب و خاک بوده بطوری‌که حتی جسد را مستقیم در خاک دفن نمی‌کردند چون خاک آلوده می‌شد‌

جملاتی از کاربرد کلمه زرتشتیان

یاقوت حموی نیز در مورد آتشکدهٔ کرکویه نوشته: شهری از سیستان بوده و آتشکده‌ای که نزد زرتشتیان محترم شمرده می‌شد در آنجا قرار داشت. این آتشکده تا سدهٔ ۷ هجری که قزوینی آن را وصف کرده‌است بسیار خرم و زیبا بوده‌است.
زرتشتی‌گریِ امروزی، یک دین یکپارچه نیست و مزداپرستان امروزه به دو گروه عمده اصلاح‌گرایان و سنت‌گرایان تقسیم می‌شوند؛ همچنین جنبش‌های دیگری نیز درحال شکل‌گیری در میان زرتشتیان هستند.
تالار تئاتر زرتشتیان تئاتر سیروس در سال ۱۳۰۸ (۱۹۲۹ میلادی) توسط آرتو طریان، آرداش قازاریان و افلاطون کیخسرو بنیانگذاری شد.
مری بویس استاد دانشگاه و پژوهشگر آیین زرتشتی که تمام عمرش را به پژوهش در رابطه با ایران باستان و آیین آن صرف کرده‌است در مقاله خود «بی‌بی‌شهربانو و بانو پارس» مقبره بی‌بی‌شهربانو شهر ری را به آناهید زرتشتیان قبل از اسلام نسب داده‌است. مری بویس معتقد است داستان فرار شهربانو از کربلا افسانه ای بیش نیست و به دلیل زمینه‌های دینی ایرانیان جذب مقبره شهربانو شده‌است.
وی پس از درگذشت کیخسرو شاهرخ به ریاست انجمن زرتشتیان تهران برگزیده شد و یک سال پس از مرگ او و برای پر کردن جای خالی‌اش در مجلس شورای ملی خود را نامزد نمایندگی زرتشتیان کرد. انتخابات زرتشتیان در روزهای حمله ارتش‌های انگلیس و شوروی به ایران و پیشروی آنان در کشور از نوزدهم شهریور ۱۳۲۰ آغاز شد و رستم گیو با کسب ۱۸۴۶ رأی از مجموع ۲۹۲۳ رأی زرتشتیان که به صندوق ریخته شد، به مجلس راه یافت.