زایایی

زایایی

معنی کلمه زایایی در فرهنگستان زبان و ادب

{productivity} [زبان شناسی] در صرف، امکان ساختن صورت های جدید با استفاده از قواعد ساخت واژی

معنی کلمه زایایی در دانشنامه عمومی

اصطلاح زایایی ( به انگلیسی: Generativity ) توسط اریک اریکسون روانکاو برای نشان دادن «دغدغه برای ساختن و هدایت نسل بعدی» در سال ۱۹۵۰ ابداع شد.

معنی کلمه زایایی در ویکی واژه

در صرف، امکان ساختن صورت‌های جدید با استفاده از قواعد ساخت‌واژی.

جملاتی از کاربرد کلمه زایایی

شبکه‌های حمل و نقل علاوه بر ارائه مزایایی برای کاربران خود، اثرات خارجی مثبت و منفی را بر غیر کاربران تحمیل می‌کنند. در نظر گرفتن این اثرات خارجی - به ویژه موارد منفی - بخشی از وظیفه اقتصاد حمل و نقل است.
هنوز داده‌های کافی برای تعیین دامنه کامل تأثیرات و مزایایی که شیوه‌های مختلف دارکشت‌ورزی می‌توانند داشته باشند، وجود ندارد. شیوه‌های بومی که الهام‌بخش و پایه‌ای برای دارکشت‌ورزی هستند، اغلب پیچیده هستند، از جمله مجموعه ای بزرگ از گونه‌ها. روش‌های آگروفارستری که بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، شامل یک تعامل ساده بین دو جزء است، مانند پیکربندی ساده پرچین‌ها یا درختان ادغام شده با یک محصول زراعی مثل گندم. سیستم‌های اگروفارستری تنوع قابل توجهی دارند که در هرکدام مزایایی وجود دارد. آگروفارستری در علم مدرن از شیوه‌های سنتی بومی و محلی الهام گرفته‌است که محصول زندگی نزدیک با طبیعت برای چندین نسل است.
یکی از مزایایی که در رابطه با مطالعهٔ روابطی که بر اساس مقادیر کمی نوشته شده‌اند وجود دارد، این است که به هنگامی که رابطهٔ دقیق بین مقادیر مشخص شد، در این صورت می‌توان با فرض این که این رابطه در طول زمان ثابت بماند، وضعیت آیندهٔ اقتصاد را نیز پیش‌بینی نمود. بر اساس همین پیش‌بینی است که می‌توان اهداف اقتصادی در آینده را مورد توجه قرار داده و سپس با ترکیب سیاست‌های مختلف، به این اهداف نائل آمد.
فرایندها و تکنیک‌های مختلفی با الهام از فرایند اسپینینگ دورانی توسعه یافته‌است که هر کدام مزایایی را برای کاربردهای صنعتی و پایداری محصول ارائه می‌دهد.
«سخن پایانی این است که زبان فارسی با این همه زایندگی و زایایی می‌تواند از الگوها و نمونه‌های واژه‌سازی، به ویژه در فعل، از فارسی میانه، نیای خود، پیروی و بهره‌جویی کند و توانایی خود را در برابر نیازهای روزمره، به‌خصوص در عرصه دانش و فن افزایش دهد. این شیوه می‌تواند یکی از راه‌های مناسب و قانونمند واژه سازی باشد.»
در مقایسه با الیاف مهندسی شده، الیاف سلولزی دارای مزایای مهمی چون چگالی کم، هزینه کم، قابل بازیافت بودن و زیست تخریب پذیری هستند. الیاف سلولزی به دلیل مزایایی که دارد می تواند به عنوان جایگزینی برای الیاف شیشه در مواد کامپوزیت استفاده شود.
تنهایی مزمن اغلب به عنوان یک پدیده کاملاً منفی از منظر علوم اجتماعی و پزشکی دیده می‌شود. در سنت‌های معنوی و هنری، هشدارهایی وجود دارد که «عمدتاً در جستجوی تنهایی مزمن با مصائب دیگر نباشید. فقط توصیه کنید که اگر فردی به درون آن بیفتد، مزایایی به همراه خواهد داشت.».
اکثر محصولات شرکت، نرم‌افزاری و تحت وب هستند و این دو ویژگی مزایایی همچون سازگاری، انعطاف‌پذیری و کارایی را برای محصولات این شرکت به ارمغان آورده‌است و موجب شده‌است که شرکت‌ها و سازمان‌های کاربر بدون نیاز به زیرساخت‌های سخت‌افزاری خاصی بتوانند از این نرم‌افزارها و برنامه‌های کاربردی به راحتی استفاده کنند.
فرد فقط باید طبق تجویز پزشک از این داروها استفاده کند. بعضی از داروها ممکن است مدتی طول بکشد تا تأثیر خود را بگذارد. با قطع دارو، فرد ممکن است مزایایی را که ممکن است به همراه داشته باشد تجربه نکند.
در سالهای اخیر، به‌طور موازی با درک مکانیسم‌های بیوسنتز آنزیمی، بهره‌وری آنزیمی از طریق بهبود فناوری مهندسی ژنتیک، فناوری کشت میکروبی در حال رشد است. استفاده از آنزیم تثبیت‌شده در بیوتکنولوژی دارای مزایایی است.