روانپزشکی

روانپزشکی

معنی کلمه روانپزشکی در لغت نامه دهخدا

روان پزشکی. [ رَ وام ْ پ ِ زِ ] ( حامص مرکب ) شعبه ای است از فن طبابت که از وجوه و جنبه های مختلف روحی تندرستی و بیماری انسان بحث میکند و اساس آن مطالعه عوامل و نیروهای جسمی و روانی است که در پیشرفت تندرستی و یا ایجاد بیماری مؤثر می باشد. رجوع به دائرةالمعارف بریتانیکا شود.

معنی کلمه روانپزشکی در فرهنگ معین

( ~. ~. ) (حامص . اِ. ) شاخه ای از پزشکی که به شناسایی و درمان بیماری های روانی می پردازد.

معنی کلمه روانپزشکی در فرهنگ عمید

علمی که دربارۀ جنبه های مختلف روحی و معالجۀ بیماری های روانی بحث می کند.

معنی کلمه روانپزشکی در فرهنگ فارسی

شعبه ایستاز فن طبابت که از وجوه و جنبه های مختلف روحی تندرستی و بیماری انسان بحث میکند

معنی کلمه روانپزشکی در فرهنگستان زبان و ادب

{psychiatry} [روان شناسی] دانش مطالعۀ علل و علائم و درمان اختلالات روانی و شیوه های پیشگیری از آنها

معنی کلمه روانپزشکی در دانشنامه عمومی

روان پزشکی ( به انگلیسی: Psychiatry ) شاخه ای از پزشکی است که به سبب شناسی، علامت شناسی، طبقه بندی و تشخیص، پیشگیری، درمان و پیش آگهی اختلالات روانی که عمده علائم آن اختلال در رفتار انسانی است، می پردازد. اختلال روانی سندرمی است که ویژگی بارز آن برهم خوردن قابل توجه بالینی شناخت، تنظیم هیجانی یا رفتاری فرد است و خود بازتابی است از کژکاری فرآیندهای زیستی، روانی یا رشدی که زمینه ساز عملکردهای روانی اند.
اختلالات روانی معمولاً با ناراحتی قابل توجه با نقص کارکرد در فعالیت های اجتماعی، شغلی یا سایر فعالیت های مهم زندگی فرد همراه هستند. یک واکنش مورد انتظار یا مبتنی بر فرهنگ به یک استرس یا فقدان عادی مانند مرگ عزیزان اختلال روانی محسوب نمی شود. رفتارهای غیرمتعارف اجتماعی و تعرضات بین فرد و اجتماع نیز اختلال روانی نیستند مگر اینکه این انحراف یا تعارض ناشی از یک کژکاری در عملکرد روانی فرد باشد.
روان پزشک، پزشکی است که در زمینهٔ تشخیص و درمان بیماری های روانی تعلیم دیده است و در آن تجربه دارد. دوره تخصصی در ایران چهار سال طول می کشد.
روان شناسی عبارت از رشته ای است که با مطالعهٔ رفتار و زندگی ذهنی سروکار دارد. رابطه روان شناسی و روان پزشکی مانند فیزیولوژی و پزشکی عمومی است؛ یعنی جزئی از کل.
روان شناسان دوره پزشکی را طی نمی کنند و پس از گذراندن چهار سال به دریافت درجه کارشناسی نائل می شوند و اگر به روان شناسی نابهنجار و بیماری ها علاقه مند باشند، می توانند با گذراندن دو سال پس از دوره کارشناسی، درجه کارشناسی ارشد را در روان شناسی بالینی دریافت نمایند. روان شناس بالینی در تشخیص، ارزیابی و درمان با تیم درمانی، به سرپرستی روان پزشک، همکاری می کند.
در روان پزشکی به علت مشخص نبودن علت بیش تر اختلالات، وجود علت مشترک برای چند اختلال یا برعکس وجود چند علت برای یک پدیده، طبقه بندی بیش تر بر اساس علائم است.
دو نظام مهم طبقه بندی روان پزشکی عبارت اند از راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی تألیف انجمن روان پزشکی آمریکا و طبقه بندی بین المللی بیماری ها که سازمان بهداشت جهانی آن را تدوین نموده است. ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی دارای ۲۲ طبقه عمده است که بیش از ۱۵۰ اختلال را در بر می گیرد.
برخی از شایع ترین اختلالات روان پزشکی:

معنی کلمه روانپزشکی در دانشنامه آزاد فارسی

روان پزشکی (psychiatry)
شاخه ای از پزشکی. به تشخیص و درمان بیماری های روانی می پردازد. این بیماری ها به دو دستۀ روان رنجوری، شامل اضطراب، افسردگی، و هیستری؛ و روان پریشی، مثل اسکیزوفرنی، تقسیم می شوند. درمان بیماران با دارو، روان کاوی یا شوک الکتریکی صورت می گیرد. روان پزشکی و روان شناسی بالینی عملاً نکات مشترک بسیاری دارند. تفاوت اساسی بین این دو رشته در این است که روان پزشک ها مانند پزشکان آموزش می بینند و اجازۀ تجویز دارو دارند، ولی روان شناسان دانشنامۀ دکترای روان شناسی دارند و برای کارکردن نیاز به داشتن مدرک پزشکی ندارند. نیز ← روان کاوی

جملاتی از کاربرد کلمه روانپزشکی

آسیب‌شناسی روانی زندگی روزمره پیش از آنکه در قالب کتاب در سال ۱۹۰۴ ظاهر شود در مونوگرافی روانپزشکی و مغز و اعصاب در سال ۱۹۰۱ منتشر شد. این کتاب در طول زندگی فروید به دوازده ترجمه خارجی و همچنین تعداد زیادی نسخه آلمانی چاپ شد که تقریباً در همه موارد مطالب تازه‌ای اضافه شد. جیمز استراچی، روانکاو بریتانیایی، هم‌عصر فروید در رابطه با تغییراتی که نسخه‌های جدید این کتاب شامل شدند، بیان کرد: «تقریباً تمام توضیحات و تئوری‌های اساسی در نسخه اولیه وجود داشته است؛ در صورتی که نسخه‌های جدید جریان اصلی بحث را قطع می‌کند و حتی باعث سردرگمی خواننده می‌شود.» ترجمه انگلیسی‌زبان این کتاب توسط آنته بل در سال ۲۰۰۳ منتشر شد.
رفتار درمانی به اهدافی می‌رسد که داروها به تنهایی قادر به تحقق آن نیستند. این اثرات طولانی مدت بر فرد حتی بعد از آنکه برنامه رفتاری دیگر وجود ندارد ادامه خواهد داشت زیرا رفتار جدید قبلاً برقرار شده‌است. رفتار می‌تواند طرز تفکر و احساس شخصی را در مورد خود تغییر دهد که در روانپزشکی یک هدف نهایی است.
، به اولین کشفیات جهت درمان این بیماری رسیدند. آنها با تبیین و تفسیر و ایجاد الگوواره های بیماری های روانی جهت تشخیص صحیح و سهولت در روند درمان، همچنین اولین داروهای روانپزشکی را وارد بازار کردند. در ابتدا باربیتورات ها، ضد افسردگی های سه حلقه ای و مهارکننده های مونوآمین اکسیداز و نیز برخی روش های درمانی گیاهی و ورزشی-تحریکی روانه دنیای اعصاب شدند. داروهای مذکور به دلیل عوارض جانبی خفیف تا نسبتا زیاد در اکثریت افراد به نوعی مقایسه درمان سرطان به روش شیمی درمانی محسوب شده بودند.
او نیروی خود را وقف رشد کودکان کرد و ۲۶ نامه را که تنظیم شده بود تا برای پدر و مادران جدید ارسال شود ترجمه کرد. این نامه‌ها بر اساس فلسفه بنجامین اسپوک طراحی و توسط لوید رولند نوشته شده و به وسیله انجمن روانپزشکی لوئیزیانا منتشر گردید. گوبتی می‌خواست بچه‌ها در برابر سلطه فاشیست‌های ایتالیایی مقاوم بار بیایند. در دهه ۱۹۵۰ او در نشریات متعددی از نیروهای چپ و آموزش و پرورش همیاری داشت، از جمله وحدت، سرزندگی کشور و آموزش دموکراتیک.
کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلالات عصبی، شناختی یا روانپزشکی ممکن است تأخیر در تشخیص را تجربه کنند زیرا ممکن است سابقه مشخصی از ورود جسم خارجی به مجاری تنفسی وجود نداشته باشد.
هارت پس از رسیدن به بزرگسالی، به دنبال مشاوره روانپزشکی و جراحی رفت تا به زندگی خود به عنوان یک مرد ادامه دهد. جراحی هارت، اولین جراحی ثبت شده تطبیق جنسیت ترنس های مرد در ایالات متحده آمریکا می‌باشد.,
الکساندر وستفال در هایدلبرگ و برلین تحصیل کرد و دکترای خود را در سال ۱۸۸۸ در برلین دریافت کرد. سپس دستیار ویلهلم هاینریش ارب (۱۹۲۱-۱۸۴۰) در هایدلبرگ و هاینریش کرشمان (۱۹۱۰-۱۸۴۶) در لایپزیگ شد. در سال ۱۸۹۲ او به عنوان رئیس بخش بیماری های عصبی در شاریته برلین تحت نظر فردریش جولی (۱۹۰۴-۱۸۴۴) انتخاب شد و متعاقباً در زمینه های روانپزشکی و عصب شناسی (۱۸۹۴) واجد شرایط شد. در سال ۱۹۰۲ دعوت به دانشگاه گریفسوالد را به عنوان دانشیار پذیرفت و دو سال بعد به عنوان استاد تمام به دانشگاه بن نقل مکان کرد.