روپیه
معنی کلمه روپیه در لغت نامه دهخدا

روپیه

معنی کلمه روپیه در لغت نامه دهخدا

روپیه. [ ی َ / ی ِ ] ( سانسکریت ، اِ ) اسم هندی فضه مسکوک است. ( فهرست مخزن الادویه ). نام بزرگترین سکه نقره هند است که دو مثقال و نیم وزن دارد. در سنسکریت روپیه بمعنی نقره است. ( فرهنگ نظام ). واحد پول هندوستان و پاکستان و سیلان و نپال و اندونزی است و در 1952 م. واحد پول برمه نیز بوده است.روپیه هر یک از این کشورها بوسیله علایم خاصی از کشور دیگر مشخص می گردد و نام هر یک از این کشورها بدنبال آن اضافه میشود مانند روپیه هندوستان و روپیه پاکستان. ( از دائرةالمعارف بریتانیکا ). برحسب نشریه ٔبانک ملی ایران روپیه پاکستان مساوی صد پیسا و ازآن ِ هندوستان مساوی صد تای پایز است. و رجوع به مجله ٔبانک مرکزی شماره 29 شود. در حال حاضر مطابق نشریه رسمی بانک مرکزی ایران ( فروردین ماه 1342 هَ. ش. ) هر یک روپیه معادل تقریباً 16 ریال پول ایران است.

معنی کلمه روپیه در فرهنگ معین

(رُ یِ ) (اِ. ) واحد پول هندوستان .

معنی کلمه روپیه در فرهنگ عمید

واحد پول پاکستان و هند.

معنی کلمه روپیه در فرهنگ فارسی

واحدپول پاکستان وهندوستان
( اسم ) واحد پول رایج هندوستان .

معنی کلمه روپیه در دانشنامه عمومی

روپیه نام یکای پول فعلی کشورهای متعددی از جمله هندوستان، پاکستان، نپال، سری لانکا، اندونزی و مالدیو و یکای پول سابق کشورهای میانمار، بوتان و افغانستان است. هند تنها کشوری در جهان است که بر روی اسکناس های روپیه آن، ۱۷ زبان نوشته شده است.
• روپیه هند
• روپیه پاکستان
• روپیه اندونزی
• روپیه موریس
• روپیه سری لانکا
• روپیه سیشل
• روفیه مالدیو ( تلفظ مالدیوی روپیه )
• روپیه خلیج فارس
• روپیه حیدرآباد
• روپیه افغانستان
• روپیه برمه
• روپیه بوتان
روپیه (صربستان). روپیه ( به صربی: Ruplje ) یک منطقهٔ مسکونی در صربستان است که در تسرنا تراوا واقع شده است. روپیه ۶ نفر جمعیت دارد.
معنی کلمه روپیه در فرهنگ معین
معنی کلمه روپیه در فرهنگ عمید
معنی کلمه روپیه در فرهنگ فارسی
معنی کلمه روپیه در دانشنامه عمومی

معنی کلمه روپیه در دانشنامه آزاد فارسی

روپیه (rupee)
(از واژۀ هندی rupya به معنی نقره) واحد پول در شبه قاره (هند، پاکستان، بنگلادش) و سری لانکا. روپیه اصلاً به بزرگ ترین سکۀ نقره در هند اطلاق می شد که دو مثقال و نیم وزن داشت. ابوریحان در کتاب الجماهر فی معرفةالجواهر در فصل «درباره نقره» می گوید که نقره را به سریانی سیما به فارسی سیم و به هندی روبَ (= روپَه) گویند. این واحد را امروزه در این کشورها با افزودن نام کشور به روپیه از یکدیگر متمایز می کنند، مثل روپیه هند، روپیه پاکستان.

معنی کلمه روپیه در ویکی واژه

واحد پول هندوستان.

جملاتی از کاربرد کلمه روپیه

ننگرهار یکی از ولایت‌هایی است که بستر مناسب برای کشت و پرورش نخلستان‌های خرما می‌باشد و امسال در ۶۷ جریب زمین، ۱۵۰ تن خرما تولید کرده‌است. فی سیر (هفت کیلو) خرما در وقت برداشت ۵۰۰ روپیه در بازارهای داخلی بفروش می‌رسد که حدود ۱۱ میلیون افغانی عاید کشاورزان می‌کند.
منتقدان فیلم را ضعیف، کارگردانی و فیلمنامه را مورد انتقاد قرار دادند، ودر معرض نقدهای بسیار منفی قرار گرفت. این اثر یک شکست تجاری بود و تنها ۷۶ کرور روپیه در مقابل بودجه ۱۴۰ کرور روپیه به دست آورد.
مردی به نام رانبیر مالهوترا(اجی دیوگن) با نامزدش پوجا دچار اختلاف می‌شود هم‌زمان دختری به نام خوشی(رانی موکرجی) به خانه خالی و در حال ساخت رانبیر می‌رود و در حالی که رانبیر حضور ندارد خود را دوست و نامزد رانبیر معرفی می‌کند رانبیر پس از بازگشت و با دیدن ماجرا و اینکه خوشی ساکن خانه او شده‌است ناراحت می‌شود اما با خوشی توافق می‌کند تا در ازای دریافت هفته‌ای ۲۰۰۰ روپیه و زندگی در این محل به این نمایش ادامه دهد تا حسادت نامزد سابقش پوجا را برانگیزد.
در سال مالی ۲۰۰۷–۲۰۰۸ این روستا شاهد ۱۵۷۲۰۰٫۰۰ روپیه درآمد و ۱۴۰۸۰۰٫۰۰ روپیه مخارج بود.
در سال ۲۰۱۶، زک به نام چهره اسکوب کفش منصوب شد و در سن ۱۵ سالگی یک قراردادی شکل ۵۰٬۰۰۰ روپیه کسب کرد، که مبلغ بسیاری برای سن زک بشمار می‌رفت. زک همچنین یک پویش جهانی برای برند حذف موهای زائد ویت را رهبری نموده‌است. وی اینگونه گفت که در مدرسه اش، بعضی از معلم‌های او از حرفه او در رسانه‌های اجتماعی اطلاعی ندارند. در حالی که هنوز در کلاس نهم تحصیل می‌کرد، درآمد ماهانه او از نمایه رسانه‌های اجتماعی اش حداقل ۱۰۰۰۰ شکل (تقریباً ۲۵۰۰ دلار آمریکا) بود، بدون در نظر گرفتن قراردادهای حمایت مالی.
رهاتشک در سال ۱۸۹۱ در سن ۷۲ سالگی درگذشت. او در زندگی متواضعانه خود، مقدار قابل توجهی پول پس‌انداز کرده‌بود؛ سی هزار روپیه و کتابخانه بزرگ خود را به کمیته‌ای علمی سپرد تا در جهت مطالعه پسران فقیر هندو بدون در تفاوت نژاد، ملیت، مذهب یا کاست به کار رود.
بودجهِ اتحادیه‌ای هند برای بودجهِ اتحادیه‌ای هند (۰۶–۲۰۰۵)|۰۶–۲۰۰۵ معادل ۵٫۱۴٫۳۴۴ کرور روپیه برابر با ۱۱۸ میلیارد دلار بود. عواید مالیاتی هند معادل ۲٫۷۳٫۴۶۶ کرور روپیه (۶۳ میلیارد دلار) است. کسری بودجه هند معادل ۵/۴٪ برابر با ۱٫۳۹٫۲۳۱ کرور (۳۲ میلیارد دلار) است.
فیلمبرداری اصلی در ماه ژانویه ۲۰۲۳ آغاز شد و در فوریه ۲۰۲۴ با فیلمبرداری‌های انجام گرفته در بمبئی، اسکاتلند، لندن، لوتون، ابوظبی و اردن به پایان رسید. این فیلم با بودجه تولید بالغ بر ۳۵۰ کرور روپیه یکی از گران‌ترین فیلم‌های هندی است که تا کنون ساخته شده است.
" مسلمانان دوباره برای محاصره و ریختن خون به محله زادی بل رفتند. ساکنان این محله شیعیان بودند. در آنجا آنها شروع به کشتن و سوختن کردند. در ابتدا برای مدت دو روز، مقاومت ادامه داشت، اما سر انجام مهاجمان پیروز شدند. دو تا سه هزار نفر، که در آن محله بودند، از جمله تعداد زیادی از مسافران مغول، با همسران و خانواده‌هایشان کشته شدند. اموالی به ارزش صد هزار روپیه غارت شد و این غارت برای دو یا سه روز ادامه داشت ".
در مورد سکه‌هایی که آغا محمدخان به نام شاهزاده ضرب کرده بود ویلیام مورلی کارمند کمپانی هند شرقی از چند روپیه سخن می‌گوید که ضرب شده در دارالسلطنه تهران بوده و روی آن‌ها نوشته شده بود: