ریمه
معنی کلمه ریمه در لغت نامه دهخدا

ریمه

معنی کلمه ریمه در لغت نامه دهخدا

( ریمة ) ریمة. [ رَ م َ ] ( اِخ ) قصبه ای است به یمن. ( منتهی الارب ). ناحیه ای است به یمن. ( از معجم البلدان ). || قلعه ای است در قصبه ریمة. ( از منتهی الارب ) ( از معجم البلدان ).
ریمة. [ م َ ] ( اِخ ) وادیی است مر بنی شیبة را به مدینه. ( منتهی الارب ) ( از معجم البلدان ). || ناحیه ای است به یمن. ( از معجم البلدان ).
ریمه. [ م َ / م ِ ] ( اِ ) چرک کنج چشم و میان مژگانها. ( از برهان ) ( ناظم الاطباء ). به معانی ریم است. ( انجمن آرا ) ( آنندراج ). رمص. رمض. ژفک.

معنی کلمه ریمه در فرهنگ معین

(مِ ) (اِ. ) چرک کنج چشم و میان مژگان .

معنی کلمه ریمه در فرهنگ عمید

چرک گوشۀ چشم و میان مژه ها.

معنی کلمه ریمه در فرهنگ فارسی

( اسم ) چرک کنج چشم و میان مژگانها .
وادیی است مز بنی شیبه را به مدینه

معنی کلمه ریمه در دانشنامه عمومی

ریمه یا پلت ( به انگلیسی: Pellet ) ، در پرنده شناسی، توده ای از بخش های هضم نشده غذای پرنده است که برخی از گونه های پرنده گهگاه آن را پس می زنند. محتویات ریمه پرنده به رژیم غذایی آن بستگی دارد، اما می تواند شامل اسکلت بیرونی حشرات، مواد گیاهی هضم ناپذیر، استخوان، خز، پر، نوک، پنجه و دندان باشد. در بازداری به تولید ریمه، گلوله سازی ( casting ) می گویند.
عبور ریمه ها به پرنده اجازه می دهد تا مواد هضم ناپذیر را از پیش معده یا معده غده ای خود خارج کند. در پرندگان شکاری، برگشت ریمه ها به طریق دیگری، با «پاک سازی» بخش هایی از دستگاه گوارش، از جمله مری به سلامت پرنده کمک می کند. ریمه ها ظرف شش تا ده ساعت پس از غذا در سنگدان پرنده ( معده ماهیچه ای ) تشکیل می شوند.
پرنده شناسان ممکن است ریمه های یک گونه را در طول زمان جمع آوری کنند تا تغییرهای فصلی در عادات غذایی آن را تجزیه و تحلیل کنند. یکی از مزایای جمع آوری ریمه ها این است که امکان تعیین رژیم غذایی بدون کشتن و تشریح پرنده را فراهم می کند. ریمه ها بستگی به گونه در مکان های مختلفی یافت می شوند. به طور کلی، این مکان ها جاهایی برای جوجه کشی و لانه سازی هستند: برای بیشتر شاهین ها و جغدها، در زیر درختان مخروطیان و برای جغدهای انبار، در پای صخره ها یا در انبارها و سیلوها است. برای گونه های دیگر جغدها، در لانه هایشان یا در علف زارهای مردابی و صحرایی است.
ریمه های باز و جغد خاکستری یا قهوه ای هستند و شکل آنها از کروی تا مستطیلی یا پلاگین است. در پرندگان بزرگ، طول آنها یک تا دو اینچ و در پرندگان آوازخوان حدود نیم اینچ است. بسیاری از گونه های دیگر ریمه تولید می کنند، از جمله کشیم ها، حواصیل ها، باکلان ها، کامایی ها، پرستودریایی ها، ماهی خورک ها، کلاغ ها، زاغ ها، زیرآبروک ها، سنگ چشم ها، پرستوها و بیشتر پرندگان ساحلی.
پرنده شناسان در هنگام بررسی ریمه ها موارد جالبی را در آنها کشف کرده اند - حتی حلقه های پرندگان که زمانی به گونه کوچک تری که توسط پرنده شکارچی مصرف می شد، پیوند می خورد. در ایالات متحده، ریمه های جغد جیغ کش دارای حلقه هایی از یک موس تافت، چرخ ریسوی سرسیاه و سهره طلایی آمریکایی است. در سال ۱۹۶۶، یک ریمه عقاب طلایی در اورگان کشف شد که دارای حلقه ای بود که چهار ماه پیش روی یک گیلار آمریکایی و ۱٬۶۰۰ کیلومتر ( ۹۹۰ مایل ) دور در جنوب کالیفرنیا گذاشته شده بود.
معنی کلمه ریمه در فرهنگ معین
معنی کلمه ریمه در فرهنگ عمید

معنی کلمه ریمه در ویکی واژه

چرک کنج چشم و میان مژگان.

جملاتی از کاربرد کلمه ریمه

(یهودیان ترکیه • شبتیان • کارائیتی‌های کریمه)بی‌دینی
سوخووتسکی به دلیل نقشش در الحاق کریمه به فدراسیون روسیه در سال ۲۰۱۴ جایزه دریافت کرد و متعاقباً در مداخله نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه نیز شرکت کرد. در سال ۲۰۱۸ از آکادمی نظامی ستاد کل نیروهای مسلح روسیه فارغ‌التحصیل شد. از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱، سوخووتسکی سرپرستی هفتمین بخش حمله هوایی کوهستانی گارد را بر عهده داشت که سپس به درجه سرلشکر ارتقا یافت، در اکتبر ۲۰۲۱ به عنوان معاون فرمانده ارتش ۴۱ ارتش ترکیبی منصوب شد. در این نقش، او در حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ جنگید. او همچنین در طول آفند، نیروهای ویژه را رهبری می‌کرد.
۳. ایران و جنگ کریمه (تألیف)، سخن، ۱۴:۲۶۸ـ۲۷۵.
نام ریمه به روی چندین منطقه وروستا در مناطق مختلف یمن گذارده شده‌است: «ریمة الآشیاط» و «ریمة جبران» و «ریمة المناخی».
شهر استاریی کریم (به روسی: Старий Крим) در شبه جزیره کریمه در کشور اوکراین واقع شده‌است. جمعیت این شهر ۱۰٬۱۰۱ نفر است.
سپس کریمه ی فرخ سرشت فخر التّاج که روزگارش محمود باد بخت سفید
کریمه ی خود بر این کریم داد از آنک همیشه ابعد ممنوع باشد از اقرب
سامانه پیام‌رسان مالی روسیه یا اس‌پی‌اف‌اس (روسی: Система передачи финансовых сообщений (СПФС)) یک سیستم انتقال پیام‌های مالی و معادل روسی سیستم انتقال مالی سوئیفت است که توسط بانک مرکزی روسیه توسعه یافته‌است. این سیستم از سال ۲۰۱۴، زمانی که دولت ایالات متحده به دلیل الحاق کریمه به فدراسیون روسیه تهدید کرد دسترسی روسیه را از سیستم سوئیفت قطع خواهد کرد، در حال توسعه است.
ای عیون کریمه را منظر ای عظام رمیمه را مدفن
وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ بعد الفراغ من الصلاة: رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذابَها کانَ غَراماً، ای ملحا دائما لازما غیر مفارق من عذّب به من الکفّار، و منه سمّی الغریم لطلبه حقّه و الحاحه علی صاحبه و ملازمته ایّاه، و فلان مغرم بفلان اذا کان مولعا به لا یصبر عنه و لا یفارقه. و قال الحسن: قد علموا انّ کلّ غریم یفارق غریمه الّا غریم جهنّم. و قیل الغرام، اشدّ العذاب و هو مصدر غرم غرما و غراما.
در ۱۸ نوامبر ۲۰۲۲ دادگاه وی را متهم به چهار فقره کلاهبرداری نموده و علاوه بر جریمه نقدی ۵۰۰ هزار دلاری و بازگرداند سهام سرمایه گذاران، به ۱۳۵ ماه (معادل ۱۱ سال و ۳ ماه) زندان او رای داد. همچنین او به مدت ۱۰ سال از هرگونه فعالیت در شرکت‌های حقوقی و خصوصی محروم است.
اما بارزترین آنها استان ریمه‌است که در گذشته از توابع لواء صنعا بوده‌است، و به چهار فرمانداری تقسیم می‌شود.
چون ریمهن ز بند آهن پالودهٔ سوخته روانم
بفرع ذکی من غصون کریمه اذا اهترت اهتزت به النجم و الشجر
برخی از کشورها از جمله ایالات متحده آمریکا، این واقعه را اشغال نظامی کریمه توسط روسیه نامیدند.
و گفته‌اند میان بلقیس و سلیمان ده روز راه بود، و گفته‌اند دو ماهه راه بود. روزی سلیمان بیرون رفته بود از انجا که بود غباری عظیم دید بمسافت یک فرسنگ و سلیمان مردی مهیب بود، کس بابتداء سخن با وی نیارستی گفت تا نخست وی ابتدا کردی چون آن غبار دید از دور گفت: ما هذا؟ آن چه غبارست؟ گفتند، بلقیس است که می آید. گفت: و قد نزلت منّا بهذا المکان، و بلقیس چنین بما نزدیک رسید. آن گه سلیمان روی با لشکر خویش کرد گفت: یا أَیُّهَا الْمَلَؤُا أَیُّکُمْ یَأْتِینِی بِعَرْشِها کیست از شما که عرش بلقیس آن ساعت بمن آرد، و این سخن دو معنی را گفت: یکی آن که کره سلیمان ان یستحلّ حریمها بعد اسلامها، روا نداشت که بعد از آمدن بلقیس و اسلام وی دست در حریم وی برد که بعد از اسلام آن وی را حلال نبود ، دیگر معنی: احبّ ان یریها معجزة تدلّها بها علی صحة نبوة سلیمان، خواست که آن حال سلیمان را معجزتی بود و دلیلی بر صدق نبوت وی تا بلقیس بداند که آوردن آن سریر از چنان جای استوار محکم بیک لحظه جز قدرت الهی و معجزت نبوی نیست.
موضوع اصلی این دوره انحلال ینی‌چری است که در سال ۱۸۲۶ اتفاق افتاد و تغییر فرهنگ نظامی. رویداد مهم دیگر «پیشامد فرخنده» است. واحدهای نظامی تشکیل شده در جنگ‌های کریمه، جنگ روسیه و ترک‌ها (۱۸۷۸–۱۸۷۷) و جنگ یونان و ترک‌ها (۱۸۹۷) مورد استفاده قرار گرفتند.