زبد

معنی کلمه زبد در لغت نامه دهخدا

زبد. [ زَ ] ( ع مص ) خورانیدن سرشیر کسی را. ( اقرب الموارد ) ( تاج العروس ) ( آنندراج ): زبده زبدا از باب نصر ؛ سرشیر خورانید او را. ( ناظم الاطباء ). || حقیقت معنی آن اعطاء زبد است. ( اقرب الموارد ). || جنبانیدن مشک شیر را تا مسکه برآید. ( ناظم الاطباء ) ( اقرب الموارد ). شیرزنه جنبانیدن تا مسکه برآرد. ( دهار ). || آمیختن سویق با مسکه. ( اقرب الموارد ). از باب ( ضرب ) آمیختن سویق با زُبد. ( المنجد ). || ساختن کره. ( از دزی ج 1 ). || کف برآوردن دریا. ( متن اللغه ). || کمک کردن. ( لسان العرب ). || اندک دادن و فعل از ضرب ، یقال : زبد له ؛ یعنی داد او را اندک از مال. ( منتهی الارب ). اندک دادن. ( آنندراج ). و زبدت الرجل و زبدت له زبدا ( از باب ضرب )؛ عطا کردم من آن مردرا اندک از مال. ( ناظم الاطباء ). زبد له ( از باب ضرب )؛ اندکی از مال بدو بخشید. ( اقرب الموارد ). زبد له ؛یعنی بخشید بدو اندک بخشیدن از مال خود. ( ترجمه قاموس ). || ( اِ ) اندک مال. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ). || رفد. عطاء. ( لسان العرب ). و فی الحدیث انا لانقبل زبد المشرکین ؛ ای رفدهم و هو العطاء. و خطایی گوید: گویا این حدیث منسوخ باشد زیرا پیغمبر( ص ) خود هدیه بسیاری از مشرکان را بپذیرفت. ( منتهی الارب ). زبد، رفد و عطاء. و در حدیث است که مردی از مشرکان هدیه ای تقدیم رسول اﷲ کرد، آن حضرت هدیه آن مرد مشرک را نپذیرفت و گفت : انا لانَقْبَل ُ زبدالمشرکین. ( تاج العروس ). رفد و عطاء است و از این معنی است ( حدیث ): «نهی عن زبدالمشرکین ». ( اقرب الموارد ).
زبد. [ زَ ب َ ] ( ع اِ ) کفک آب و شیرو سیم و جز آن. ( منتهی الارب ). زبد، کفی که بالای آب و جز آن قرار میگیرد. و بدین معنی است «الحداء زبد الفوائد» یعنی همانگونه که آب کف می آورد قلب حداء را بیرون میدهد یعنی همانگونه برای او آسان است. ( اقرب الموارد ). کفک آب و شیر. ( دهار ). کف آب و آن اشتر و جز آن. ( مهذب الاسماء ). کفک ، کف آب ، شیر، سیم ، شتر، اسب ، دریا، صابون و جز آن. از امثال است که : «صرح المحض عن الزبد»؛ در موردی این مثل آرند که صدق یک خبر پس از مظنون بودن ، هویدا گردد. ( تاج العروس ). زبد دراین مثل ، سرشیر، و محض است ، شیر خالص زیر سرشیر است و مقصود روشن شدن صدق یک خبر است پس از مظنون بودن.( اقرب الموارد ). زبد برای آب و جز آب مانند شتر و نقره است. و زبد شتر که به هیجان آمده باشد عبارت است از لعاب سفیدی که اطراف دهان او را آلوده میسازد. ودریا وقتی زبد می آورد که دارای موج باشد. ( تاج العروس ). کف آب و کف شیر و مثل آن و کف سیم و زر گداخته و آن چرک زر و سیم باشد. ( غیاث اللغات ) :

معنی کلمه زبد در فرهنگ معین

(زَ بَ ) (اِ. ) کف .

معنی کلمه زبد در فرهنگ عمید

کف روی آب یا شیر، کف.

معنی کلمه زبد در فرهنگ فارسی

کف، کف روی شیر، ا بادجمع
( اسم ) کف ( روی آب یا شیر ) جمع ازباد . یا زبد بحر کف دریا .
پسر سنان

معنی کلمه زبد در دانشنامه اسلامی

[ویکی الکتاب] معنی زَبَدٌ: کف جوشان و کثافتی که روی مایع جوشیده مینشیند
ریشه کلمه:
زبد (۳ بار)
«زَبَد» به معنای کف های روی آب و یا هر گونه کف می باشد و می دانیم بر روی آب زلال، کمتر کف آشکار می گردد، چرا که کف ها به خاطر آلوده شدن آب و اجسام خارجی می باشد.
به فتح (ز- ب) کف یعنی سیل کفی بالا آمده برداشت. راغب آن را کف گفته است ولی دیگران مطلق آورده‏اند. در قرآن در کف طلا و نقره و غیره نیز بکار رفته است در نهج البلاغه خطبه اول آمده «وَرَمی بِالزَّببَدِ کامُهُ» یعنی آب متراکم کف انداخت و در خطبه 142 هست [«ثُمَّ اَقْبَلَ مُزیداً کَالتَّیّارِ لا یُبالِی ما غَرَّقَ» سپس کف کنان رو کرد مانند دریائی که به انچه غرق می‏کند اعتنا ندارد منظور از مزبد کسی است که سخن می‏گوید و دهانش کف کرده «زبد» سه بار در قرآن آمده و هر سه در آیه 17 رعد است. «زبد» به معنی کَرِه نیز آمده است که کف شیر و ماست است

معنی کلمه زبد در ویکی واژه

===آوایش===: زَبَد
کف.

جملاتی از کاربرد کلمه زبد

زبدخواه تو، تا تنی زنده است دل من زخونابه آکنده است
همه سجده بما کرده ملایک که آدم زبدهٔ کل ممالک
نسبت طلایی یا عدد فی در ریاضیات هنگامی است که «نسبت بخش بزرگتر به بخش کوچکتر، برابر با نسبت کل به بخش بزرگتر» باشد. فی، نخستین حرف از نام «فیدیاس»، پیکرتراش زبدهٔ یونان باستان است که به احتمال زیاد این نسبت عددی را ده‌ها سال پیش از اقلیدس، در شیوهٔ هنری‌اش لحاظ می‌کرده‌است. بسیاری از مراجع علمی، حرف یونانی φ یا عدد فی را برای این عدد انتخاب کرده‌اند. مقدار عددی عدد طلایی برابر به‌طور تقریبی برابر است با ۱٫۶۱۸۰۳۳۹۸۸۷
به بر خواند فرخنده عباس را سپهدار دین زبده ی ناس را
تاکه بود عدل برگزبده‌تر از ظلم تاکه بود نفع خوشگواراتر از ضر
الزَبَدانی (به عربی: الزبدانی) شهری در جنوب باختری سوریه است که در استان ریف دمشق واقع شده‌است.
شهر «الزبدانی» با مساحت سه هزار کیلومتر تنها ۴۵ کیلومتر از دمشق فاصله دارد و در ۱۱ کیلومتری مرز لبنان واقع شده‌است. این شهر در مسیر دمشق، حمص و منطقه الساحل در شمال سوریه قرار گرفته‌است. به همین دلیل از جایگاهی استراتژیک برخوردار است این شهر یکی از بزرگترین شهرهای سوریه است که پیشتر به دست مخالفان سوری تصرف شده بود و در سال ۲۰۱۶ طی یک معاوضه با اهالی در محاصره روستای کفریا کاملاً به دست حکومت سوریه افتاد. البته برخی رسانه‌های طرفدار حکومت سوریه مدعی شدند نیمی از شهر تا پیش از آن از دست مخالفان خارج شده بود و عده‌ای از آن‌ها با پذیرش طرح عفو ریاست جمهوری تسلیم قوای دولتی شده بودند.
ام زبد دهکده‌ای در شهرداری منقر، در ناحیه طیبات، استان ورقله، الجزایر است. این روستا در ۵ کیلومتری (۳/۱ مایلی) شمال غربی منقر و ۲۷ کیلومتری (۱۷ مایلی) شرق توگورت واقع شده است.
شهرستان قدسیا آخرین شهرستانی است که در این استان ایجاد شده‌است. سرزمین‌های شهرستان قدسیا قبلاً زیرمجموعه شهرستان مرکز ریف دمشق و شهرستان الزبدانی به‌شمار می‌رفت.
پیشه نکوئی کن واز بد بترس از بد کس نی زبد خود بترس
آلبوم در بدو انتشار توانست تحسین منتقدان را جلب کند.استفان توماس ارلوین نویسنده آل میوزیک به این آلبوم پنج ستاره از پنج می‌دهد و می‌نویسد: «امینم با دایره کلمات گسترده و روش بیان داستان خود که به راحتی برای مخاطب داستان را تصویر سازی می‌کنند توانسته به سرعت به یکی از زبده‌ترین رپکن‌ها در سبک هیپ هاپ تبدیل شود». او ادامه می‌دهد: «با گذشت چندسال از انتشار این آلبوم و با کم رنگ شدن شوکی که مردم از شنیدن آن در بدو انتشارش داشته‌اند مهارت‌های سروده گویی امینم و غنی و پربار بودن موسیقی‌های آلبوم هنوز هم طنین انداز و هنرمندانٍ است. این موارد باعث می‌شود اسلیم شیدی ال‌پی به یکی از بهترین آلبوم‌های تاریخ موسیقی هیپ هاپ و موسیقی قرن ۲۱ تبدیل شود».
الزبدانی ۴۰٬۶۱۳ نفر جمعیت دارد و ۱٬۱۰۰ متر بالاتر از سطح دریا در مرکز دره‌ای سبز که توسط کوه‌های بلند احاطه گردیده واقع شده‌است.
زبده اهل هنر ای آنکه با صد دیده، چرخ روز و شب حیران بود از دانش و فرهنگ تو
وی از خلبانان زبده نیروی هوایی ایران بود و در سال ۱۳۵۶ یکی از معدود خلبانان نیروی هوایی بود که برای پرواز با گرومن اف-۱۴ تامکت انتخاب شد. او بین سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ در جریان جنگ ایران و عراق با این جنگنده بیش از ۲۰۰۰ ساعت پرواز کرد.
شهر «الزبدانی» از اهمیت ویژه‌ای برای ارتش سوریه برخوردار است، زیرا این شهر راه ارتباطی دمشق با بیروت به‌شمار می‌رود.
ناگاه چه باز آمد، دیدند که گردیده در فربهی و چاقی، یک زبده سگ عالی
ای امین شاه و سلطان و امیر ملک و دین زبدهٔ دور زمانی عمدهٔ روی زمین
جامی ازو نکته وحدت مپرس منکر بحر است اسیر زبد
ینی‌چری‌ها واحدهای پیاده‌نظام نخبه‌ای بودند که نیروهای خانگی و محافظان سلطان عثمانی را تشکیل می‌دادند. سلطان مراد اول این نیرو را در سال ۱۳۸۳ ایجاد کرد. تشکیلات آنها به عنوان یک گروه زبده از اسلاوها، بلغاری‌ها و دیگر پسران قومی مسیحی آغاز شد که در اوایل ۳ سالگی به اجبار از خانواده آنها گرفته شده بودند. آنها به دلیل انسجام داخلی که با انضباط و نظم دقیق ایجاد شده، مشهور شدند. آنها تا سال ۱۶۲۰ موروثی و فاسد و مانعی برای اصلاح بودند.
زبدهٔ ساداتش ار خوانم رواست کز همه گوی صلاحیت ربود