رگبار
معنی کلمه رگبار در لغت نامه دهخدا

رگبار

معنی کلمه رگبار در لغت نامه دهخدا

رگبار.[ رَ ] ( نف مرکب ، اِ مرکب ) بارانی که قدری ببارد و بعد بایستد. ( فرهنگ نظام ). باران تند و درشت قطره که غالباً مدت آن کوتاه باشد. ( یادداشت به خط مؤلف ).

معنی کلمه رگبار در فرهنگ معین

(رَ ) (اِمر. ) ۱ - باران تند و شدید. ۲ - شلیک پیاپی گلوله .

معنی کلمه رگبار در فرهنگ عمید

۱. باران تند با قطره های درشت، باران شدید و کم دوام.
۲. (اسم مصدر ) شلیک یک نوار گلوله به وسیلۀ مسلسل.

معنی کلمه رگبار در فرهنگ فارسی

باران تندوقطره های درشت، باران شدیدوکم دوام
( صفت اسم ) ۱ - باران تند با قطرات درشت که معمولا کم دوام است . ۲ - شلیک نواری از گلوله بوسیله مسلسل .

معنی کلمه رگبار در فرهنگستان زبان و ادب

{shower} [علوم جَوّ] بارشی از ابر همرَفتی همراه با آغاز و پایان ناگهانی و تغییر سریع در شدت
{shower} [فیزیک] ← رگبار پرتو کیهانی

معنی کلمه رگبار در دانشنامه عمومی

رگبار بارندگی هایی با حجم زیاد است که در زمان اندکی اتفاق می افتد و گاهی با تگرگ و آذرخش همراه می شود. رگبار می تواند موجب بروز سیل شود. در برخی از حوضه های آبریز که در آنها توجهی به مسائل آبخیزداری نشده است، رگبار می تواند سبب بروز سیلاب های ویرانگر شود.
رگبار (فیلم ۱۹۵۱). رگبار ( انگلیسی: Cloudburst ) فیلمی است که در سال ۱۹۵۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به رابرت پرستون اشاره کرد.
رگبار (فیلم ۲۰۱۱). «رگبار» ( انگلیسی: Cloudburst ( 2011 film ) ) فیلمی در ژانر کمدی - درام و درام است که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به المپیا دوکاکیس و برندا فریکر اشاره کرد.
معنی کلمه رگبار در فرهنگ معین

معنی کلمه رگبار در دانشنامه آزاد فارسی

فیلمی ساختۀ بهرام بیضایی در ۱۳۵۱ش. نوعی سمبولیسم ناشناخته و غریب از همین نخستین فیلم کارگردان در آثار او راه یافت که به تدریج در کارهای بعدی وی (چه فیلم نامه و فیلم و چه نمایش نامه و نمایش) گسترش یافت. سابقۀ طولانی بیضایی در تئاتر موجب شد تا نتیجۀ کار او در رگبار مورد توجه قرار بگیرد. همچنین جایزۀ ویژۀ هیئت داوران نخستین جشنوارۀ جهانی فیلم تهران، فیلم رگبار را به مثابۀ فیلمی روشنفکرانه به مخاطبان شناساند. داستان فیلم ماجرای یک آموزگار و قصاب است که هر دو به دختری تنها، که با برادر محصلش زندگی می کند، دل می بندند.

معنی کلمه رگبار در ویکی واژه

scroscio
diluvio
باران تند و شدید.
شلیک پیاپی گلوله.

جملاتی از کاربرد کلمه رگبار

در اردوگاه بوخن‌والت آزمایش‌های پزشکی مرگباری بر روی اسیران و بیماران صورت می‌گرفت. بسیاری از قربانیان، از این آزمایش‌ها جان سالم بدر نبردند. زندانیان باید گرسنگی و سرمای طاقت‌فرسا را تحمل می‌کردند. با افزایش شمار قربانیان، دو کوره آدم‌سوزی در بوخن‌والد ساخته شد، تا جنازه‌های قربانیان را هر چه سریعتر نابود کنند.
همره ابری سیاه و مرگبار ناگهان سازبم بر ایشان نثار
از فیلم‌های معروف او می‌توان به بازی در فیلم غیر مرگبار اشاره کرد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می‌توان به ساعت شلوغی، اسلحه مرگبار ۴، سوپر، آزمایش بلکو، نگهبانان کهکشان، نگهبانان کهکشان بخش ۲ و آناتومی گری اشاره کرد.
از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته‌است می‌توان به ان‌سی‌آی‌اس، علف، ویکتوریوس، ذهن‌های مجرم، اسپارتاکوس: انتقام، اسپارتاکوس: جنگ نفرین‌شدگان، اسپارتاکوس، قواعد نامزدی، یگان ۶، اسلحه مرگبار و در بدلندز اشاره کرد.
شد سبز خنگ باره تو بحر فتح موج گشت آب رنگ خنجر تو ابر مرگبار
پریشان یادگاریهای بر بادند و می پیچند به گلزار خزان عمر چون رگبار بارانم
زمین، ۳٫۵ میلیارد سال از ۴٫۶ میلیارد سال کل عمرش را میزبان حیات بوده‌است. این سیاره در نزدیکی لبهٔ داخلی محدودهٔ سکونت پذیر منظومهٔ شمسی قرار دارد، و خورشید هم با هر روز که به عمرش افزوده می‌شود، در حال گرم و گرم‌تر شدن است. در نهایت شاید ۱ یا ۲ میلیارد سال پس از امروز، زمین یک سنگ داغ همانند ناهید خواهد شد که در غبار مرگبار گاز دی‌اکسید کربن و اسید سولفوریک پوشانده می‌شود.
او در فیلم‌هایی مانند دام، قطار مرگبار و نگهبان شب بازی کرده‌است.
بازرس فینچ با بررسی مطالبی در روزنامه‌های قدیمی پی می‌برد که وی نتیجه آزمایش‌های انسانی بوده. او می‌فهمد وی در جنگ بیولوژیک در لارکهیل آتش می‌گیرد. فینچ، ویلیام روک وود را ملاقات می‌کند و به او می‌گوید که این برنامه و ویروس مرگبار سنت ماری توسط ساتلر و کریدی (یکی از رهبران حزب نورسفایر) به کشور انتقال یافته‌است.
روح را مسموم سازد این هوای مرگبار زندگانی گر بود زین خطه بیرون می‌شویم
در بهار ۱۰۵۹ ایزاک علیه مجارها لشکرکشی کرد و در تابستان همان سال با پچنگ‌هایی که مرزهای شمالی امپراتوری را مورد تاخت و تاز خود قرار داده بودند جنگید. او در نوامبر ۱۰۵۹ بیمار شد و از آنجا که آن را مرگبار می پنداشت در ۲۵ دسامبر همان سال از قدرت کناره گیری کرده و با معرفی کنستانتین دهم دوکاس به عنوان جانشین خود او را بر تخت امپراتوری نشاند. ایزاک مدتی بعد بهبود یافت با این حال ترجیح داد تا به جای بازگشت به قدرت در صومعه‌ای گوشه‌نشین شود.