رکنی

معنی کلمه رکنی در لغت نامه دهخدا

رکنی. [ رُ ] ( ص نسبی ) منسوب به رکن ، مجازاً به معنی زر خالص باشدمنسوب به شخصی و آن شخص کیمیاگر بوده است. ( از برهان ) ( از غیاث اللغات ). زر خلص منسوب به رکن الدین که زر خالص رایج کرده و رکن الدین شخص کیمیاگر بوده. ( آنندراج ). و شاید منسوب به رکن الدین یا رکن الدوله نامی از حکام و فرمانروایان باشد نه کیمیاگر :
از بخشش توعالم پر جعفری و رکنی
وز خلعت تو گیتی پر رومی و بهایی.فرخی.رکنی تو رکن دلم را شکست
خردم از آن خرده که بر من نشست.نظامی.- دینار رکنی ؛دینار منسوب به رکن. دینار که زر خالص دارد : رأی پادشاه بر وی متغیر شد... و او را به مبلغ یکهزار و هفتصد دینار رکنی مؤاخذت فرمود. ( المضاف الی بدایع الازمان ص 5 ).
- زر رکنی ؛ سکه رکنی. که منسوب به رکن باشد :
یک خانه دارم از زر رکنی و جعفری
زآن کس که رکن خانه دین خواند جعفرش.خاقانی. || گوشه دار. ( فرهنگ فارسی معین ).
- درهمهای رکنی ؛ درهمهای مربع که مهدی مؤسس حکومت موحدین دستور ضرب آن را داد. ( فرهنگ فارسی معین ).
|| ( اِخ ) نام طایفه ای در شوشتر. ( از لغت محلی شوشتر ).
رکنی. [ رُ ] ( اِخ ) در مقام نسبت به رکن آباد شیراز گفته شود. رکن آباد شیراز را نیز گویند. ( برهان ) ( لغت محلی شوشتر ).
- آب رکنی ؛ آب رکن آباد. ( ناظم الاطباء ) :
شیراز و آب رکنی و این باد خوش نسیم
عیبش مکن که خال رخ هفت کشور است.حافظ.رجوع به رکن آباد شود.

معنی کلمه رکنی در فرهنگ عمید

سکۀ زر خالص: رکنی تو رکن دلم را شکست / خردم ازان خرده که بر من نشست (نظامی۱: ۷۴ ).

معنی کلمه رکنی در فرهنگ فارسی

۱ - ( صفت ) سکه طلای منسوب به رکن الدوله دیلمی . توضیح : بعضی آنرا منسوب به رکن - نام کیمیاگری - دانستهاند . ۲ - گوشه دار . یا درهمهای رکنی . درهمهای مربع که مهدی موسس حکومت موحدین دستور ضرب آنرا داد .
در مقام نسبت به رکن آباد شیراز گفته شود

جملاتی از کاربرد کلمه رکنی

گفت با پروانه رو پروا نکن ورکنی پروا بکن پروانه کن
آرش رکنی (زاده ۲۲ اسفند ۱۳۷۲) موسیقی‌دان و نوازنده پیانو ایرانی ساکن کشور آلمان است.
چون شمع گر به بزم وفا ترک سرکنی سر پیش عاشقان رخ دوست برکنی
چند سر برکنی ز جیب جفا یا به دامن کش و فراهم شو
آرش در ایران دوره‌های ارف و پیانو را در آموزشگاه‌های موسیقی گذراند، سپس در هنرستان موسیقی تهران ادامه تحصیل داد. سپس برای ادامه تحصیل به کشور ارمنستان رفت. آرش رکنی در ادامه موفق به کسب بورسیه دانشگاه لایپزیک آلمان شد.او همراه با ارکسترهای معتبر دنیا بر روی صحنه‌های بسیاری به نواختن پیانو پرداخته و جوایز بین‌المللی متعددی را کسب کرده‌است.
اگر دعای قدح را ز برکنی فیّاض ترا ضرر نباشد پی محج رفتن
ثابت کرده بود. این حدس همچنین می گوید که در یک چنین فضاپرکنی ای، همواره دستکم دو مکعب یافت می‌شوند که یک وجه
بکوشید و پیمان ما مشکنید پی و بیخ و پیوند بد برکنید
رکنی مکی نسب چو کعبه در کل جهان چو ذات او کم
گوهر دانش ترا چو باشد در تن جیب توان پرکنی ز گوهر و مرجان
چون مه نوگرکنید دعوی میدان عشق تیغ ز دست افکنید سر سپرافکن برید
بی من بود سیاه شبستانت گر پرکنی ز مهر شبستانرا
بقعه سید رکن‌الدین واقع در استان یزد، خیابان امام خمینی، خیابان مسجد جامع، کوچه سید رکن الدین که در قدیم مدرسه رکنیه نامیده می‌شد مربوط به سدهٔ ۸ ه‍.ق است و در یزد، خیابان مسجد جامع کبیر ـ کوچه سیدرکن الدین واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۱۴ با شمارهٔ ثبت ۲۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
۴ – بخش جزایر آتلانتیک جنوبی: جزایر مالویناس (فالکلند)، اورکنی جنوبی، شتلند جنوبی، جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی که مورد ادعای بریتانیا نیز هست.
تو هم یک سواری اگر ز آهنی همی کوه خارا ز بن برکنی
با اینکه باب دعوتش را بتدریج ظاهر کرد اما در عین حال از همان ابتدا می‌توان از لابلای آثارش دعوی رسالت و وحی را به وضوح دید. وی آثار خود را وحی از سوی خداوند و مترادف با قرآن می‌داند. در آثار حاجی محمد کریم خان کرمانی پیشوای مکتب شیخیه (شعبه رکنیه) که با باب مخالفت شدید می‌کرده، به این دعوی باب اشاره شده‌است. به نظر کریم خان از همان اثر نخستین باب به نام قیوم الاسماء برمی آید که باب ادعای رسالت داشته‌است. در همان زمان در کربلا نیز عده‌ای از علمای شیعی و سنی و شماری از پیشوایان شیخیه و اهل تصوف در فتوایی دست جمعی به همین نتیجه رسیده بودند.
این قسمت استان که شامل جزایر مورد مناقشه فالکلند، جورجیای جنوبی و ساندویچ جنوبی و جزایر اورکنی جنوبی است اقلیمی مرطوب با پوشش گیاهی متراکم (به جز فالکلند) دارد.
آب این مجموعه از آب قنات رکن‌آباد معروف به رکنی تأمین شده‌است. این آب از نظر املاح معدنی بهترین آب شیراز محسوب می‌شده‌است و هم‌اکنون با خراب شدن این قنات سیستم آبرسانی این مجموعه از میان رفته‌است.