زبان انگلیسی
معنی کلمه زبان انگلیسی در دانشنامه عمومی

زبان انگلیسی

معنی کلمه زبان انگلیسی در دانشنامه عمومی

اِنگلیسی ( به انگلیسی: English، تلفظ: /ˈɪŋɡlɪʃ/ ) یک زبان طبیعی از خانواده زبانی زبان های هندواروپایی از شاخهٔ زبان های ژرمنی غربی است که نخستین بار در انگلستان در عهد آنگلوساکسون ها تکلم شد و انگلیسی باستان شکل گرفت. بعدها پس از تهاجم سزار و نورمن ها، انگلیسی میانه شکل گرفت و مکاتب ادبی در ادبیات انگلیسی، انگلیسی نو نخستین را شکل داد. امپراتوری بریتانیا، با مستعمره سازی در تمام قاره ها و تشکیل بزرگ ترین امپراتوری جهان، سپس ابرقدرت شدن ایالات متحده آمریکا و سادگی دستور زبان انگلیسی و وام واژه های بسیار، موجب شد تا که سرانجام انگلیسی نو، یک زبان میانجی جهانی و پرگویش ترین زبان جهان شود.
انگلیسی در انگلستان و جنوب شرقی اسکاتلند تکامل یافت. از دیگر زبان های ژرمنی می توان به آلمانی، هلندی، دانمارکی، سوئدی و نروژی اشاره کرد. امروزه، به تقریب، نیمی از مجموعه واژگان و دستور زبان انگلیسی از زبان های ژرمنی و نیمی دیگر را وام واژه تشکیل می دهد که بیشتر آن ها از لاتین، فرانسوی، بخشی از یونانی و دیگر زبان ها وارد انگلیسی شده اند. در اثر نقش و توان زیاد بریتانیا در گستره های نظامی، اقتصاد، علم، سیاست و فرهنگ در جهان پس از قرن هجدهم، و به ویژه ایالات متحدهٔ آمریکا از سدهٔ بیستم میلادی، انگلیسی در جهان گسترش یافته و زبانی بین المللی، زبان مادری، زبان دوم، زبان خارجه و زبان میانجی در بسیاری از کشورهای جهان شده است.
انگلیسی به عنوان زبان مادری در کشورهای آنگلوسفر ( انگلستان، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزلند ) و ایرلند، آفریقای جنوبی، غنا، نیجریه، زیمبابوه، بوتسوانا و بسیاری کشورهای دیگر کاربرد دارد. همچنین زبان دوم برخی کشورها مانند هند، پاکستان، قطر، بحرین، سودان است. انگلیسی پرتکلم و شناخته ترین زبان جهان است، اما برپایه کشورهای زبان مادری، امروزه از نظر تعداد گویشوَر، پس از چینی و اسپانیایی، سومین زبان جهان است. شمار کسانی که زبان مادری شان انگلیسی است امروزه بیش از ۳۸۰ میلیون است. با این حال شمار انگلیسی زبانان غیربومی در جهان بیش از یک میلیارد است. انگلیسی در بسیاری از کشورها زبان میانجی است و مهم ترین زبان جهان در سیاست، اقتصاد، صنعت، فرهنگ و علم در روابط بین الملل به شمار می آید. این زبان از زبان های رسمی سازمان ملل متحد است و نظام آموزشی بیشتر کشورها به تدریس آن می پردازد. رایج ترین زبان بین المللی جهان، انگلیسی است. گفتنی است که ۸۰٪ از زبان انگلیسی را وام واژه های دیگر زبان ها تشکیل می دهند.
معنی کلمه زبان انگلیسی در ویکی واژه
جملاتی از کاربرد کلمه زبان انگلیسی

معنی کلمه زبان انگلیسی در ویکی واژه

انگلیس
ممکن است به صورت انگلیش مسموع شود اما شکل درست و باستانی این اصطلاح آنگلیز باید باشد.

جملاتی از کاربرد کلمه زبان انگلیسی

نخستین استفاده از نام آبی ایرانی در زبان انگلیسی در سال ۱۶۶۹ بوده‌است.
آدریانو گونه‌ای از هادریانوس نام کوچک لاتین است که اغلب توسط زبان‌های ایتالیایی، اسپانیایی، پرتغالی استفاده می‌شود؛ گونه آدریان از این ریشه در زبان انگلیسی استفاده می‌شود.
رایج‌ترین زبان خارجی انگلیسی است که در مدارس دولتی از کلاس دوم (۸سالگی) به بعد تا پایان دبیرستان تدریس می‌شود.[نیازمند منبع] در دبیرستان یک زبان خارجی دوم معرفی می‌شود. با این حال، تعداد درس‌هایی که در مدارس دولتی ارائه می‌شود در مقایسه با مدارس خصوصی، که آموزش زبان انگلیسی را در مهدکودک شروع می‌کنند، دو یا سه برابر بیشتر در جدول زمانی درس‌های انگلیسی دارند، و در بسیاری از موارد که از افراد بومی انگلیسی به عنوان معلم استفاده می‌کنند، بسیار کم است.
در سال ۱۹۷۸ از سوی شرکت سی‌بی‌اس شعبهٔ تهران به او پیشنهاد قرارداد برای تهیهٔ آلبومی به زبان انگلیسی داده شد که به‌دنبال این پیشنهاد او عازم لس‌آنجلس شد. به‌دنبال سفر به ایالات متحده آمریکا علاقه وی به موسیقی بیشتر شد.
انزابی‌پور در بهمن ۱۳۹۲ در اولین کنسرت راک به زبان انگلیسی که پس از انقلاب ۱۳۵۷ در سالن ایوان شمس برگزار شده‌است به عنوان خواننده و نوازنده گیتار حضور داشته‌است.
مردمان اپیروسی را در زبان انگلیسی اپیروت می‌نامند.
در مورد زبان اسکاتس در میان زبان شناسان اتفاق نظر وجود ندارد. عده‌ای اسکاتس را زبانی مستقل و عضوی از خانواده زبان‌های ژرمنی می‌دانند، گروهی آن را گونه‌ای قدیمی از زبان انگلیسی و برخی نیز آن را گونه‌ای از انگلیسی اسکاتلندی استاندارد برمی‌شمرند.
اصطلاح آنگلوسفر نخستین بار در سال ۱۹۹۵ توسط نویسنده نیل استیونسن در کتاب عصر الماس منتشر شد. جان لویید این اصطلاح را در سال ۲۰۰۰ به تصویب رساند و آن را شامل ایالات متحده و انگلستان همراه با کانادا، استرالیا، نیوزیلند، ایرلند، آفریقای جنوبی و غرب ایندای بریتانیا تعریف کرد. فرهنگ لغت مریام-وبستر واژهٔ «آنگلوسفر» را به عنوان «کشورهایی از جهان که در آن زبان انگلیسی و ارزش‌های فرهنگی انگلیسی غالب است»، تعریف می‌کند.