زاکی

معنی کلمه زاکی در لغت نامه دهخدا

زاکی. ( ع ص ) نامی. رشد و نمو کننده : علی الحسب الزاکی الرفیع شفیق. ( اقرب الموارد ). || آنکه در رفاه و نعمت بسر برد. ( اقرب الموارد ). || مرد پاکیزه و نیکو. ( منتهی الارب ).
زاکی. ( ع ص ) از زکو، پاکیزه و نیکو. ( اقرب الموارد ) :
صبا عبیرفشان گشت ساقیا برخیز
و هات شمسةَ کرم مطیّب زاکی.حافظ.
زاکی. ( اِخ ) ابن کامل قطیفی مکنی به ابوالفضائل و ملقب به اسیرالهوی و مهذب هبتی شاعر متوفی 546 هَ. ق. است. وی شاعری رقیق الشعر، ادیب و فاضل بود. و این چند بیت نمونه ای از اشعار اوست :
عیناک لحظهما امضی من القدر
و مهجتی منهما اضحت علی خطر
یا احسن الناس لولا انت ابخلهم
ماذا یضرک لو متعت بالنظر.
در قصیده ای دیگر گوید:
عجبت من جفنه بالضعف منتصراً
علی القلوب و یقوی و هو منکسر
شهود صدق غرامی فیک اربعة
الوجد و الدمع و الاسقام و السهر.
( از معجم الادباء ج 11 صص 151 - 153 ).

معنی کلمه زاکی در فرهنگ معین

[ ع . ] (اِفا. ) ۱ - پاکیزه و نیکو. ۲ - کسی که در رفاه و نعمت به سر برد. ۳ - نمو کننده .

معنی کلمه زاکی در فرهنگ عمید

پاکیزه و نیکو.

معنی کلمه زاکی در فرهنگ فارسی

( اسم ) ۱ - مرد پاکیزه و نیکو . ۲ - آنکه در رفاه و نعمت بسر برد . ۳ - رشد و نمو کرده .
از ( زکو ) پاکیزه و نیکو

جملاتی از کاربرد کلمه زاکی

«وَ لکِنَّ اللَّهَ یُزَکِّی مَنْ یَشاءُ» ای یحمله علی ما یصیر به زاکیا، و قیل یطهر ما یشاء من الذنب بالرحمة و المغفرة، «وَ اللَّهُ سَمِیعٌ» لمقالتکم، «عَلِیمٌ» بنیّاتکم و اعمالکم.
رو عالم اکبر جو زود عشق مطهر جو یعنی که علی عالی کامد زکی و زاکی
و عینی ناظر فی کل وجه و نفسی عاشق بالزاکیاتی
شرکت آساهی کاسی در سال ۱۹۳۱ در شهر نوبه‌اوکا، میازاکی راه‌اندازی شد و اکنون دارای کارخانجات تولیدی در کشورهای ژاپن، سنگاپور، تایلند، چین، آلمان و ایالات متحده آمریکا می‌باشد.
این شرکت در کنار صنایع‌سنگین کاوازاکی، صنایع سنگین میتسوبیشی و دو شرکت دیگر، یکی از آن پنج شرکت بزرگ ژاپنی طرف قرارداد، برای ساخت موتور و قطعات هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ ایکس بوده‌است.
کتاب به ماجرای مبارزهٔ پهلوان میکلس، پهلوان یونانی اهل جزیرهٔ کرت با دولت عثمانی که در آن زمان هنوز حاکم بخشی از اروپا و من‌جمله یونان بود می‌پردازد. عمده ماجراهای کتاب در شورش سال ۱۸۸۹ جزیرهٔ کرت علیه عثمانی رخ می‌دهد. کازانتزاکیس برای شخصیت میکلس از پدر خود الهام گرفته‌است.
دو گویش گورانی و زازاکی توسط بسیاری از زبان شناسان به علت تفاوت با سایر گویش‌های کردی، در زمرهٔ زبان کردی شناخته نمی‌شوند. البته گویشوران این دو زبان از نظر قومیت جز مردمان کردتبار هستند و خودشان را کرد می‌دانند.[نیازمند منبع] همچنین در مورد زبان لکی به عنوان یکی از زبانهای کردی یا گویشی از زبان کردی نیز اختلاف نظر وجود دارد؛ چنان‌که برخی از منابع آن را شاخه‌ای از گورانی، لری، بازماندهٔ فارسی باستان و برخی نیز لکی را یک زبان مستقل دانسته‌اند.
نویسنده یونانی، نیکوس کازانتزاکیس، به دلیل احساس قرابت روحی با ال گرکو، عنوان خودزندگی نامه خود را گزارش‌هایی به ال گرکو گذاشت.
و صلوات زاکیات و تحیات نامیات بر سرور عالم و مفخر آدم ماه مکه و حرم صدر صفحه رسالت و ماه ایوان جلالت رسول الثقلین سید العرب و العجم محمد المصطفی علیه افضل الصلوات و اکمل التحیات الزاکیات.
از باشگاه‌هایی که در آن بازی کرده‌است می‌توان به باشگاه فوتبال کونسادول ساپورو و باشگاه فوتبال کاوازاکی فرونتال اشاره کرد.
أمست الغبراء حمری لدماء سائلات من نحور زاکیات
نیست تو را طاقت این پند سخت هستی اگر، نفس تو زاکیستی
نمت خوان نعمت ابدی تحفه زاکیات لم یلدی
این دارو در درمان سندروم کاوازاکی در کودکان نیز کاربرد دارد.
نقد ابراهیم زکزاکی به فساد گسترده در دولت، زیرساخت‌های ضعیف کشور و وضعیت رفاه اجتماعی، از او چهره‌ای محبوب بین بسیاری از مردم نیجریه ساخته است. حرکت دانشجویی که او در اوایل دهه هشتاد میلادی رهبری می‌کرد محدود به محیط دانشگاه بود امروز تبدیل به جنبشی بزرگ با هواداران بسیار در شمال نیجریه و حتی بخش‌هایی از جمهوری نیجر شده است.
هذی خلال الزاکیات وصفته لمحمد بن محمدبن محمد
هر دم ترا نثار فرستند قدسیان از بارگاه قُدس تحیّات زاکیات
اگر پاکی و ناپاکی مرو زین خانه‌ای زاکی گناهی نیست در عالم تو را ای بنده چون رفتن