روبان

روبان

معنی کلمه روبان در لغت نامه دهخدا

روبان. ( نف )کسی یا چیزی که می روبد. ( ناظم الاطباء ) ( از اشتینگاس ). || ( ق ) در حال روفتن. ( از اشتینگاس ).
روبان. [ رَ ] ( ع ص ) سرگشته و گویند:رجل روبان ؛ یعنی مرد متحیر سست از سیری شکم و یا خواب و یا گرانجسم و گرانجان و یا مست. ج ، رَوْبی ̍. ( از اقرب الموارد ). سست جان از سیری یا خواب یا گرانجسم و گرانجان بیدارشده از خواب. ( از معجم متن اللغة ). رائب. اَرْوَب. ( از معجم متن اللغة ) ( منتهی الارب ).
روبان. ( فرانسوی ، اِ ) پارچه ای نوارمانند که در زینت و آرایش بکار برند. ( ناظم الاطباء ). باریکه پهن دراز که مانند نوار باشد.

معنی کلمه روبان در فرهنگ معین

[ فر. ] (اِ. ) نوار.

معنی کلمه روبان در فرهنگ عمید

۱. روبنده.
۲. (قید ) درحال روبیدن.
نواری که برای زیبایی به دور چیزی می بندند.

معنی کلمه روبان در فرهنگ فارسی

نوار، نوارابریشمی، رشته، بند
( اسم ) نوار بند : روبان زخم بندی .
سرگشته

معنی کلمه روبان در دانشنامه عمومی

روبان ( به فرانسوی: ruban ) یک نوار نازک از موادی چون پارچه، فلز یا پلاستیک است که در درجهٔ اول کاربردهای زینتی و استفاده در بسته بندی دارد. روبان پارچه ای است که از مواد طبیعی چون ابریشم، مخمل، پنبه، کنف و همین طور مواد مصنوعی چون پلی استر، نایلون و پلی پروپلین ساخته می شود. از روبان در مقاصد زینتی و نمادین بی شماری استفاده می شود. فرهنگ های مختلف در سراسر دنیا از روبان برای مقاصد مختلف چون موها و سایر اجزای بدن گرفته تا به عنوان تزئینات ( زینت ) حیوانات، ساختمان ها و بسته بندی های خود استفاده می کنند. ساتن، ابریشم و مخمل از جمله پارچه های محبوبی هستند که برای ساخت روبان مورد استفاده قرار می گیرند.

معنی کلمه روبان در ویکی واژه

نوار.

جملاتی از کاربرد کلمه روبان

به زرین یاره سیمین سینه کوبان به مشکین زلف خاک خانه روبان
پیش مهروبان چو ابر بی حیا صد پاره باد هر رقیبی کز تماشا عاشقان را مانع است
مخلص ایجاد و مرآت کمال روبانسان دارد این سودا و سود
نمودی فرقدان دو شمع کافور بصحنی از عبیروبان مطیب
آزیتا رصافی دربارهٔ مستند «روبان قرمز» گفت: چرا مردمانی که به بیماری ایدز مبتلا نشده‌اند از مردمانی که ایدز دارند فاصله می‌گیرند؟ آنها خودشان هم دوست ندارند به چنین بیماری مبتلا شوند.
در جریان این اعتراضات، چندین گروه معترض در اینترنت شکل گرفت که از مردم خواستند برای نشان دادن همبستگی خود با معترضان، روبان سفید ببندند. در جریان این اعتراضات روبان‌های سفید نه تنها در وبلاگها، بلکه روی وسایل نقلیه و لباس روس‌ها دیده می‌شد.
زین تنک روبان نمی‌باید مروت خواستن نیست چون آیینه درآب دم شمشیرشرم
طرح روی جلد؛ یک گل شقایق، نماد روز بزرگداشت، همراه با ۴ روبان مدال از جنگ جهانی دوم را نشان می‌دهد که بر روی یک سطحِ پارچه‌ای سیاه‌رنگ قرار داده شده‌است. مدال‌ها از چپ به راست در طرح جلد،ستاره ۱۹۳۹–۴۵، ستاره آفریقا،مدال دفاع و صلیب پرواز ممتاز نام دارند.
بروباند ز اهواز اصل شکر پدید آرد ز ششتر نسج دیبا
وی در ۲۹ نوامبر ۱۹۱۳ در کوتی به دنیا آمد و از کالج دولتی موسیقی رومانوس ملیکیان فارغ‌التحصیل گشت. وی همچنین برنده جوایزی همچون هنرمند مردمی ارمنستان شوروی (۱۹۸۶)، هنرمند شایسته ارمنستان شوروی (۱۹۶۱) و روبان نشان برجسته افتخار شد. وی در ۸ نوامبر ۱۹۹۸ در سن ۸۴ سالگی در ایروان درگذشت
روز و شب خاشاک روبان در دیر مغان مست و بیخود دوش بر دوش آورندم یا برند
طی مراسمی موسوم به ‹ مراسم آنتورپ ›، «علت این نام‌گذاری آن است که این سنت در خلال المپیک تابستانی ۱۹۲۰ در شهر آنتورپ برای اولین بار اجرا شد» شهردار شهری که مسابقات را سازماندهی کرده است، یک پرچم مخصوص المپیک را حمل می‌کند و آن را به رئیس کمیته ملی المپیک می‌رساند. رئیس کمیته ملی المپیک پس از دریافت پرچم المپیک، آن را به شهردار شهری که میزبان مسابقات المپیک است، می‌دهد. شهردار نیز پس از دریافت پرچم، آن را هشت مرتبه می‌چرخاند. از این پرچم‌ها ۳ عدد بیشتر وجود ندارد و این ۳ پرچم با همه دیگر پرچم‌ها فرق دارند؛ تفاوت این پرچم‌ها با سایر پرچم‌ها در آن است که دور آن پرچم‌های ۳ گانه یک حاشیه ۶ رنگی وجود دارد و نیز آن پرچم‌ها توسط روبان‌های ۶ رنگی به میله پرچم بسته شده‌اند.
در مارس ۲۰۱۰ فریره برندهٔ میلان–سانرمو شد و در اکتبر همان سال، نخستین اسپانیایی شد که فاتح پاریس–تور شده‌است. در همین مسابقه، به خاطر شکستن رکورد سرعت متوسط در مسابقات یک‌روزه برندهٔ جایزهٔ غیر رسمی روبان قرمز شد. سرعت متوسط او ۴۷٫۷۳ کیلومتر بر ساعت بود.
در سال ۲۰۰۹، لئو به عنوان فیلمنامه نگار و کارگردان در فیلم «۱۸ سال بعد» فعالیت کرد و برای این فیلم نامزد جایزه دیوید دی دوناتلو برای بهترین کارگردان جدید و نامزد جایزه روبان نقره ای برای بهترین کارگردان شد. وی در سال ۲۰۱۴ جایزه نینو مانفردی در جوایز روبان نقره ای را دریافت کرد.
مرا گویند باران کیست بار تو چرا گویم ز مهروبان کدامست اختیار نو چرا گویم
ده‌ها هزار نفر از مردم روسیه با وجود سرمای شدید در مسکو در ۴ فوریه ۲۰۱۲ در دو تجمع سیاسی که یکی خواستار برکناری پوتین و دیگری موافق آن است، شرکت کردند. طبق تخمین پلیس روسیه تخمین حدود ۲۳ هزار معترض مخالف دولت، با روبان‌های سفید، در میدان مشرف به کرملین جمع شدند. رسانه‌های مسکو شکایت‌هایی را از کارمندان دولت، آموزگاران، پرستاران، و کارکنان پست گزارش دادند که حاکی بود به آن‌ها دستور داده شده در تجمع طرفداری از دولت حاضر شوند.
وی همچنین برندهٔ جوایزی همچون دیوید دی دوناتلو و روبان نقره‌ای بهترین بازیگر مرد شده‌است.
ز عشق خوبروبان حصاری شدم‌ در چنگ رنج و غم حصاری
همچنین برندهٔ جوایزی همچون جایزه روبان آبی شده‌است.
جور پسندند خوبرویان بر من فریاد از جور خوبروبان فریاد